سینماسینما، بابک احمدی
همیشه با شنیدن نام و فامیلش یاد آن روز گرم تابستانی میافتم که در تاکسی کنارم نشست. بلافاصله سر صحبت باز شد، من هم که عشق فیلم و سینما یک راست رفتم سر اصل مطلب. سن و سالم آنقدری بود که اولین گزینه تصویری پیونددهنده ما شد «مدرسه پیرمردها»، کاش بدانید با فلفلپاشیِ آن چند مرد پیرِ دلدارِ شوخ و شنگ توی فیلم چه روزگاری گذراندم. بعد هم که «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی و «دلشدگان» علی حاتمی و «پرده آخر» واروژ خانِ کریم مسیحی. خوب به یاد دارم که پرسیدم: «این روزها فیلم تازه ندارین؟» سرش را رو به بالا حرکت داد، لب پایین را چسباند به لب بالا و چانه جمع کرد و در پاسخ گفت: «نه، بیشتر فیلم میبینم تا فیلم بازی کنم.» بعد انگاری که صد سال با منِ جوان رفیق باشد، ادامه داد: «یک فیلمی هم هست که مدتی دنبالش گشتهام ولی پیدا نمیکنم.»
من هم که با بچههای فیلمباز و آرشیو جمعکن سر در یک آخور داشتم، فرصت غنیمت شمرده و سینه سپر کردم که: «چه فیلمی؟ من میتونم جور کنم.» گفت: «نه از این فیلمهای سینمایی و اینها نیست. مستند، دنبال یک سری مستندم میگردم، درباره آشویتس!» اول تعجب کردم ولی چشمهایم به سرعت گشاد شد. خیلی نگذشته بود که دوستی ماجرای مجموعه مستندهای بیبیسی درباره اردوگاه کار اجباری را پیش کشیده بود و ما هم چنین بیتوجه از کنارش رد شدیم. خلاصه ماجرا رسید به شماره تلفن و آدرس منزل و فرستادن مستندهای موردنظر. در پوست خودم نمیگنجیدم ولی در عین حال پرسشی برای همیشه فکرم را مشغول کرد که چرا آن زمان دنبال مستندهای آشویتس میگشت؟ چند سالی رد شد تا دانشکده روزنامهنگاری به پایان رسید و مثلا شدم روزنامهنگار! هر چه در زمینه تئاتر بیشتر مطالعه کردم بهتر فهمیدم یک بازیگر چطور میتواند با بهترینهای تئاتر و سینمای ایران همکاری کند و همواره کیفیتی ثابت داشته باشد. درباره یک روز و دو روز یا ۱۰ سال و
۲۰ سال صحبت نمیکنیم. سعید پورصمیمی در دهه ۴۰ وقتی با گروه عباس یوسفیانی همکاری داشت هم کیفیت بالایی از خود به نمایش میگذاشت که اگر جز این بود نامش در جمع هنرمندان نامی نمایش «پژوهشی ژرف و سترگ…» به کارگردانی آربی اُوانسیان قرار نمیگرفت. اصولا پیشنهادم این است که بازیگران قدر تئاتر ایران را باید با نمایشهایی که در آن روی صحنه رفتهاند، بشناسیم. در این صورت متوجه خواهیم شد افراد چطور کیفیتی داشتهاند. پورصمیمی از جمله بازیگرانی نبود که فقط به درد نقش «مشت رحیم» و «اوس ممد» بخورد، چون خیلیها اینطوری بودند، بلکه تواناییاش اجازه میداد به شخصیتهای نمایشنامههای مدرن تجسد ببخشد.
اینجاست که حمید سمندریان برای نمایشهای «آندورا» و «دایرهگچی قفقازی» سراغش میرود. همینطور «خسیس» مولیر بازی میکند یا «ریچارد سوم» شکسپیر. خواندن و به روز بودن، دست از جستوجو نکشیدن و زندگی منظم چنین هنرمندی میسازد، بیپایان و همواره الهامبخش. زندگی با عزتش دراز باد.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «برگ جان» بهترین فیلم شانزدهمین جشنواره توسعه سبز شد
- پورصمیمی با «خوشدلان» به صحنه میآید/ محیط زیست و نمایش «هوای بیدود»
- «آواز قو» به شهرستانها میرود؟
- کارگردان «آواز قو» از ویژگیهای نمایشنامه چخوف و ارتباط آن با شکسپیر میگوید
- «کلمبوس» از آذر ماه اکران میشود + تیزر
- سعید پورصمیمی به «یک تعبیر عاشقانه» پیوست
- اختصاصی سینماسینما/ کارگردان «زینت» در تدارک ساخت دومین فیلمش: به زودی «برگِ جان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد