سینماسینما، ایرنا نوشت: ساخت و تولید هر فیلمی از یک دغدغه و یا انگیزه سیاسی، تجاری، معنوی، کمدی یا اجتماعی به ذهن فیلمساز میرسد؛ اما «ما همه با هم هستیم» ساخته کمال تبریزی با کدام یک از این دغدغهها ساخته شده است؟
آیا ما همه با هم هستیم، به سرنوشت رحمان ۱۴۰۰ به کارگردانی منوچهر هادی دچار میشود؟ آیا این داستان تکراری که انگار از ۵۰ کیلو آلبالو ساخته مانی حقیقی شروع شده بود باز هم ادامهدار خواهد شد؟
این دو سوال و سوالهایی از این دست، این روزها بین اهالی رسانه و سینما زیاد پرسیده میشود. مثلاً اینکه، اگر این فیلمها بد هستند چرا مجوز میگیرند؟ و حالا که مجوز گرفتهاند چرا از ادامه اکران باز میمانند؟ آیا از پُرفروش شدن این آثار هراسی داریم که در میانه راه توقیفشان میکنیم؟
حالا بدون اینکه بخواهیم پاسخی به این سوالها بدهیم یا قضاوتی کنیم، بد نیست ماجرا را یک بار مرور کنیم که اصلاً این روند ابتدا و از کجا شروع شد.
شاید توقیف نیمه راه برای اولین بار یقه فیلم سینمایی ۵۰ کیلو آلبالو به کارگردانی مانی حقیقی را گرفت. وقتی که وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قم با اعتراض برخی علما نسبت به این فیلم مواجه شد، دستور توقیف ۵۰ کیلو آلبالو را در نیمه راه داد.
البته نیمه راه که نه، چون ۵۰ کیلو آلبالو در اکران نوروز خوب دیده شده بود و فروش نسبتاً بالایی داشت و بعد توقیف شد. این فیلم البته حتی برای شبکه نمایش خانگی هم نتوانست مجوز بگیرد.
اما بعد از ۵۰ کیلو آلبالو این ماجرا برای برخی از فیلمها نیز تا مرز توقیف پیش رفت؛ اما هیچگاه اتفاق نیفتاد تا بار دیگر در اکران نوروزی و این بار در سال ۱۳۹۸ رخ داد.
رحمان ۱۴۰۰ که مانند تمام فیلمهای دیگر روند مجوز اکران را گرفت و وقتی که اتفاقاً خیلی خوب هم داشت میفروخت، به یکباره خبر توقیف آن منتشر شد. البته ابتدا بعضی گمان میکردند با برخی اصلاحات فیلم دوباره اکران خواهد شد؛ اما این اتفاق نیفتاد و رحمان ۱۴۰۰ دیگر هیچ وقت روی پرده نقرهای را ندید.
حالا نیز قصد ما قضاوت درباره اینکه این فیلمها باید توقیف میشدند یا نه نیست. اما بهواقع وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پای مجوز خود به فیلمهایی که نمایش داده میشود، نمیماند و این ماجرا تکرار میشود گاهی اوقات شائبه برانگیز میشود و گاهی سوء تفاهمهایی ایجاد میکند که چرا فیلمهای کمدی بعد از اینکه خوب دیده و به مرز رکورد پرفروشها نزدیک میشوند، یک باره خبر توقیف آنها منتشر میشود.
اگر این فیلمها خوب نیستد چرا مجوز میگیرند، حالا که مجوز گرفتهاند چرا اکران نمیشوند؟ حالا که اکران میشوند چرا توقیف میشوند؟
اما حالا زمزمههایی درباره فیلم تازه اکران شده ما همه با هم هستیم، به گوش میرسد که احتمالاً این فیلم توقیف خواهد شد. حتی برخی در فضای مجازی خبر میدهند چه نشستهاید ما همه با هم هستیم بهزودی توقیف خواهد شد و بروید و ببینید که از دست ندهید.
و انگار بازی تکراری توقیف یک فیلم در میانه راه دوباره تکرار خواهد شد؛ که البته اگر هم نشود استفاده از این فضا برای تبلیغات و فروش غیرمتعارف ما همه با هم هستیم را در پیخواهد داشت.
مگر نه اینکه ناامن شدن فضای فرهنگی باعث میشود همین میزان سرمایهای هم که در سینما وجود دارد با کاهش رو به رو شود و احتمالاً فیلمهای آپارتمانی با هزینه اندک و کمترین تأثیرگذاری بار دیگر در سینمای ایران تکثیر شوند. بنابراین به نظر میرسد حتماً باید یک بار برای همیشه به دقیق دربارخ این موضوع تصمیم گیری شود.
اینکه ما همه با هم هستیم با هزینه گزاف ساخته شده و به زعم کارشناسان سینما جزء آثار درجه ۳ نیز به حساب نمیآید چون حتی در ابتداییترین مفاهیم و مؤلفههای استاندارد یک فیلم سینمایی ساخته نشده است، به کنار؛ اما چرا فضایی برای بهتر دیده شدن این فیلم ایجاد کردهایم یا اینکه اگر واقعاً دچار مشکلات جدی است چرا خیلی زود توقیف نمیشود.
بنابراین ماحصل همه آنچه گفته شد اینکه با این رفتار به اصلاح یکباره نهتنها دردی از فرهنگ جامعه دوا نخواهد شد بلکه برخی فیلمها که در شرایط عادی مثلاً ۵ میلیارد تومان هم میفروشند در شرایطی که ما مهیا میکنیم؛ فروش آنها بعضاً تا ۲۰ میلیارد هم میرسد.
یا اینکه فضای سرمایه گذاری در فرهنگ را ناامن میکنیم تا اهالی واقعی فرهنگ و هنر از این فضا فاصله بگیرند و برخی سودجو که تنها به دنبال منافع اقتصادی هستند پایشان به هنر هفتم کشور باز شود.
به نظر میرسد یکبار برای همیشه باید تکلیف وضعیت اکران فیلمهای سینمایی در کشور را برای همیشه مشخص کنیم تا از این آبی که گاهی گِلآلود میشود برخی ماهی نگیرند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نظر جالب داروغه زاده درباره توقیف ما همه با هم هستیم در کرمان:حتی رئیس جمهور هم نمیتواند آن را نقض کند
- حمله شدید کیهان به فیلم «ما همه با هم هستیم»
- شاهرخ دولکو: ایده جذاب «ما همه با هم هستیم» در تبلیغات دهان به دهان می فروشد/ نظر منتقدان هیچ تاثیری بر انتخاب مردم ندارد
- فیلم ما همه با هم هستیم به نوعی در ادامه مسیر فیلم خوک و اژدها وارد می شود است
- روایت یک منتقد از علت هجمه ها به فیلم کمال تبریزی
- کمال تبریزی: مقایسه فیلم یک کارگردان با سایر فیلمهایش کار اشتباهی است
- پخش کننده ها و تهیه کنندگان دیگر تمایل چندانی برای اکران فیلمهایشان در شهرستانها ندارند
- درخواست عجیب نماینده کرمان در صحن علنی مجلس از وزیر ارشاد برای توقیف فیلم کمال تبریزی
- نویسنده روزنامه اعتماد:شاید فیلم ما همه با هم هستیم به چشم آیندگان با دیدی دیگر نگریسته شود
- انتقاد احمد زید آبادی از توقیف فیلم کمال تبریزی: به عنوان یک کرمانی با این کار مخالفم
- هر دم از این باغ بری میرسد!/ درباره توقیف «ما همه با هم هستیم» در کرمان
- «سینماسینماست»/ مروری بر ساخته جدید کمال تبریزی؛ وقتی همه هستند!
- یک مقام قضایی کرمان: حتما باید میریختند شیشه سینما را میشکستند که توقیف توجیه داشته باشد؟
- طعنه و کنایه افخمی به توقیف فیلم «ما همه با هم هستیم»: مسوولیت صدور پروانه نمایش را به قوه قضائیه بسپارید
- دادستان کرمان خبر داد:پی گیری برای توقیف اکران سراسری فیلم «ما همه با هم هستیم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟