بهروز افخمی بار دیگر «فرزند صبح» را به جشنواره فیلم فجر میبرد. این بار البته در بخش خارج از مسابقه و البته با نسخهای که نیم ساعتی کوتاهتر است.
به گزارش سینماسینما، جشنواره امسال در بخش خارج از مسابقه خود فیلمی دارد که یک دهه دربارهاش حرف زده شد و به اختلافی طولانی میان بنیاد حفظ آثار امام خمینی (ره) و بهروز افخمی بدل شده بود.
افخمی ایران نبود و در نهایت هم نسخهای از فیلم که در جشنواره فجر و در بخش مسابقه اکران شد، از لحاظ ساختاری نتوانست نظر منتقدان را جلب کند. راشهایی که قرار بود مرحوم سیفالله داد مونتاژ کند و بعد در نبود افخمی و فوت کارگردان سرشناس، فیلم بازمانده به جشنواره فجر رفت اما کار پرهزینه افخمی نتوانست قصه مهمی را که روایت می کرد و کلی برایش هزینه شده بود در خور آن همه انرژی روایت کند.
افخمی متهم بود به عدم استفاده درست از بودجه و ساخت فیلمی سفارشی که نتوانسته داستان مهمش را هم درست روایت کند. همین بهانهای بود تا با او درباره «فرزند صبح» حرف بزنیم.
وقتی از سفارشی سازی صحبت کردیم می خواستم به «فرزند صبح» برسیم. یک نگاه انتقادی به شما این است که هم در«روباه» و هم در «فرزند صبح»…
آخر کسانی که این حرفها را می زنند اصلا فکر نمی کنند اول سریال «کوچک جنگلی» را برای تلویزیون ساختم و خودم آنجا مدیر بودهام.
جسارتا بودجه را هدر دادید.
نه اتفاقا «فرزند صبح» فیلم خیلی خوبی شده و در جشنواره آن را میبینید.
دوباره امسال آن را به جشنواره می دهید؟
بله، امسال که ببینید حسابی تعجب می کنید.
الان فیلم را به جشنواره داده اید؟
نه الان برای اولین بار اسکن می شود. سیفالله داد آن را تدوین کرده بود و آن تدوینی که شما دیدید یک چیز دلبخواهی من درآوردی بود.
امسال شما «فرزند صبح» را به جشنواره ارائه کردید و به نمایش درمی آید؟
ما برای جشنواره حاضرش می کنیم اما درمسابقه شرکت نمی کنیم. سعی می کنیم که به موقع برسانیم که در افتتاحیه باشد ولی خارج از مسابقه برای اینکه اگر بخواهد در مسابقه شرکت کند، جایزه ببرد، بدنامی است و نبرد هم بدنامی است پس بهتر است که خارج از مسابقه باشد. آن دفعه هم که بدون اجازه من خودشان یک چیزی سرهم کردند و به جشنواره فرستادند اشتباه بزرگ دیگرشان شرکت در مسابقه بود. در حالی که فیلمی که راجع به امام ساخته می شود نباید در مسابقه شرکت کند و جای دیگران را تنگ کند و دیگران شاکی شوند. امسال که معلوم است نباید در مسابقه باشد. نسخه و مونتاژ سیف الله داد را اسکن کردیم یعنی کیفیتش را درست کردیم، موسیقی و دوبله اش را درست کردیم. آنچه شما دیدید، پرده مربع بود درحالی که باید از آن یک مستطیل انتخاب شود. از بالا تا پایین همه چیزهای غلط وارد کادر شده بود. از چپ همه چیز بریده شده بود چون پرده بزرگتر از مربعی بود که نشان می دادند. همه رنگها از بین رفته بود، موسیقی بد بود یعنی آن نوع موسیقی که من برای آن فیلم می خواستم، نبود. نسخه ای که شما دیدید، ۲۵ دقیقه اضافه داشت. ۲۵ دقیقه آب قاطی فیلمی کنند، چه اتفاقی می افتد؟
الان این نسخه ۷۵ دقیقه است؟
نه ۹۶ دقیقه است و آن فیلم ۱۲۵ دقیقه بود.
پس الان دیگر حس هدر دادن بودجه کلان با دیدن این فیلم وجود ندارد.
کلا می دانید که یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان خرج این فیلم شده است.
البته سال ۸۴.
البته با حساب الان این عدد ۱۰ میلیارد تومان است. منتها نصفی از این ۱۰ میلیارد تومان خرج ساخت خانه امام شده که با ۲۰ هزار متر زمینی که خریدیم و خانه ای که دکور نیست و با پی ساخته شده الان حدود ۲۰ میلیارد تومان همانجا ارزش دارد. یکی از چیزهایی که باعث شد دکور آن فیلم خیلی طبیعی به نظر برسد این است که در ابتدا دو تا درخت توت بزرگ به اندازه نصف این اتاق ریشه را درآوردیم، جابجا کردیم و در دکور کاشتیم که درختها هم گرفت. می دانستم اگر ریشه درخت ها قطع شوند، نمی گیرند و سال بعد خشک می شوند در نتیجه اصلا به نظر نمی آمد که دکور ما دکور است. در فیلم «یتیمخانه ایران» استفاده شده و خود ابوالقاسم طالبی به من گفت اگر دکوری که تو ساختی، نبود فیلم ما دو برابر خرج برمی داشت.
همان خانه پدری است.
عین آن را نزدیک تهران ساخته ایم که می تواند موزه باشد. یعنی الان فیلمی که ۱۰ میلیارد تومان خرج برمی دارد فقط دکورش ۲۰ میلیارد تومان می ارزد و جزو اموال موسسه حفظ آثار شده است.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
- رونمایی از پوستر «استاد» در آستانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- تدوین «استاد» به پایان رسید
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز