سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
هفتمین سری از این مجموعه به حمید باباوند و محسن جعفری راد اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
حمید باباوند
۱. کلوزآپ، عباس کیارستمی
۲. خیلی دور، خیلی نزدیک، رضا میرکریمی
۳. پری، داریوش مهرجویی
۴. روسری آبی، رخشان بنیاعتماد
۵. رخ دیوانه، ابوالحسن داودی
۶. از کرخه تا راین، ابراهیم حاتمیکیا
۷. شهر زیبا، اصغر فرهادی
۸. گبه، محسن مخملباف
۹. من ترانه ۱۵ سال دارم، رسول صدرعاملی
۱۰. تنگه ابوقریب، بهرام توکلی
درباره کلوزآپ
کلوزآپ قدرتنمایی یک کارگردان است بیآن که با فخرفروشی بینندهاش را برنجاند.
فیلم به شدت کنایهآمیز است: محسن مخملباف گفته بود حاضر نیست حتی در لانگشاتی کنار امثال کیارستمی بایستد اما در کلوزآپ کنار او قرار گرفته است. خانوادهای که شکایت از یک نفر را به دادگاه برده؛ حاضر است جلوی دوربین کیارستمی همهی اتفاقات رنجآورش را بازسازی کند. مجرمی که تازه از زندان خلاص شده است؛ حاضر است جلوی دوربین چهرهاش را به نمایش بگذارد. کلوزآپ تصویری واقعی است از رویایی که انسان با اختراع دوربین و خلق سینما تا امروز دنبال آن میگردد. کیارستمی جادوی سینما را به تصویر کشیده است.
محسن جعفری راد
۱. هامون، داریوش مهرجویی
۲. کلوز آپ، عباس کیارستمی
۳. درباره الی، اصغر فرهادی
۴. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
۵. دونده، امیر نادری
۶. نفس عمیق، پرویز شهبازی
۷. چند کیلو خرما برای مراسم تدفین، سامان سالور
۸. پرسه در مه، بهرام توکلی
۹. مستند اون شب که بارون اومد، کامران شیردل
۱۰. مستند ملف گند، محمود رحمانی
درباره هامون
نگاه فلسفی و اگزیستانسیالیستی داریوش مهرجویی با نشانه شناسی های مختلف، کاملا در فیلم نمود عینی دارد. حمید هامون میان سنت و مدرنیته، میان امیال روشنفکری و تلخی فزاینده زندگی روزمره دچار از خود بیگانگی و به نوعی فروپاشی درونی شده است. فضاسازی منحصر به فرد مهرجویی، بازی سرشار از جزییات خسرو شکیبایی و فرم بصری غنی فیلم جزو برگ برنده های آن هستند. اما از همه مهمتر تاویل پذیری مد نظر مهرجویی و نگاه هرمنوتیک است که هامون را به یک فیلم کالت بدل ساخته است. ضمن اینکه فیلم طبعا ما به ازای بیرونی و منطبق بر امر واقع، داشته و دارد و شاید یکی از دلایل همذات پنداری با آن همین باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- برگزاری مجدد دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- هارون یشایایی: مهرجویی خیلی اهل مدارا بود
- معرفی فیلمهای راه یافته به مرحله دوم جایزه ایسفا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش