بابک کریمی با تاکید براینکه ماهیت تئاتر وابسته به حضور تماشاگر است و به همین دلیل خیلی نمیتوان به اجرای مجازی یا فیلمبرداری شده آن تکیه کرد، میگوید: یکی از مهمترین نیاز گروههای تئاتری در این روزهای تعطیلی کرونایی، حمایت مالی دولت است تا بخشی از مشکلات مرتفع شود.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر که از اواخر بهمنماه نمایش «الویرا ۲۰۲۰» را در کارگاه اجرا تئاتر شهر به عنوان کارگردان روی صحنه برده بود، پس از یک هفته اجرا مانند دیگر برنامههای هنری مجبور به تعطیلی کار به دلیل شیوع ویروس کرونا شد.
او درباره وضعیتی که به وجود آمده و نیز پیشنهادی که دفتر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری مبنی بر فیلمبرداری رایگان تئاترها در پردیس تئاتر تهران و پخش آنها در شبکههای اینترنتی مطرح کرده است، گفت: من خودم ایدهای شبیه این را داشتم که مثلا جایی را پیدا کنیم تا هر شب اجرای زنده (به صورت مجازی) داشته باشیم ولی واقعیت این است که ماهیت تئاتر وابسته به حضور تماشاچی است و نمیشود در یک سالن خالی برای خودمان بازی کنیم چون حضور تماشاگر خیلی در کار اثر میگذارد، به همین دلیل از این ایده صرفنظر کردم، هر چند دلم میسوزد که چرا یک فیلمبرداری حرفهای از نمایش «الویرا ۲۰۲۰» پیش از توقف انجام ندادیم.
کریمی با اشاره به اینکه از طریق بعضی دوستان و همکاران خارجی خود در جریان است که تئاتر در اروپا فعلا متوقف شده و برخی فقط در خانه مونولوگ ضبط میکنند و بعد آن را در صفحههای شخصی در فضای مجازی انتشار میدهند، افزود: کاری که برای فیلمبرداری از نمایشها پیشنهاد شده تا یک جایی، شدنی است چون بعضی گروهها دکورهایی دارند که در سالنهایی که مشغول اجرا بودند، باقی مانده و امکان جابجا کردنش نیست. البته به طور کلی نمیشود گفت این پیشنهاد درست و منطقی است یا نیست، چون مسئله این است که اصلا ببینیم در این شرایط چه کاری میتوانیم انجام دهیم، آن هم در شرایطی که چندان حق انتخابی نداریم. با این حال به نظرم این کار میتواند برای گروههایی مناسب باشد هرچند که ایدهال نیست.
این بازیگر ادامه داد: ماهیت تئاتر نه تنها به حضور تماشاچی وابسته است، بلکه این تماشاچی است که تصمیم میگیرد در هر لحظه کدام بازیگر را و کدام گوشه از صحنه را نگاه کند، در حالی که وقتی نمایشی را فیلمبرداری میکنید و بعد مجبورید آن را تدوین هم کنید این کارگردان است که تصمیم میگیرد تماشاگر چه چیزی را نگاه کند و این تبدیل به سینما میشود نه تئاتر.
وی تاکید کرد: البته همه چیز بستگی به جنس نمایش دارد و فکر میکنم این روش در این شرایط برای بعضی از کارها مناسب باشد ولی مثلا برای نمایشی که من روی صحنه بردم، چون بداهه داشت و حال و هوا و فضای هر شب تماشاگرها در آن دخیل بود، امکان فیلمبرداری و پخش آن به این شکل نیست، اما یک تئاتر کلاسیکِ دارای ساختار میتواند بهتر از این روش استفاده کند.
کریمی در پایان گفت: در حال حاضر اتفاق مهمتر از تبعات شیوع ویروس کرونا این است که تمام گروههای تئاتر ضرر کردهاند چون تئاتر از همان روز اجرای خود شروع نمیشود بلکه از مدتها قبل آغاز میشود. خود ما برای نمایش «الویرا ۲۰۲۰» با یک گروه سه ماه تمرین کردیم و بعد فقط یک هفته اجرا رفتیم و پیش فروش هفته بعدش هم پر شده بود که ناگهان فرش از زیر پای همه کشیده شد. به همین دلیل در چنین اوضاعی به نحوی باید کمک مالی از سوی مدیریت تئاتر به گروههایی که در حال اجرا یا در آستانه اجرا بودند صورت گیرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده»، برنده است
- بازگشت به دوران اوج فیلمسازی/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- معرفی بازیگران فیلم تازه مهدویان/ «مرد بازنده» در راه فجر + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





