اگر خبری بخوانید مبنی بر این که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون اقتصادی مجلس حضور پیدا کرده و با نمایندگان این کمیسیون نشستی برگزار کرده است، احتمالا فکر می کنید در تنظیم خبر ایرادی وجود دارد، چراکه وزیر ارشاد معمولا در کمیسیون فرهنگی مجلس حاضر می شود و با نمایندگان عضو این کمیسیون نشست برگزار می کند. اما واقعیت این است که خبر درست است و وزیر به کمیسیون اقتصادی رفته است.
اما دلیل این کار چیست؟ این که وزیر به همراهی معاونان خود و گروهی از اعضای موثر صنوف سینمایی به مجلس و کمیسیون اقتصادی رفته تا درخصوص راهکارهای رفع مشکلات اقتصاد فرهنگ و هنر رایزنی کند. با اطمینان می شود گفت هیچ کدام از وزیران ارشاد به اندازه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فعلی، دغدغه اقتصاد هنر و فرهنگ را نداشته اند. او از زمانی که در وزارتخانه مستقر شده است، در جلسات مختلف بر راهبرد اصلی خود در این حوزه تاکید کرده و به نظر می رسد عزم خود را جزم کرده است در این حوزه کاری کند.
واقعیت این است که کشور ما به خصوص در منطقه خودمان، ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به یک قطب فرهنگی در عرصه های مختلف دارد. در حوزه فیلمسازی و تولیدات سینمایی و تلویزیونی، در حوزه نشر و ادبیات، در حوزه بازی های رایانه ای و تولیدات مرتبط با صنایع فرهنگی، شاید ما در منطقه خود یک رقیب قابل توجه داشته باشیم (ترکیه) و باز ظرفیت هایی داریم که ترکیه آنها را به اندازه ما ندارد. برای مثال تنوع فرهنگی، پیشینه ادبی، نفوذ معنوی زبان و ادبیات فارسی و نیز هنرمندان و تولیدکنندگان خلاق در کشور ما، شاید نه تنها در منطقه؛ بلکه در سطح جهان کمتر رقیبی دارند. اما واقعیت این است که میان این ظرفیت بالا و آنچه در واقعیت تحقق یافته، فاصله بسیار بعیدی وجود دارد. مهم ترین مشکلی که ما در این حوزه داریم، ضعف شدید در زیرساخت هاست. جالب است بدانید کشور ما با وجود این که یکی از کشورهای موثر در حوزه تولید آثار سینمایی در سطح جهان است و سینماگران ما به افتخاراتی در سطح جهان دست یافته اند که برای سینماگران بسیاری از کشورها آرزوی تحقق نیافتنی است، از نظر تعداد سالن های سینما یکی از کشورهای کم برخوردار جهان محسوب می شود.
نبود سرمایه گذاری قابل توجه و هدایت نادرست سرمایه های موجود، باعث شده است شاهد شکافی شدید در توزیع امکانات فرهنگی و هنری در کشور باشیم. دولت هم اکنون تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با تکمیل ده ها پروژه در این حوزه، تا پایان سال آینده تعداد سالن های سینمایی موجود در کشور را صددرصد افزایش دهد اما سالن سینما تنها یک نمونه از ضعف های زیرساختی ماست. ما در بخش قوانین و مقررات حمایتی هم دچار ایراداتی هستیم که باعث می شود حقوق معنوی آثار فرهنگی و هنری به راحتی نقض شود و تا زمانی که با همفکری و همکاری دستگاه های مختلف حاکمیتی، در این خصوص اقدام جدی و موثری انجام نشود، رسیدن به آرزوی تبدیل ایران به قطب تولید محصولات فرهنگی، هنری و رسانه ای در حد یک آرزوی زیبا باقی خواهد ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- رامتین شهبازی: فیلمسازی در ایران هنوز هم سنتی است/ به اقتصاد پژوهش بیتوجه هستیم
- وزیر ارشاد: اقتصاد هنر زمینه تقویت دیپلماسی هنر است
- اقتصاد سینمای ایران
- کرونا با جان نحیف اقتصاد فرهنگ و هنر ایران چه میکند؟
- «فرامتن»/ تاثیر افزایش قیمت بنزین بر صنعت سینما/ سینمای بنزینی!
- گزارش اختصاصی سینماسینما/ آسیب گرانی نصیب فیلمسازان شد نه گیشه
- گفتوگوی سینماسینما با امیرحسین علمالهدی/ وقتی پولی در جیب مردم نیست نباید انتظار سینما رفتن داشت
- علی سرتیپی در گفتوگو با سینماسینما/ افزایش قیمتها، تولید و پخش را در سینما دچار بحران کرده است
- غلامرضا موسوی در گفتوگو با سینماسینما/ تاثیر روانی گرانی بر فروش سینماها محسوس است
- اقتصاد سینمای ایران در سالهای اخیر بررسی میشود
- شایسته: مافیای پخش در سینمای ایران وجود ندارد
- نشست بررسی«اقتصاد سینمای ایران در سالهای اخیر»
- گلایه مسعود کیمیایی از وضع بد اقتصاد فرهنگ/ میل به اعتراض در جامعه نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





