سینماسینما، علی جعفریمهر؛
زندگی و مرگ همواره در تقابل بوده و هستند، آدمیان نیز بازیچه این دو پدیدهاند. مرگ سوال بزرگی است که بشر صدها سال است به دنبال جوابی برای آن است. افراد مومن و آنانی که اعتقاد به اصل طبیعت دارند، هرچند پاسخ قانع کنندهای دریافت نکردهاند، ولی آن را پذیرفته و باور دارند.
گروه کثیری از مردم فکر میکنند میتوانند از مرگ بگریزند برای همین حتی از بردن واژه مرگ نیز هراس دارند. ترس انسان بیشتر از ناشناختههاست، به همین دلیل است که از مرگ دهشت دارد. میداند که گریزی نیست، اما دنبال راه فرار است.
پدیده مرگ در عرصه هنر نیز بسیار نمود دارد. هنرمندان آماتور و حرفهای، از آغاز تا امروز به آن پرداختهاند. بسیار تابلوهای نقاشی وجود دارد که به گونهای ترس و مرگ را به تصویر کشیدهاند.
در عرصه هنرهای نمایشی، از تئاتر گرفته تا سینما و پلتفرمها نیز بخشی از آثار درباره مرگ و تاثیر آنها بر زندگی مردم است. نمایشها، فیلمها و سریالهای بسیاری در ژانر وحشت و معمایی ساخته شدهاند که محور اغلب آنها مرگ است.
انسان گرچه از مرگ و ترس گریزان است، ولی ذات او به گونهای است که گاهی از ترسیدن هم لذت میبرد. همین حس خاص انسان باعث شده کمپانیها و دفاتر تولید فیلم و برخی از فیلمسازان و سریال سازان به سمت آثار وحشتناک کشیده شوند.
علاقه و استقبال مخاطبان از فیلمها و سریالهای ترسناک، موجب شده هر ساله تعداد زیادی از این آثار تولید و به نمایش گذاشته شوند. بعد از فراگیر شدن پلتفرمها، آنها نیز بخشی از آثار خود را به این گونه از سریالها اختصاص دادهاند.
در ایران نیز صاحبان پلتفرمها به خاطر استقبال مخاطبان ساخت سریالهایی در ژانر وحشت و ماورایی را در دستور کار قرار دادهاند و ازجمله اولین سریال دلهره شبکه خانگی «احضار» ساخته رامین عباسیزاده از محصولات گلرنگرسانه بود که به خاطر رعایت استانداردهای تکنیکی ژانر هارور، در زمان خود توانست مورد اقبال قرار گیرد.
تاکنون مجموعههایی در این باره در پلتفرمهای ایرانی تولید شدهاند که تا حدودی موفق بودهاند، اما بیشک سریال «ازازیل» با کارگردانی حسن فتحی، بازیگران سرشناس و تیم تولید حرفهای، توانسته با الهمانهای ژانر دلهره، با اقبال مخاطبان روبرو شود.
مجموعه «ازازیل» به خاطر طراحی و ساخت حرفهای که در ایران کمتر دیده شده، نه تنها با پخش قسمت اول، بلکه از همان دقایق آغازین توانست با شکل دهی داستانهای خرد و هدفمند، مخاطبان را رفته رفته با خود همراه کند و در طول سیزده قسمت، به خاطر تقسیم بندی حرفهای حوادث، تقریبا افتی در روند داستان نداشت و هرگاه که قصه کمی دچار افت میشد با یک نقطه عطف تاثیرگذار و به موقع دوباره اوج میگرفت.
«ازازیل» ترکیبی از ژانر معمایی و وحشت است.
ژانرهایی که ساخت سریال در آن بسیار مشکل است زیرا مخاطبان این گونه آثار بسیار باهوش و پیگیر هستند بنابراین هر اشتباهی باعث از دست رفتن آنان میشود. دست اندرکاران سریال «ازازیل» نشان دادند که هم در ساخت سریال حرفهای هستند و هم با ژانر وحشت و پدیدههای ماورایی آشنایی نسبی دارند.
قسمت آخر فصل اول «ازازیل» با چند شگفتی و حادثه همراه شد تا مخاطبان را همچنان مشتاق نگه دارد تا بیننده فصلهای دیگر نیز باشند و در نتیجه آن در فضای مجازی با واکنشهای متعدد مخاطبان درباره خط و ربط داستانی و سرنوشت آتی شخصیتها، روبرو هستیم.
«ازازیل» در ژانر معمایی-دلهره-رازآمیز زورآزمایی کرد و نشان داد که برخلاف تصورات اینکه سریال سازان در ژانرهای دیریاب هم تجربه کنند اگر تیم حرفهای به کار گیرند خواهند توانست توجه مخاطبان را جلب کنند.
لازم به ذکر است سریال «ازازیل» ساخته حسن فتحی و به تهیهکنندگی حسن خدادادی با بازی پیمان معادی، پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان، علی مصفا، گوهر خیر اندیش، بهرنگ علوی، بابک کریمی، محمد بحرانی، محمود پاک نیت، پاشا جمالی، مریم سعادت، کتانه افشار نژاد، الهام کردا و احترام برومند و… از طریق پلتفرم نماوا پخش شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در هیاتی به ریاست کارگردان سازنده «انگل»؛ پیمان معادی، داور جشنواره مراکش شد
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- آغاز اکران جهانی «مست عشق» از پاییز
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- تابستانِ ولرم پلتفرمها
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- نماوا به شبکه نمایش خانگی بازگشت
- عقب نشینی و عذرخواهی نماوا؛ «سووشون» تا تأیید قانونی پخش نخواهد شد
- نماوا دوباره بیانیه داد؛ پیگیری حل مسائل از مراجع قانونی
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





