ماجرای جایزه اصغر فرهادی و همکارانش از جشنواره فیلم کن، این روزها مرزهای واقعیت را درنوردیده و به «پارودی» نزدیک شده.
اصل واقعیت، خوشی و عزتمندی سینما بود که از دریافت این جایزه حاصل شد و مردم هم در این مسیر کم از خود مایه نگذاشتند و کلی همه سینما دوستان را دلشاد کردند. اما آنها که سینما را «هنر» نمیدانند و فقط به آن بهمثابه «شیء» برای پیشبرد اهداف کوتاهمدت خود مینگرند، همچنان قافیه را باختهاند؛ و همچون «یتشبث بالحشیش» با آوردن استدلالهای فرا واقعی، دستاورد مسافران کن را ناچیز میپندارند. روز گذشته واکنشهای دلواپسانه و به عبارت دقیقتر اظهارات «سینمانشناسان» به موفقیت سینمای ایران تا این حد تقلیل پیدا کرد که اظهارات حسین نوشآبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، درباره فیلم «فروشنده» موجبات قهر اصغر فرهادی و حجتالله ایوبی را فراهم کرد. نکته جالب اینکه وزیر ارشاد و حسین نوشآبادی، هر دو در اظهارات جداگانهای موفقیتهای مسافران کن و جایزه سینمای ایران را در رسانهها به طور دقیق تبیین و شادمانی خود را اعلام کردند. ولی ظاهرا باز پاشنه بر همان در میچرخد و چهبسا اگر هم قسم جلاله بخورند که از موفقیتهای سینمای ایران خرسندیم، دوباره بهانهجویان روی تحلیلهای خود پافشاری میکنند، لابد چون حرف مرد، یکی است! حتی اگر فرض کنیم فرهادی و ایوبی با هم قهر کردهاند، باید پرسید این مسئله چه ربطی به سینمای ایران دارد؟ مگر آقایان سینما را پشت قباله خود زدهاند یا ملک شخصیشان دانستهاند که هر چه میانشان پیش آید، به کلیت سینما تسری دهند؟! گذشت آن زمان که بهاصطلاح «لابی»ها و «لابیکنندگان» همچون جنگ کازرون و ممسنی «دایی جان ناپلئون» خود را مرکز مدار میدانستند و اعتبار جوایز را به نام خود ثبت میکردند. بااینحال عقل حکم میکند، حرف کوچک بدخواهان را کوچک نشماریم و در پی حقیقت باشیم. با رئیس سازمان سینمایی تماس گرفتیم و از او علت «قهر» و «جدایی» راهش از اصغر فرهادی را پرسیدیم که با تعجب پاسخ داد: «کدام جدایی؟ کدام قهر؟ امروز من و آقای فرهادی در تماس بودیم. این سخنان را چه کسانی مطرح کردهاند؟» ایوبی در برابر این پرسش که چرا سفر گروه سازنده «فروشنده» در کن به تعویق افتاد و با شما همزمان به تهران نیامدند، پاسخ داد: «چون روز قبل از اختتامیه، آنها نمیدانستند که جایزه میگیرند؛ بنابراین بلیتشان را با زمان برگشت من رزرو کرده بودند. هرچند خط هواپیمایی من نیز با آنها تفاوت داشت؛ اما وقتی خوشبختانه موفق به دریافت جایزه شدند، باید روز بعد هم در کن میماندند. چون جشنواره برای برندگان مراسم برنامهریزی کرده بود». این مدیر دولتی نظر خود را درباره این تحلیل که برخی از دلواپسان معتقدند به دلیل جدایی شما از آقای فرهادی، دیگر نمیتوان جوایز کن را به نام دوره صدارت شما منسوب کرد، گفت: «به قول شمس تبریزی «من کو مرا دیدی سلام برسان». هرگز در تمام عمر خدمتم به فرهنگ درصدد نبودهام افتخاری را به نام خود ثبت کنم. افتخار سینماگران از آن سینمای ایران است». بعد از آن هم با حسین نوشآبادی، سخنگوی وزارت ارشاد تماس گرفتیم تا نظر او را درباره حرکت جداییطلبانهاش میان ایوبی و فرهادی جویا شویم که البته پاسخی نداد. این سؤال مطرح میشود که آیا شما هم جای نوشآبادی بودید به چنین سؤالاتی فراواقعی پاسخ میدادید؟!
منبع : روزنامه شرق / فرانک آرتا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری