سینماسینما، شهرام مکری
درباره اهمیت فیلم کوتاه بسیار نوشته شده؛ از جمله اینکه یکی از موثرترین سرمایهگذاریها برای پرورش نیروهای حرفهای در سینما، ساخت فیلم کوتاه است و رشد سازوکار آموزش، تولید و نمایش آن هم در این سالها چشمگیر بوده. حالا دیگر فیلم کوتاه در خانه سینما صنف و کرسی دارد، و فیلمسازان فیلم کوتاهی داریم که در تمام دوران فعالیت حرفهای، به کار در این رشته مشغول هستند و به عرصه بلند کوچ نکردهاند و همچنین تا چند قدمی گرفتن جوایز بزرگ کن و برلین و ونیز و حتی اسکار برای فیلم کوتاه پیش رفتهایم.
اما در این یادداشت که به بهانه «اکران تیرگان» نوشته میشود، میخواهم به یک اتفاق خوشایندتر اشاره کنم؛ حضور زنان فیلمساز در عرصه فیلم کوتاه. موافق تقسیمبندیهای آثار هنری به تولیدات زنانه و مردانه نیستم، اما این بیمرز بودن مخصوص جوامع مترقیتر است. متاسفانه زنان کشور من برای برداشتن هر قدم باید تلاش و انرژی چند برابر مردان در برداشتن همان قدم را داشته باشند؛ درحالیکه جامعه مردانه اگر مانعی بر سر راهشان نباشد، کمکی هم نیست. اما به فیلمهای کوتاهمان که نگاه میکنم، از حضور این همه زن هنرمند که بیسروصدا و بیجنجال جای محکمی دارند و با وجود سختیها بهترینهای این عرصه را میسازند، خوشحال میشوم. روزهایی در هیئتمدیره صنف فیلم کوتاه، نگران به فهرست فیلمها و فیلمسازان نگاه میکردیم که شاید بتوانیم یکی از معدود زنان و دختران فیلمسازمان را در گروه داوران یا هر هیئت دیگری معرفی کنیم. امروز اما اگر از من بخواهید بهترین بازیگر، تدوینگر، فیلمنامهنویس و پخشکننده در حوزه فیلم کوتاه را معرفی کنم، در بالای فهرستم چند دختر هستند. در کارگردانی تعداد فیلمسازان خوبمان زیاد شده. به همین جشنواره فجر و فیلم کوتاه در سالهای اخیر نگاه کنید، میبینید جوایزشان را دخترانمان گرفتهاند. همچنین در بسیاری از حضورهای مهم بینالمللی. هنوز البته در فیلمبرداری یا صدا و موسیقی فهرست بلندبالایی نداریم، اما فاصله تا پر شدن فهرست خیلی کوتاهتر از آن است که فکر میکنید. در بخش طراحی هنری، عکاسی، گرافیک و حتی جلوههای ویژه کامپیوتری باز در بالای فهرست هستند و شاهدم که این همه تنها و تنها با تلاش خودشان به دست آمده. سینمای ما هیچ برنامه ویژهای و هیچ مکانیسم طراحیشدهای برای چنین رشدی نداشته و هرچه هست، حاصل فردیت تکتک این هنرمندان است و به همین دلیل ستودنیتر است و غیرقابل حذف شدن. نقش فردی برخی مدیران را کتمان نمیکنم و از مترقی بودن برخی قوانین نسبت به مثلا کشورهای منطقه حرف نمیزنم. اینجا اتفاقی افتاده که فراتر از همه اینهاست.
میدانم خیلیها به این یادداشت خرده میگیرند و میگویند چنین تفکیکی ممکن است به ضرر همین جریان باشد، اما در همین «اکران تیرگان» تابستان ۱۳۹۸ که به بهانهاش مینویسم، به سه فیلم کارگردانان زن که نگاه کردم، نتوانستم از این رشد و پیشروی چشم بپوشم و دربارهاش ننویسم. از شما هم میخواهم که متوجه این همه نزدیکی جریان فیلمسازی زنان کشور با سینمای روز دنیا باشید. از این به بعد درباره چنین تفکیکی نمینویسم، چون میدانم آنها بدون چنین یادداشتهای ستایشآمیزی این مسیر سخت را آمدهاند و به آن بینیازند و حالا تنها نیازشان مثل هر فیلمساز دیگری دیده شدن فیلمهایشان است. پس تماشای فیلمهای «اکران تیرگان» را از دست ندهید.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- ده فیلم کوتاه اکران آنلاین میشوند
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- با معرفی هیات انتخاب بخش آثار داستانی؛ فیلمهای داستانی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای شش فیلم کوتاه داستانی
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- راهیابی فیلم کوتاه voice به دو جشنواره آمریکایی و ایتالیایی
- راهیابی «پِلی بک» به جشنواره فیلم سئول
- گوزن ایرانی در ایتالیا
- شهرام مکری: کارگردانان فیلم کوتاه چارهای جز جشنوارهزدگی ندارند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
آخرین ها
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند
- با انتشار یک بیانیه؛ خانه موسیقی نسبت به لغو کنسرت و بازداشت هنرمندان اعتراض کرد
- یک داستان قدیمی و باورنکردنی
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اکران خصوصی فیلم «عزیز» / گزارش تصویری
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- ولفگانگ بکر درگذشت
- با حکم معاون هنری؛ سرپرستان اداره کل هنرهای نمایشی و تئاترشهر منصوب شدند
- شرط جیم کری برای حضور در دنباله «ماسک»
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید