سینماسینما، شهرام مکری
درباره اهمیت فیلم کوتاه بسیار نوشته شده؛ از جمله اینکه یکی از موثرترین سرمایهگذاریها برای پرورش نیروهای حرفهای در سینما، ساخت فیلم کوتاه است و رشد سازوکار آموزش، تولید و نمایش آن هم در این سالها چشمگیر بوده. حالا دیگر فیلم کوتاه در خانه سینما صنف و کرسی دارد، و فیلمسازان فیلم کوتاهی داریم که در تمام دوران فعالیت حرفهای، به کار در این رشته مشغول هستند و به عرصه بلند کوچ نکردهاند و همچنین تا چند قدمی گرفتن جوایز بزرگ کن و برلین و ونیز و حتی اسکار برای فیلم کوتاه پیش رفتهایم.
اما در این یادداشت که به بهانه «اکران تیرگان» نوشته میشود، میخواهم به یک اتفاق خوشایندتر اشاره کنم؛ حضور زنان فیلمساز در عرصه فیلم کوتاه. موافق تقسیمبندیهای آثار هنری به تولیدات زنانه و مردانه نیستم، اما این بیمرز بودن مخصوص جوامع مترقیتر است. متاسفانه زنان کشور من برای برداشتن هر قدم باید تلاش و انرژی چند برابر مردان در برداشتن همان قدم را داشته باشند؛ درحالیکه جامعه مردانه اگر مانعی بر سر راهشان نباشد، کمکی هم نیست. اما به فیلمهای کوتاهمان که نگاه میکنم، از حضور این همه زن هنرمند که بیسروصدا و بیجنجال جای محکمی دارند و با وجود سختیها بهترینهای این عرصه را میسازند، خوشحال میشوم. روزهایی در هیئتمدیره صنف فیلم کوتاه، نگران به فهرست فیلمها و فیلمسازان نگاه میکردیم که شاید بتوانیم یکی از معدود زنان و دختران فیلمسازمان را در گروه داوران یا هر هیئت دیگری معرفی کنیم. امروز اما اگر از من بخواهید بهترین بازیگر، تدوینگر، فیلمنامهنویس و پخشکننده در حوزه فیلم کوتاه را معرفی کنم، در بالای فهرستم چند دختر هستند. در کارگردانی تعداد فیلمسازان خوبمان زیاد شده. به همین جشنواره فجر و فیلم کوتاه در سالهای اخیر نگاه کنید، میبینید جوایزشان را دخترانمان گرفتهاند. همچنین در بسیاری از حضورهای مهم بینالمللی. هنوز البته در فیلمبرداری یا صدا و موسیقی فهرست بلندبالایی نداریم، اما فاصله تا پر شدن فهرست خیلی کوتاهتر از آن است که فکر میکنید. در بخش طراحی هنری، عکاسی، گرافیک و حتی جلوههای ویژه کامپیوتری باز در بالای فهرست هستند و شاهدم که این همه تنها و تنها با تلاش خودشان به دست آمده. سینمای ما هیچ برنامه ویژهای و هیچ مکانیسم طراحیشدهای برای چنین رشدی نداشته و هرچه هست، حاصل فردیت تکتک این هنرمندان است و به همین دلیل ستودنیتر است و غیرقابل حذف شدن. نقش فردی برخی مدیران را کتمان نمیکنم و از مترقی بودن برخی قوانین نسبت به مثلا کشورهای منطقه حرف نمیزنم. اینجا اتفاقی افتاده که فراتر از همه اینهاست.
میدانم خیلیها به این یادداشت خرده میگیرند و میگویند چنین تفکیکی ممکن است به ضرر همین جریان باشد، اما در همین «اکران تیرگان» تابستان ۱۳۹۸ که به بهانهاش مینویسم، به سه فیلم کارگردانان زن که نگاه کردم، نتوانستم از این رشد و پیشروی چشم بپوشم و دربارهاش ننویسم. از شما هم میخواهم که متوجه این همه نزدیکی جریان فیلمسازی زنان کشور با سینمای روز دنیا باشید. از این به بعد درباره چنین تفکیکی نمینویسم، چون میدانم آنها بدون چنین یادداشتهای ستایشآمیزی این مسیر سخت را آمدهاند و به آن بینیازند و حالا تنها نیازشان مثل هر فیلمساز دیگری دیده شدن فیلمهایشان است. پس تماشای فیلمهای «اکران تیرگان» را از دست ندهید.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- فیلم شهرام مکری به ۴ جشنواره خارجی میرود
- نماینده اسکار تاجیکستان به عربستان میرود/ نمایش فیلم شهرام مکری در جشنواره دریای سرخ
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» در راه سنگاپور
- «جنایت بیدقت»؛ طغیانِ زمان، تکرارِ تاریخ و رقصِ سرنوشت در سینمای شهرام مکری
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- جشنواره بوسان برگزیدگانش را شناخت/ سه جایزه برای سینماگران ایرانی
- جشنواره بوسان به فیلم شهرام مکری جایزه داد
- «خرگوش سیاه خرگوش سفید» راهی شیکاگو شد
- فیلم شهرام مکری در بخش رقابتی جشنواره بوسان
- پایان ساخت فیلم جدید شهرام مکری در تاجیکستان
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





