سینماسینما، شهرام مکری
درباره اهمیت فیلم کوتاه بسیار نوشته شده؛ از جمله اینکه یکی از موثرترین سرمایهگذاریها برای پرورش نیروهای حرفهای در سینما، ساخت فیلم کوتاه است و رشد سازوکار آموزش، تولید و نمایش آن هم در این سالها چشمگیر بوده. حالا دیگر فیلم کوتاه در خانه سینما صنف و کرسی دارد، و فیلمسازان فیلم کوتاهی داریم که در تمام دوران فعالیت حرفهای، به کار در این رشته مشغول هستند و به عرصه بلند کوچ نکردهاند و همچنین تا چند قدمی گرفتن جوایز بزرگ کن و برلین و ونیز و حتی اسکار برای فیلم کوتاه پیش رفتهایم.
اما در این یادداشت که به بهانه «اکران تیرگان» نوشته میشود، میخواهم به یک اتفاق خوشایندتر اشاره کنم؛ حضور زنان فیلمساز در عرصه فیلم کوتاه. موافق تقسیمبندیهای آثار هنری به تولیدات زنانه و مردانه نیستم، اما این بیمرز بودن مخصوص جوامع مترقیتر است. متاسفانه زنان کشور من برای برداشتن هر قدم باید تلاش و انرژی چند برابر مردان در برداشتن همان قدم را داشته باشند؛ درحالیکه جامعه مردانه اگر مانعی بر سر راهشان نباشد، کمکی هم نیست. اما به فیلمهای کوتاهمان که نگاه میکنم، از حضور این همه زن هنرمند که بیسروصدا و بیجنجال جای محکمی دارند و با وجود سختیها بهترینهای این عرصه را میسازند، خوشحال میشوم. روزهایی در هیئتمدیره صنف فیلم کوتاه، نگران به فهرست فیلمها و فیلمسازان نگاه میکردیم که شاید بتوانیم یکی از معدود زنان و دختران فیلمسازمان را در گروه داوران یا هر هیئت دیگری معرفی کنیم. امروز اما اگر از من بخواهید بهترین بازیگر، تدوینگر، فیلمنامهنویس و پخشکننده در حوزه فیلم کوتاه را معرفی کنم، در بالای فهرستم چند دختر هستند. در کارگردانی تعداد فیلمسازان خوبمان زیاد شده. به همین جشنواره فجر و فیلم کوتاه در سالهای اخیر نگاه کنید، میبینید جوایزشان را دخترانمان گرفتهاند. همچنین در بسیاری از حضورهای مهم بینالمللی. هنوز البته در فیلمبرداری یا صدا و موسیقی فهرست بلندبالایی نداریم، اما فاصله تا پر شدن فهرست خیلی کوتاهتر از آن است که فکر میکنید. در بخش طراحی هنری، عکاسی، گرافیک و حتی جلوههای ویژه کامپیوتری باز در بالای فهرست هستند و شاهدم که این همه تنها و تنها با تلاش خودشان به دست آمده. سینمای ما هیچ برنامه ویژهای و هیچ مکانیسم طراحیشدهای برای چنین رشدی نداشته و هرچه هست، حاصل فردیت تکتک این هنرمندان است و به همین دلیل ستودنیتر است و غیرقابل حذف شدن. نقش فردی برخی مدیران را کتمان نمیکنم و از مترقی بودن برخی قوانین نسبت به مثلا کشورهای منطقه حرف نمیزنم. اینجا اتفاقی افتاده که فراتر از همه اینهاست.
میدانم خیلیها به این یادداشت خرده میگیرند و میگویند چنین تفکیکی ممکن است به ضرر همین جریان باشد، اما در همین «اکران تیرگان» تابستان ۱۳۹۸ که به بهانهاش مینویسم، به سه فیلم کارگردانان زن که نگاه کردم، نتوانستم از این رشد و پیشروی چشم بپوشم و دربارهاش ننویسم. از شما هم میخواهم که متوجه این همه نزدیکی جریان فیلمسازی زنان کشور با سینمای روز دنیا باشید. از این به بعد درباره چنین تفکیکی نمینویسم، چون میدانم آنها بدون چنین یادداشتهای ستایشآمیزی این مسیر سخت را آمدهاند و به آن بینیازند و حالا تنها نیازشان مثل هر فیلمساز دیگری دیده شدن فیلمهایشان است. پس تماشای فیلمهای «اکران تیرگان» را از دست ندهید.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- فیلم شهرام مکری به ۴ جشنواره خارجی میرود
- نماینده اسکار تاجیکستان به عربستان میرود/ نمایش فیلم شهرام مکری در جشنواره دریای سرخ
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» در راه سنگاپور
- «جنایت بیدقت»؛ طغیانِ زمان، تکرارِ تاریخ و رقصِ سرنوشت در سینمای شهرام مکری
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- جشنواره بوسان برگزیدگانش را شناخت/ سه جایزه برای سینماگران ایرانی
- جشنواره بوسان به فیلم شهرام مکری جایزه داد
- «خرگوش سیاه خرگوش سفید» راهی شیکاگو شد
- فیلم شهرام مکری در بخش رقابتی جشنواره بوسان
- پایان ساخت فیلم جدید شهرام مکری در تاجیکستان
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





