سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
چهارمین سری از این مجموعه به هومن منتظری و یاسمن خلیلیفرد اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
هومن منتظری
۱. باد ما را خواهد برد، عباس کیارستمی
۲. یک اتفاق ساده، سهراب شهید ثالث
۳. شاید وقتی دیگر، بهرام بیضایی
۴. دونده، امیر نادری
۵. درخت گلابی، داریوش مهرجویی
۶. درباره الی، اصغر فرهادی
۷. سوته دلان، علی حاتمی
۸. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
۹. گوزنها، مسعود کیمیایی
۱۰. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
درباره باد ما را خواهد برد
اینکه قهرمان فیلم مرگی را به انتظار نشسته است، همه تصویر مرگ در فیلم نیست. مرگ به مفهوم نیستی در جای جای فیلم آغوشش را به روی مان باز کرده است و انگاری هیچگاه پیش از این، اینگونه به ملاقاتش نرفته ایم. آدم هایی که مدام صدایشان را میشنویم ولی تا به آخر تصویرشان را نمیبینیم. گوشی موبایلی که به عنوان وسیله ارتبا طی با آدم ها در میان مردگان و تنها در گورستان آنتن می دهد. گفتگوی شاعرانه قهرمان و دخترک در دخمه و در تاریکی مطلق میگذرد، به گونه ای که چیزی نمیبینیم. خود مرگی را هم که به انتظار نشسته ایم، تا به آخر و تا لحظه ای که دیگر سودی ندارد اتفاق نمی افتد. اینگونه نیستی و عدم را به تصویر کشیدن آن هم از مولفی که همیشه حریص زیستن بوده، برایم نفس گیر و شگفت انگیز است. هرچند که مفهوم نیستی در این فیلم بیش از آنکه هر نبودنی مفهومش در گرو بودن است تصویرش را مدیون زندگی ای است که در تار و پود فیلم جریان دارد.
یاسمن خلیلیفرد
۱. هامون، داریوش مهرجویی
۲. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۳. گاو، داریوش مهرجویی
۴. دونده، امیر نادری
۵. سوتهدلان، علی حاتمی
۶. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۷. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
۸. دربارهی الی، اصغر فرهادی
۹. نرگس، رخشان بنیاعتماد
۱۰. در دنیای تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان
درباره هامون
«هامون» نخستین فیلمی بود که مرا مجذوب سینما کرد. هنگامی که فیلم، ساخته و اکران شد به دنیا نیامده بودم اما وقتی اولین بار در یازده سالگی آن را تماشا کردم مسحورش شدم و به مرور و با درک بیشتری از فیلم، محتوا و فرم آن این شیفتگی تکامل یافت.
«هامون» اتفاقی تکرارنشدنی در سینمای ایران و حتی در کارنامه ی سینمایی داریوش مهرجویی است؛ فیلمی که مجموعه ای درست از انتخاب هاست. «هامون» یک خسرو شکیبایی بی بدیل دارد و بیتا فرهی ای که سیمای متفاوتی را از زن ایرانی در سینمای پس از انقلاب به منصه ظهور می رساند. تقابل ها نقشی کلیدی را در فیلم ایفا می کنند و هنگامی که مفاهیم بینامتنی با اجرای درست و فرم بصری قانع کننده ی فیلم گره می خورند «هامون» به اوج درخشش و تعالی اش می رسد؛ فیلمی که همواره همچون الماسی در تاریخ سینمای ایران خواهد درخشید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- رونمایی از سامانه مصاحبه آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی توسط همراه اول در تلکام ۲۰۲۴
- همراه اول در سه بخش مجزا، غرفه برتر نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴ شد
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی