نسخه تصویری مسترکلاس مهرداد اسکویی چهره بینالمللی سینمای مستند با عنوان «تجربههای من در نزدیک شدن به شخصیتها» منتشر شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه و در ادامه انتشار مسترکلاسهای چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت»، نسخه تصویری مسترکلاس مهرداد اسکویی در سایت مرکز و آپارات منتشر شد.
اسکویی در بخشی از این مسترکلاس میگوید: اینکه کاراکتر مستندهایی در جهان ماندگار میشوند به خاطر عمق و لایههای بسیار آنهاست. پس باید بتوانیم لایههای مختلفی از شخصیت مورد نظر را نشان دهیم که برای این کار نیاز است بتوانید با کاراکتر ارتباط نزدیکی برقرار کنید.
وی ادامه میدهد: کارگردان باید در تمام فیلم با شخصیتهایش ارتباط پایسته و پیوستهای داشته باشد. چون در غیر این صورت فیلم فراتر از موضوع مطرح شده نمیرود. اگر تماشاگر از فیلم شما کشفی نداشته باشد، اثرهنری نداریم. ما نمیتوانیم بگوییم فیلم این را میخواست بگوید. چون ارتباط ما با فیلم قطع شده است.
این مستندساز میگوید: در حاشیه ساخت یکی از فیلمهایم چند نفری را دیدم که آمده بودند تا فیلم بسازند. ظاهر این افراد را به خاطر دارم. در ظاهر و لباسشان تفاوتهای بسیاری با مردم آن منطقه وجود داشت و همین موضوع سبب شده بود که مردم در روستا همه نظارهگر آنها باشند. این فیلم ساخته نمیشود. چون آنها به سوژهای برای تماشا در آن منطقه تبدیل شدند.
تماشای این مسترکلاس برای علاقهمندان سینمای مستند، دانشجویان و پژوهشگران رایگان است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزه اینویژن در دست خسروانی و احمدوند؛ «روباه و ماه صورتیِ» اسکویی، بهترین فیلم ایدفا شد
- یک جایزه برای جامعه عکاسی ایران؛ جایزه نخستِ عکاسی خبری آنالوگ IPA به مهرداد اسکویی رسید
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- در شب «مهرداد اسکویی» چه گذشت؟
- داوری مهرداد اسکویی در جشنواره مستند میلنیوم
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- انتشار کتاب صوتی «هرگز نیفت» پاتریشیا مک کورمیک با صدای مینا عبدی
- ۶۵۰ مستند متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شدند
- داوران ایرانی بخش بینالملل جشنواره کودک معرفی شدند
- آغاز رسمی طرح «اکران حقیقت»/ برگشت سرمایه در سینمای مستند را جدی بگیریم
- «سیاوش در آتش» در راه جشنواره «سینماحقیقت»
- انتشار نسخه تصویری مسترکلاس فرهاد ورهرام با موضوع «کلیاتی درباره مستند مردمشناسی»
- با داگ بلاک رازهای مستندهای شخصی را بدانید
- «سینماحقیقت» در سیما/ تازههای سینمای مستند را در «سینماحقیقت» ببینید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





