آربی اوانسیان در پیامی به مراسم اهدای دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران و اهدای نشان ایسفا گفت: با شروع هر فیلم سعی میکنم خودم را بشناسم. هر کدام از فیلمها نوعی تمرین برای شناخت خود است.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران؛ مراسم معرفی برگزیدگان دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران و اهدای نشان ایسفا شامگاه ۳۱ اردیبهشتماه در پردیس سینمایی صبامال برگزار شد.
در ابتدای این مراسم شادی کرمرودی که مسئولیت اجرای برنامه را برعهده داشت، روی صحنه آمد و بیان کرد: خوشحالیم از اینکه بعد از دو سال این فرصت فراهم شده تا دور هم جمع شویم؛ فرصتی که کرونا از ما گرفته بود اما حالا میتوانیم دور هم جمع شویم، فیلم ببینیم و جایزه بگیریم. فکر میکنم حالا که دور هم جمع هستیم بهتر است از درگذشتگان یادی کنیم، از شما میخواهم برای منصور چمنی، داوود امیری، بکتاش آبتین، بابک خرمدین، سعید رضویان و … یک دقیقه سکوت کنید.
مرجان اشرفی زاده دبیر این رویداد هم در ادامه بیان کرد: از هیات مدیره قبلی و فعلی انجمن فیلم کوتاه ایران که این لطف را به من داشتند و من را برای دبیری انتخاب کردند، تشکر کنم. وقتی دوستان این پیشنهاد را به من دادند فکر کردم بعد از مدتها کاری را انجام میدهم که دوست دارم، از همه کسانی که به باور ما باور داشتند و به فیلم کوتاه احترام گذاشتند، همچون مهدی دوایی، رکسانا قهقرایی، آزاده فضلی، پویان صدقی و… تشکر میکنم. ما جمع کوچکی بودیم اما سعی کردیم کارها را درست پیش ببریم.
بعداز پخش کلیپی از هیات انتخاب، داوران و معرفی آنها که با صدای پانتهآ پناهیها آماده شده بود، کرمرودی از راهاندازی سینماتک ایسفا خبر داد.
سپس کاوه مظاهری، سعید نجاتی و حسام فرهمند روی صحنه آمدند و از پوستر سینماتک ایسفا رونمایی کردند.
کاوه مظاهری بیان کرد: ایده سینماتک به عنوان یک پاتوق فرهنگی یک ایده سیال بود و در هیات مدیره جدید استارت آن زده شد و به نتیجه رسید. خوشبختانه مجموعه صبامال، خانه فیلم و ایسفا با یکدیگر همکاری کردند تا راه اندازی این سینماتک رقم بخورد، جایش هم اتفاقا در همین صبا مال است، سیستم عضو گیری دارد، برنامههایی که قرار است در این سینماتک انجام شود تحت ده عنوان تعریف شده که شامل نمایش فیلمهای اول و بلند، نمایش فیلمهای جوایز سالانه ایسفا، نمایش فیلمهای خارجی، نمایش افتتاحیه فیلمهای کوتاه، آرشیو و ضبط فیلمهای کوتاه و… میشود. طراح پوستر سینماتک هم هاتف جعفری است.
در ادامه برگزیدگان جوایز آکادمی ایسفا معرفی شدند.
در بخش بهترین طراحی صحنه سیامک احصایی و الهام حسین زاده روی صحنه آمدند و این جایزه را به کیوان مقدم برای «آخرین لالایی در تهران» اهدا کردند.
حسینزاده هم بیان کرد: در چند روز گذشته دو نفر از دوستان مستندساز را ما گرفتند و خدارا شکر آزاد شدند. اتفاق خوب در این باره حرکت صنفی بود. تک تک ما باید از هم حمایت کنیم تا کمترین آسیب را ببینیم.
در بخش بهترین موسیقی تالیفی حامد ثابت، ابراهیم ایرج راد و مسعود مددی روی صحنه آمدند و این جایزه را به اشکان فخاری و سهیل بهنام برای «آخرین لالایی در تهران» اهدا کردند.
در بخش بهترین صدای فیلم بهمن اردلان و امیرعلی علایی روی صحنه آمدند و این جایزه را به رامین ابوالصدق برای «هپروت» تقدیم کردند.
وی پس از دریافت جایزه گفت: انتظار دریافت این جایزه را نداشتم ممنونم از اعضای آکادمی که صدای این فیلم را شنیدند، از محمد روحبخش کارگردان این فیلم تشکر میکنم چون فیلمهایی میسازد که صدای آنها شنیده میشود.
در بخش بهترین تدوین مستانه مهاجر، کیارش اسدی زاده و امیر سیاح روی صحنه آمدند و این جایزه را به عماد خدابخش برای «ارفاق» تقدیم کردند.
در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی ناهید طباطبایی، آرمان خوانساریان و مهدی قربانپور روی صحنه آمدند و این جایزه را به محمد وحدانی برای «آخرین لالایی در تهران» اهدا کردند.
در بخش بهترین فیلمبرداری ساعد نیک ذات و علی قاضی برای اهدای جایزه روی صحنه آمدند و این جایزه به پویان آقابابایی برای «آخرین لالایی در تهران» رسید.
در بخش بهترین بازیگر گلاب آدینه و مهدی حسینی نیا برای اهدای جایزه روی صحنه آمدند و این جایزه به شبنم دادخواه برای «برای بار دوم» تعلق گرفت.
در ادامه نشان ایسفا به آربی اوانسیان کارگردان سینما و تئاتر، طراح صحنه و مترجم رسید. این هنرمند برجسته بخشی از تاریخ زنده سینما و تئاتر ایران است که سالهای متمادی است دور از ایران زندگی میکند. او که از حدود سالهای ۱۳۴۰ فعالیت خود را در تئاتر و سینما آغاز کرده، تاثیری شگرف بر سینمای پیشرو و متفکر ایران داشته و زمینه ساز شکلگیری جریانهای مستقل در سینما بوده است.
آربی اوانسیان علاوه بر فعالیت گسترده در تئاتر، ساخت تعدادی فیلم کوتاه و فیلم بلند «چشمه» را در کارنامه کاری خود دارد.
مجید لشگری که به نمایندگی از آربی اوانسیان در مراسم اهدای دوازدهمین دوره جوایز آکادمی و نشان ایسفا حضور داشت، نشان ایسفا را به پاس تاثیرگذاری و اهمیت این هنرمند پیشکسوت از مسعود امینی تیرانی رئیس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران دریافت کرد.
مسعود امینی تیرانی بیان کرد: آربی آوانسیان برای اینکه مستقل بماند رنجها و مرارتها را به جان پذیرفت و بر سر این موضوع ماند، او سالهاست که در ایران زندگی نمیکند. آقای لشکری هم کتابی جامع درباره ایشان دارند.
همچنین متن پیام آربی آوانسیان به این دوره از جوایز در مراسم قرائت شد.
در این پیام آمده بود: «هستی و جوهر بیان سینما برای افراد محدودی به وجود و مفهوم نور وابسته است؛ نوری که با قدرت خود به کمک ذرهبین از روزنه به درون رسوخ میکند و آنچه به چشم دیده نمیشود روی فیلم دیده میشود.
جام جم نشان ایسفا ما را به چه هدایت میکند؟ در تصمیم اهدای این نشان امروز چه حکمتی نهفته است؟ تصاویر و مفاهیم پنهان از طریق نور به ما منتقل میشود. در جوانی در مصاحبهای گفته بودم من با شروع هر فیلم سعی میکنم خودم را بشناسم از همین رو فکر میکنم هر کدام از فیلمها نوعی تمرین برای شناخت خود است هدف من از ساخت فیلم شناختن صورت درون است. امروز هنوز حیرانم. تردید نداشتم باید بردبار بود»
قبل از اهدای نشان نیز سعید عقیقی در پیامی ویدئویی درباره آربی اوانسیان و جایگاه او در سینمای ایران صحبت کرد و فیلم کوتاه «پاروانا» از ساختههای آربی آوانسیان به نمایش درآمد.
در بخش بهترین کارگردانی فیلم تجربی احمد بهرامی، کاظم ملایی و محمد اسماعیلی برای اهدای جایزه روی صحنه آمدند و این جایزه به کمال کچوییان برای «آداپت» تعلق گرفت.
کچوییان در این بخش گفت: از اعضای آکادمی تشکر میکنم، امروز تولد مادرم است. همینجا میخواهم بگویم از مادرم بابت پیش تولید، تولید و پس تولید بنده تشکر کنم(باخنده). ضمن اینکه از همه عوامل فیلمم سپاسگزارم.
برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه تالیفی مهدی جعفری و ارسلان امیری روی صحنه آمدند و این جایزه به رضا نجاتی برای «ارفاق» رسید.
برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی داستانی محسن امیر یوسفی، حمید قطبی، امید شمس و پرویز آبنار روی صحنه آمدند و این جایزه به رضا نجاتی برای «ارفاق» تعلق گرفت.
برای اهدای جایزه بهترین فیلم بهمن اردلان، امیرشهاب رضویان و مجید برزگر روی صحنه آمدند و این جایزه به سولماز وزیر زاده برای «ارفاق» رسید و رضا نجاتی جایزه را دریافت کرد.
در پایان برزگر گفت: ضرورت بازنگری در مقررات آکادمی بیشتر از پیش دیده میشود. به هیات مدیره ایسفا برای انتخاب چهره نشان ایسفا تبریک میگویم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از ۶ ماه داوری آثار؛ ایسفا برگزیدگانش را شناخت
- نامزدهای جوایز ایسفا اعلام شد
- اعلام اسامی فیلمهای مرحله نهایی داوری جایزه ایسفا
- درخواست ایسفا از خانه سینما درباره پیگیری علت فوت بهاره للهی، فیلمساز
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- معرفی برندگان سیزدهمین دوره جوایز ایسفا
- تمدید مهلت شرکت در سیزدهمین دوره جوایز ایسفا
- رونمایی از پوستر سیزدهمین دوره جوایز ایسفا/ نشان ایسفا به سوسن تسلیمی تقدیم شد
- اعلام آخرین مهلت ثبتنام در سیزدهمین دوره جوایز ایسفا
- اعلام جزئیات مراسم پایانی جوایز آکادمی ایسفا
- اعلام اسامی فیلمهای راهیافته به دوازدهمین دوره جوایز آکادمی ایسفا
- معرفی اعضای هیات انتخاب جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران
- برندگان یازدهمین دوره آکادمی فیلم کوتاه ایران معرفی شدند
- بابک کریمی مراسم اهدای جوایز «ایسفا» را اجرا میکند
- پایان داوری مرحله دوم جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد