رئیس سازمان سینمایی گفت: همه فیلم ها به جشنواره فیلم فجر راه پیدا نمی کنند طبیعی است که در چنین شرایطی اعتراض هایی به دنبال خواهد داشت و این اعتراض ها نشان از اهمیت جشنواره فیلم فجر است.
به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما دوشنبه ۱۲ بهمن حضور پیدا کرد.
حجت الله ایوبی با اشاره به استقبال سینماگران از جشنواره فیلم فجر امسال گفت: جشنواره فیلم فجر مسابقه سینمای ایران است که امسال ۱۹۵ فیلم به بخش های مختلف ارسال شد و از این تعداد فیلم تنها عده محدودی می توانند بر اساس آیین نامه در جشنواره به نمایش درآیند.
وی ادامه داد: امروز بعد از سی و چهار دوره، جشنواره فیلم فجر به شکل و قوام خوبی رسیده است و اینکه توقع داشته باشیم هر سال مقررات جشنواره متفاوت باشد درست نیست و ما امسال سعی کردیم که در حد مقدورات مقررات را کاملا رعایت کنیم.
ایوبی با تاکید بر اینکه کسانیکه فیلمشان راه پیدا نکرده حق دارند ناراحت باشند، گفت: جشنواره فرصت استثنایی برای همه اهالی سینما است تا آثارشان را به نمایش بگذارند به همین دلیل کسانیکه فیلمشان راه پیدا نکرده حق دارند ناراحت باشند.
وی ادامه داد: اینکه در ۳۴ سال گذشته انتظار داشته باشیم مقررات جشنواره تغییر نکند انتظار بی جایی است زیرا همانطور که می دانید امروز در طول سال ها سینما تغییر کرده و ما شاهد حضور فناوری دیجیتال در سینما هستیم که تحولاتی با خود به همراه داشته است به همین دلیل جشنواره نیز باید خودش را با تغییرات همراه کند.
رئیس سازمان سینمایی همچنین گفت: ما برای انتخاب اعضای هیات انتخاب محدودیت داریم به طور مثال، باید کسی را انتخاب کنیم که در جشنواره فیلم نداشته باشد.
وی ادامه داد: امسال از نوادر سال هایی است که هیات انتخاب کاملا از اهالی سینما انتخاب شده است. البته ما باید همه نتایج را بپذیریم هرچند اعتراض ها نیز وجود دارد و طبیعی است اما این اعتراض ها در همه جای دنیا حتی مراسم اسکار نیز وجود دارد.
ایوبی تاکید کرد: اگر اعتراضی وجود نداشته باشد و سینماگران بی تفاوت باشند یعنی ما جشنواره بی خاصیتی را برگزار می کنیم درحالیکه اینگونه نیست.
رئیس سازمان سینمایی گفت: سعی کردیم قوانین را رعایت کنیم و امسال را سال نظم می دانیم اما طبیعی است که بهرحال از میان فیلم های رسیده تعدادی فیلم بیرون ماندند .
ایوبی درباره نمایش انیمیشن ها در جشنواره فیلم فجر نیز گفت: در بحث انیمیشن در آغاز راه هستیم اما آینده را روشن می بینیم زیرا جوانان خوبی در این بخش فعالیت می کنند و ما به سال های آینده برای ساخت انیمیشن و تولید آن امیدوار هستیم و در آینده سینمای انیمیشن توسعه خوبی پیدا خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه جشنواره امسال ترکیبی از سه نسل سینماگران است، گفت: دست سینمای ایران امسال در گونه و ژانرهای مختلف پر است و سال آینده سال پرفروشی را در سینما شاهد خواهیم بود.
رئیس سازمان سینمایی درباره بلیط فروش نیز گفت: مردم استقبال خوبی از پیش فروش بلیط ها در سینما کردند و علاوه بر استقبال از پی فروش شاهد هستیم که در جلوی سالن های سینما نیز استقبال خوبی از فیلم ها شده است.
وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۷ میلیارد نفر در جهان به سینما رفتند و در کشور ما نیز مانند دنیا استقبال خوبی از سینما شده و باید آنرا به عنوان دستاورد در سینما قبول کنیم.
- باید مهربانانه نگاه کنیم و طلبکار نباشیم
پرویز پرستویی بازیگر سینمای ایران با اشاره به اینکه از سال ۶۱ جشنواره فیلم فجر به یک مراسم مهم در کشور تبدیل شده گفت: ۱۰ روزی که جشنواره برگزار می شود عید سینمای ایران است و همانطور که در نوروز به دید و بازدید اقوام می رویم یک سال تلاش سینمای ایران نیز در ۱۰ روز جشنواره به نمایش درمی آید و ما یکدیگر را می بینیم و ارزیابی می کنیم.
وی با اشاره به اینکه اگر جشنواره فقط جشن باشد لطفی ندارد گفت: شاید در این ۱۰ روز نتوان همه تولیدات رانمایش داد اما وقتی در قالب جشنواره رقابتی صورت می گیرد باعث می شود حتی در نگرش مخاطبان سینما نیز تاثیر بگذارد.
پرستویی ادامه داد: هیات انتخاب جشنواره از اهالی سینما است و در طول این سال ها در دوره ای خود من نیز داور جشنواره بوده ام و می دانم که این ۷ نفر باید به شکلی تخصصی آثار را ارزیابی می کنند اما رای آنها نظر ۷ نفر است و قطعا نظر ۷۰ میلیون نفر نیست اما باید به نظر این ۷ نفر احترام بگذاریم.
وی ادامه داد: همیشه نگاه به جشنواره فیلم فجر دولتی نبوده است هرچند از سال ۶۲ تا به امسال شکل اجرایی جشنواره مشخص بوده و تنها مدیر جشنواره عوض شده است.
پرستویی با تاکید بر اینکه لطف رقابت به این است که ما با دقت قضاوت کنیم گفت: دبیران دوره های گذشته همیشه به دوره قبل از خود نگاه می کردند و با استفاده از تجربیات برنامه ریزی می کردند به همین دلیل امروز شاهدیم که به یک پختگی رسیده ایم و باید مهربانانه نگاه کنیم و طلبکار نباشیم و به هم احترام بگذاریم و اجازه دهیم جشنواره به خوبی برگزار شود.
- باید حضور مردم در جشنواره فیلم فجر پر رنگ تر شود
کیوان کثیریان منتقد سینما نیز گفت: امسال تنوع در فیلم ها وجود دارد البته باید این حرف را باید در آخر جشنواره و بعد از تماشای همه فیلم ها بیان کرد و مورد بررسی قرار داد.
وی با بیان اینکه هرچند در طول سال ها این جشنواره به یک قواعدی رسیده است ادامه داد: مشکل جشنواره فیلم فجر این است که تلفیقی از چند نگاه متفاوت است یعنی همزمان می خواهد هم جشن و هم جشنواره باشد.
کثیریان تاکید کرد: اگر می گوییم باید آیین نامه درستی تدوین شود معنی اش این نیست که نگاهمان را درباره جشنواره روشن کنیم و بگوییم که می خواهیم شکل جشن داشته باشد یا جشنواره.
این منتقد سینما با یادآوری این مطلب که جشنواره فیلم فجر در دوره ای تاسیس شد که به نوعی بزرگداشت و جشن های انقلاب بود گفت: باید حضور مردم در جشنواره فیلم فجر پر رنگ تر شود و این حضور از کاخ مردمی به جلوی سینماها کشیده شود تا مردم با هنرمندان دیدار کنند و به نوعی شاهد آشتی بیشتر مردم و سینما باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





