مسعود کرامتی بازیگر و کارگردان دیدگاه خود را درباره ناصر تقوایی و آثارش در یادداشتی بیان کرد.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان و بازیگر نوشت:
این روزها که سه فیلم «کشتی یونانی»، «تعزیه» و«تمرین آخر» ناصر تقوایی در گروه هنر و تجربه درحال اکران است، به این مساله فکر میکنم که مجموعه کارهایی که او از گذشته تا امروز در عرصه سینما ارائه کرد، نشانگر آن است که او در مقام یک کارگردان و حتی نویسنده به آنچه انجام داده مسلط بوده و اشراف داشته است. او پیش از آنکه وارد سینما شود یک داستاننویس بود.
درواقع پیش از آن که تقوایی با سینما مطرح شود در وادی نویسندگی شهرت پیدا کرد و خیلی زود همدورهایهایش دریافتند نویسندهای جوان و ماهر به عرصه هنر پا گذاشته که در نوشتن داستان، زاویهدید منحصربهفردی دارد. هرچند بعد از مدتی تقوایی سینما را برگزید و ابتدا با ساخت فیلمهای کوتاه و بعد از آن فیلمهای سینمایی، به شکل جدی وارد سینما شد و سینما را بر سایر حوزههای علاقهمندی خود در اولویت قرار داد و دراین مسیر هم تبدیل به چهرهای ارزشمند و برجسته شد.
تکتک فیلمهای او بهعنوان کارگردانی جزئینگر این نکته را اثبات میکند که این کارگردان چه اشراف و دانش وسیعی نسبت به فرهنگ ایرانی و زبان فارسی دارد، کمااینکه دلبستگی به فرهنگ ایرانی همواره در تمام آثار او به خوبی نمایان بوده است.
از همه مهمتر، تقوایی را میتوان در زمره معدود کارگردانانی قرار داد که فضا و جغرافیای جنوب را به خوبی میشناسد و به واسطه همین شناخت است که توانسته آثار ماندگاری ارائه کند.
او یک کارگردان صرف نیست و چندان که اشاره کردم مولف است و از رهگذر جهانبینی که نسبت به ادبیات و سینما داشته، موفق شده از تلفیق این دو حوزه کارهایی ارائه دهد که بعد از گذشت سالها هنوز در اذهان مخاطبان باقی مانده است. او در دورهای که سینما آرامآرام مراحل گذار از سینمای بدنه و تجاری را به سمت سینمای معناگرا در پیش میگرفت، رشد کرد و توانست در موج نوی سینمای ایران ازجمله چهرههایی باشد که به خوبی بدرخشد. همیشه فکر میکنم چرا قدر چهرههایی چون او آنطور که شایستهاش است، دانسته نشده و به سادگی از کنار داشتههایمان میگذریم، درحالی که چهرههایی چون ناصر تقوایی یگانهاند و تکرارناپذیر.
منبع : فرهیختگان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- در ژرفای اندیشهها و آرمانهای ناصرتقوایی/ برای رسم عاشقکشی و مرگ خاموشِ بزرگان
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- سیری در سینمای ناصر تقوایی/ سفری به آبهای آنسوی کرانهی رویا
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





