سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
اولین سری از این مجموعه به شهرام اشرف ابیانه، ساسان گلفر و فریبا اشوئی اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
شهرام اشرف ابیانه
۱. هامون، داریوش مهرجویی
۲. رگبار، بهرام بیضایی
۳. خشت و آینه، ابراهیم گلستان
۴. طبیعت بی جان، سهراب شهید ثالث
۵. باد صبا، آلبر لاموریس
۶. مسافر، عباس کیارستمی
۷. دونده، امیر نادری
۸. سوته دلان، علی حاتمی
۹. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
۱۰. درباره الی، اصغر فرهادی
درباره هامون
صمیمیتی در فیلم است و نوعی طنازی و نوستالژی دلنشین که تماشاگر را اسیر میکند. فیلمی که فلسفه رابه عرصهی عمومی آورد. پر از جزئیاتی که هوشمندانه در فیلم گنجانده شده تا با هر بار دیدن چیزی تازه برای کشف و شهود در آن پیدا کنیم. دیالوگها و نحوهی بیان چنان زیبا بر زبان و قامت بازیگران نشسته انگار دارند خود واقعیشان را بازی میکنند. تمام اینها هامون را به یک فیلم بالینی بدل کرده که هرازگاهی چارهای جز رجوع به آن نداریم.
ساسان گلفر
۱. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۲. مشق شب، عباس کیارستمی
۳. آقای هالو، داریوش مهرجویی
۴. مغول ها، پرویز کیمیاوی
۵. سازدهنی، امیر نادری
۶. شازده احتجاب، بهمن فرمانآرا
۷. تنگسیر، امیر نادری
۸. هشتمین روز هفته، حسین رجاییان
۹. پ مثل پلیکان، پرویز کیمیاوی
۱۰. درباره الی، اصغر فرهادی
درباره باشو غریبه کوچک
«باشو غریبهی کوچک» بهرام بیضایی برای نسلی که در زمان جنگ ایران و عراق با سینمای جدی آشنا میشد، یک اتفاق مهم و متأسفانه تکرار نشدنی بود. تماشای فیلمی که در نهایت تعجب مخاطب آن روزگار، شعارها را مورد تردید قرار میداد و از صلح و همبستگی ملی و فراتر از آن، همبستگی جامعهی بشری سخن میگفت، برای کسی که نتوانست با رویکردهای بعدی این فیلمساز در عرصهی سینما کنار بیاید و راحت باشد، همچنان اتفاقی منحصر بهفرد محسوب میشود.
فریبا اشوئی
۱. گزارش، عباس کیارستمی
۲. ناصرالدین شاه آکتور سینما، محسن مخملباف
۳. هامون، داریوش مهرجویی
۴. آژانس شیشه ای، ابراهیم حاتمی کیا
۵. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۶. درباره الی، اصغر فرهادی
۷. سنتوری، داریوش مهرجویی
۸. عروس آتش، خسرو سینایی
۹. خانه دوست کجاست، عباس کیارستمی
۱۰. ابد و یک روز، سعید روستایی
درباره گزارش
گزارش(عباس کیارستمی-۱۳۵۶)شاید بهترین فیلم عباس کیارستمی باشد. روایتی از یک درام اجتماعی- خانوادگی که درآن همه چیز حساب شده و سنجیده به کار گرفته شده است. عنوان فیلم، حکایت از واقعه نگاری صرف دارد. اما پی رنگ اصلی فیلمنامه، به یک رویداد ساده و در عین حال دراماتیک و تلخ خانوادگی پرداخته است. (مردی زنش را کتک زده وزن خودکشی می کند.)
درواقع این سبک بصری فیلم است که گزارشی انتخاب شده است. ویژگی این سبک این است که مخاطب تصاویر حقیقی تری از یک اتفاق ساده دریافت می کند. شیوه اجرایی کیارستمی در دکوپاژ صحنه ها هم به گونه ای است که عمدا، از بال و پر دادن به اوج ها؛ پرهیز دارد (درام زدایی). باوجود این اما، میزانسن های درعمق هم؛ درطول روایت کم نیستند. میزانسن هایی که هرکدام کُدهایی از نگاه نشانه شناسی معناییِ خاصِ فیلمساز را در خودبه یادگار دارند.
دو پرده اول فیلم اتفاقات روزمره زندگی مرد (فیروزکوهی) را در داخل وخارج از منزل و از نگاه خودش تعقیب می کند تا پرده سوم. اما حادثه اصلی (دعوا وخودکشی) در پرده سوم (آخر) رقم می خورد. عمده سکانس های فیلم بِکر، طبیعی و درعین حال برخوردار از بالقوه های دراماتیک بالا هستند. مرد درمانده پایان فیلم (فیروزکوهی) خودش مقهور شرایط و نابسامانی های اجتماعی است و در حقیقت نخستین قربانی روایت خود اوست که مشکلات بر او عارض می شوند و او را به آن حال می کشانند. انتخاب صدابرداری سرصحنه، از جمله شاخصه های مهم و موفق فیلم است که در زمان خود؛ علی رغم رایج بودن فن صداگذاری و دوبله، تنها برای حفظ جنس رئال درام، مورد ترجیح کارگردان بوده و شایدحتی برخی از اوتی های صدا در شماری از صحنه ها نیز به متفاوت بودن فیلم کمک فروانی کرده باشند. گزارش موسیقی متن فیلم ندارد. صدای خیابان، اداره، خانه، حمام و…نواهای خوشایند فیلم هستند که تاثیری بسزا در مخاطب فیلم می گذارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- برگزاری سومین جشن «مهر سینمای ایران» ۲۱ شهریور تا ۱۲ مهر
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- اکران «آغوش باز» همزمان با روز ملی سینما
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- نسخه دیجیتال کتابی از محمد تهامینژاد در فیدیبو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد