«باب دیلن» برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ پس از بیش از دو هفته سکوت در مورد کسب این جایزه مهم ادبی و حواشی بسیار، سکوت خود را شکست.
به گزارش سینماسینما، «گاردین» نوشت:آکادمی نوبل ادبیات روز ۲۲ مهرماه نام «باب دیلن» خواننده و ترانهسرای آمریکایی را به عنوان برنده این دوره مهمترین جایزه ادبی جهان معرفی کردند اما او تاکنون در این مورد سکوت کرده و حتی عنوان کسب این جایزه را از روی سایتش برداشته بود. با این حال اخیرا خبر رسیده او به تماس تلفنی «سارا دانیوس» دبیر دائمی آکادمی سوئدی پاسخ داده و گفته است: بعد از شنیدن این خبر زبانم بند آمده بود.
سکوت طولانی «دیلن» حتی باعث شد یکی از اعضای آکادمی نوبل او را به تکبر و گستاخی متهم کند. «دانیوس» هم که پیش از این گفته بود دیگر با «دیلن» تماسی نمیگیرد، اخیرا دوباره شانسش را امتحان کرده و این بار به هدفش رسیده است.
برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ در تماس اخیرش به «دانیوس» گفته است: کسب این افتخار مایه مباهات من است. خبر جایزه نوبل واقعا زبان من را بند آورد.
او همچنین در مصاحبهای با «دیلی تلگراف» گفت: در صورت امکان، مسلما در مراسم دریافت جایزه نوبل شرکت میکنم. باور کردنش سخت است… این فوقالعاده است، باورنکردنی است. کی فکرش را میکرد؟
بنیاد نوبل که جزییات سخنان اخیر «دیلن» را منتشر کرده، اعلام کرده که هنوز تصمیم قطعی در مورد حضور قطعی این هنرمند در مراسم اعطای نوبل که ماه دسامبر در استکهلم برگزار میشود، گرفته نشده است.
این آکادمی اعلام کرده: بنیاد نوبل اطلاعات جدید را هرچه سریعتر در اختیارتان خواهد گذاشت. سخنگوی «دیلن» هم هنوز به سوالاتی که درباره حضور یا عدم حضور برنده نوبل در این مراسم مطرح شده، پاسخ شفاف نداده است.
آکادمی نوبل روز پنجشنبه (۲۲ مهرماه) نام «باب دیلن» را به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ اعلام و «خلق تعابیر جدید شاعرانه در سنت شعر آمریکایی» را علت برگزیدن او عنوان کرد.
انتخاب یک ترانهسرا و خواننده به عنوان برنده نوبل ادبیات، واکنشهای مثبت و منفی بسیاری را به همراه داشته است.
یکی از جدیدترین واکنشهای منفی به این خبر از آنِ «ماریو وارگاس یوسا» نویسنده مشهور پرویی و برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۰ است. او در گفتوگویی با خبرگزاری آلمان درباره اعطای این جایزه ادبی به «باب دیلن» گفت: «باب دیلن» بیتردید آهنگساز و خواننده توانایی است، اما نویسنده مهمی محسوب نمیشود.
«یوسا» که این روزها را در برلین آلمان میگذراند، گلایه کرد که ادبیات به «عالم تفریح و سرگرمی» پیوسته است. نویسنده «سور بز» همچنین گفت که اعطای جایزه ادبی به این ترانهسرای مشهور، نمایانگر «سطحیشدن فرهنگ در روزگار ماست.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- یون فوسه برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۳ شد
- برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۲ اعلام شد
- تیموتی شالامه بازیگر نقش باب دیلن میشود
- واکنش نیکی کریمی به معرفی برنده نوبل ادبیات/ عکس
- باب دیلن به تماسهای مسئولان نوبل جواب نمیدهد
- مقایسه «موراکامی» با «دیکاپریو»!
- در سینماسینما بشنوید/ ترانه ای از باب دیلن در فیلم فارست گامپ
- اوباما و دیگران از نوبل ادبیات «باب دیلن» گفتند
- نوبل ادبیات به «باب دیلن» رسید
- در سینماسینما بشنوید/ «کوبیدن بر در بهشت» از باب دیلن، برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





