محمد تاجیک:
*همایش هزینه ها و شیوه های تامین سرمایه در سینما ، دو روز است که در خانه سینما در حال برگزاری است که اتفاقا بحثهای جذابی در آن مطرح می شود ولی کمتر درباره اصل موضوع یعنی شیوه های تامین سرمایه بحث می شود و حتی یکی از حاضرین در این نشستها به آن اشاره کرد . شاید عنوان این همایش را باید عوض می کردند و یک عنوان دیگری انتخاب می کردند !
*اصولا چگونگی جذب سرمایه در سینمای ایران ، بسیار پیچیده و عجیب و غریب و پنهانی است و کمتر تهیه کننده و کارگردانی حاضر است این رازها و شگرد ها را در اختیار کسی قرار بدهد.
بعد کلا جذب سرمایه اصول خاصی ندارد و بر اساس شیوه ها و شگردهای خاصی در ایران صورت می گیرد .
برخی تهیه کنندگان با انواع و اقسام شگردهای مختلف و ….در پی جذب سرمایه هستند .
*از سویی دیگر سینمای ایران پدیده ای عجیب و غریب در کل جهان است . خیلی ازمردم فکر می کنند که تهیه کننده ، سرمایه گذار است و او سرمایه اصلی فیلم را تهیه می کند . این در حالی است که نه تنها سرمایه اصلی را تهیه کننده فراهم نمی کند . بلکه در خیلی از موارد به کارگردان می گوید تو خودت سرمایه گذار پیدا کن و من تهیه کننده پورسانت و درصدم را می گیرم .این یکی از مواردی بود که یکی از حاضرین در این نشست به آن اشاره کرد.
*بگذریم که در این سالها پدیده عجیب و توهین آمیز اسپانسر بازیگر بسیار رواج پیدا کرده و کسانی که وضع مالی خوبی دارند را به عنوان بازیگر و در واقع اسپانسر به خدمت می گیرند . این در واقع همان بازیگران پولی هستند که اسم با کلاسی برایشان انتخاب شده است! .
*اصولا سینمای ایران یک سینمای سرمایه گذار بدبخت کن است .اصولا کمتر پیش آمده سرمایه گذاری در فیلم و فیلمهایی سرمایه گذاری کند و سرمایه خود را به راحتی برگردانده باشد .
*سعید خانی تهیه کننده سینما در همین نشست دیروز به فیلمی اشاره کرد که در یک هفته فقط ، چهل میلیون فروخته است . یا آقای خانی اشاره کرد پخش پنجاه فیلم را قبول نکرده ، چون فیلمهای بسیار ضعیفی بوده اند .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶





