سینماسینما، امیر پوریا:
امروز یک سال از افتتاحیه آخرین نمایشگاه «درها و یادها»ی آقای عباس کیارستمی در جهان می گذرد؛ که از قضا همسو با پایمردی او بر سر ماندن در همین خاک و نفس کشیدن از ذرات همین هوا، در سرزمین خودش و شهرش تهران بر پا می شد.
به کارت دعوت این نمایشگاه که نگاه کنیم، تاریخ پایان آن به طنین تلخی در ذهن و زهرخندی تلخ تر بر لب ها می انجامد: ۲۸ اسفند، یک روز پیش از انتهای سال ۹۴. وقتی این نمایشگاه با عکس های ایشان از درها شروع می شد، سرزنده چون شاخ شمشاد، با آن همه بزرگ و کوچک حاضر و مشتاق، گرم می گرفتند و آنها با ایشان، عکس هایی به یادگار. اما روزی که نمایشگاه طبق زمان بندی گالری به انتها می رسید، آخرین دری که از آن گذر کرده بودند، ورودی بیمارستان جم بود. نمایشگاه درها که تمام می شد، جسم شان رنجور از عمل جراحی، جایی بستری بود در همان خیابانی که سال ها در کانون پرورش فکری، کار و خلق کرده بود و هنرش شکوفا شد. به قله های هنر جهان رسید و در آداب انسانی و زندگی هنرمندانه، اوج هایی والاتر از قله ها را درنوردید. اما سال ۹۵ که آمد، بعدتر که از در آن جا بیرون آمد،

سرجمع چهار عمل جراحی را از سر گذرانده بود و تصویرهایی که فرزندش بهمن از تفاوت میان کسی در روز پا نهادن به بیمارستان و کسی در حیاط خانهٔ محلهٔ چیذر، به چشم مان رسانده، همچنان باورنکردنی است. همین ناباوری بهانه ای شده برای این تلاش نگارنده که بکوشد هر نوشته ای دربارهٔ او، هر مراسمی برای شناخت هنر او، حتی هر حرفی از زیست و مرگ دیگران و آدم های داستان ها و فیلم ها که بنا و سو و رویشان به مرگ نبوده را به احوالی برساند که اندوه هر خواننده و شنونده ای به خشم، درآمیزد.
یک سال از آن روز گذشته و رنج برخاسته از نبود ایشان، با ناباوری آن که مردی چنان به وضع و سرنوشتی که همه می دانیم دچار شد، از اندازه فزون شده است. در گفتاری به قلم زنده یاد علی حاتمی در «هزاردستان»، آمده بود که:
«جان اگر جان من بود، پیشکش میکردم به آن پزشک شاگرد شیطان که با یک آمپول هوا فاتحه اش را بخواند. به راستی چه نخبگان اند این خبرگان که از هوای مایهٔ زندگی، مرگ می سازند. اینان از آن دسته کیمیاگران اند که طلا، مس می کنند».
یازدهم دی ماه ۹۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





