انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران در واکنش به سخنان یکی از تهیهکنندگان سینما درباره امضاکنندگان بیانیه «منع خشونت جنسی/جنسیتی علیه زنان در سینما و تئاتر»، بیانیهای را منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، در این بیانیه آمده است:
«اظهارات عجیب و به دور از انصاف یکی از تهیه کنندگان سینما راجع به جمع قابل توجهی از زنان شاغل در سینما و تصویرسازی نادرست و تمسخرآمیز از یک حرکت صنفی و جسارت بیشرمانه به زنان امضاکننده بیانیه «منع خشونت جنسی / جنسیتی علیه زنان در محیط کار» موسوم به «۸۰۰ زن»، این نگرانی را به وجود میآورد که برخلاف انتظار، جایگاهی که میبایست تامین کننده فضای امن حرفهای باشد خود میتواند باعث شیوع خشونت مبتنی بر موقعیت شغلی علیه زنان باشد، آن هم در مدل سینمایی که ایشان با توجه به سابقهشان نمایندهای از آن است و کمتر مورد توجه رسانه و فضای نقد است.
در این مدل از سینما امکان ناامنی در اشکال مختلف تعرض و خشونت از جمله روانی، کاری و اقتصادی به مراتب بیشتر از سینمای اجتماعی/هنری میتواند باشد.
انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران ضمن محکوم کردن هرگونه گفتار و رفتار خشونت آمیز و ناعادلانه با زنان در جامعه سینما، معتقد است اینگونه اظهارات و رفتارها خود مصداق خشونت مبتنی بر جنسیت و موقعیت بوده که توانایی انجام کار ایمن و درست زنان در سینما را مختل کرده و بازدارنده مشارکت شغلیشان خواهد بود بنابراین به خانه سینما و اصناف دیگر سینما به عنوان نهادهای مرتبط که میبایست الگوهای درست ارائه دهند، مواردی را به عنوان عوامل بازدارنده پیشنهاد میدهد:
– ایجاد کارگروههای ویژه در صنوف مختلف
– توسعه آموزش و سازماندهی جلسات در سطوح مختلف برای اعضا با دعوت از اساتید حقوقدان، جامعهشناس و روانشناس.
– حمایت از توسعه برنامههای اقدام موثر در مورد همه اشکال خشونت.
– حمایت از آییننامه پیشنهادی جنبش «۸۰۰ زن» و دعوت از نمایندگان آنها برای مذاکره و رسیدن به تفاهم و همکاری در شورای صیانت خانه سینما.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایشی با محوریت جنبشی«میتو» با بازی ستاره پسیانی، کاظم سیاحی
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- شکایت سردبیر یک مجله از کارگردان فیلم افتتاحیه جشنواره کن
- ۱۴۰ سال زندان در انتظار تهیهکننده هالیوودی
- اختصاصی سینماسینما/ الک بالدوین سهشنبه با وودی آلن مصاحبه میکند
- هنرمندان باید بیاثر شوند/ توهین به سلبریتیها برای دیده شدن بیشتر
- ۲۳ سال زندان برای آزارگر جنسی هالیوود
- ناشر کتاب وودی آلن از چاپ خاطرات این کارگردان انصراف داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





