بیژن بیرنگ کارگردان تلویزیون و سینما میگوید به صرف اینکه فیلمهای ما در جشنوارههای خارجی جوایزی را از آن خود میکنند، نمیتوانیم بگوییم دارای سینمای جهانی هستیم.
به گزارش سینماسینما، بیژن بیرنگ کارگردان تلویزیون و سینما از آرزویش برای ساخت فیلمی موزیکال خبر داد و گفت: دلم میخواهد یک فیلم کمدی- موزیکال، عاشقانه بسازم. الان در مرحله انتخاب موسیقی هستم و میخواهم سر فرصت موزیکهای فیلم ساخته شود، آن را ارزیابی کنم، ببینم آیا مخاطب با این موسیقی ارتباط برقرار میکند یا خیر و بعد آن را تولید کنم. آرزویم این است که روزی بتوانم یک فیلم سینمایی موزیکال بسازم. چند سال پیش هم قصد ساخت چنین فیلمی را داشتم تا حدی هم کار را پیش بردم، ولی متأسفانه به دلیل شرایط اجتماعی که پیش آمد این فیلم به سرانجام نرسید.
وی که در حوزه گالریداری نیز فعالیت دارد، درباره برنامههای پیش روی این گالری بیان کرد: در زمینه هنرهای تجسمی فعلاً ترجیح میدهم یک ایست موقت داشته باشم، چرا که به نظرم صرف داشتن گالری و برگزاری نمایشگاه نمیتوان شاهد اتفاق خاصی در این حوزه بود. ما هنرمندان جوان و جویای نامی داریم که از دانشگاهها فارغالتحصیل میشوند و باید به برندهای هنری آینده کشور تبدیل شوند. فکر میکنم گالری جای خوبی برای این امر نیست، بخصوص با توجه به بازاری که اشتیاقی به خرید اثر هنری ندارد، با برگزاری نمایشگاهی که فروشی در آن شکل نمیگیرد به نوعی آن جوان را هم از ادامه راه ناامید میکنیم و این اتفاق این روزها در عرصه هنر بسیار پیش میآید.
کارگردان «خانه سبز» افزود: به نظرم باید کمی ریشهایتر عمل کرد و خرید آثار هنری را در بخشی از سبک زندگی مردم قرار داد، باید راهکاری پیدا کرد تا جوانان تبدیل به برندهای هنری این سرزمین شوند. درست است که ما هنرمندانی داریم که تابلوهایشان در خارج از کشور و نمایشگاهها فروش میرود، ولی این فروش هم در گالریها اتفاق نمیافتد و این مشکلی است که در صنعت گالری داری دیده میشود، باید گامها را به درستی برداشت.
بیرنگ ادامه داد: در فکر این هستم که شاید بشود جریان بزرگتری را برای جوانان در خارج از گالری به وجود آورد و از سوی دیگر مردم را هم تشویق به خرید آثار هنری کرد. شعار من این است که هر دیواری یک تابلو میخواهد و دیوار بدون تابلو مرده است و در کشور ما اکثر دیوارها خالی هستند. وقتی این دیوارها از آثار هنری پر شد، آنوقت هنرهای تجسمی ما پویا میشود و هنرمندان ما موفق میشوند. بزرگترین مشکل ما در تمامی عرصههای هنری این است که دارای هنر مستقل داخلی هستیم نه بازار جهانی. ما تا با کمپانیهای بزرگ خارجی ارتباط نداشته باشیم هنرمان ناچیز میماند و این دردی است که امروز به آن مبتلا هستیم. ایران در بسیاری از صنایع توانست بازار خوبی داشته باشد، اما هنر ما محدود به بازار داخلی شده است و در تمام عرصههای هنری شاهد این اتفاق هستیم در سینما، موسیقی، ادبیات، تجسمی با وجود آنکه جوایز جهانی را از آن خود میکنیم اما هنوز جهانی نشدهایم و پیشرفتی وجود ندارد.
کارگردان فیلم سینمایی «سیندرلا» در ادامه با بیان اینکه به صرف دریافت جوایز خارجی نمیتوان از سینمای جهانی صحبت کرد، گفت: ۹۰ درصد سینماهای دنیا در اختیار کمپانیهای بزرگ هستند، اما ما فیلمی که میسازیم نمیتوانیم در اختیار کمپانیهای بزرگ جهانی قرار دهیم، چرا که با آنها در تعامل نیستیم و تولیدات مشترکی نداریم، در نتیجه سینمای ما جهانی نمیشود. به صرف اینکه فیلمهای ما در جشنوارههای خارجی جوایزی را از آن خود میکنند، نمیتوانیم بگوییم دارای سینمای جهانی هستیم. ما باید بتوانیم فیلمهایمان را در سینماهای خارج از کشور به شکل گسترده به نمایش بگذاریم و ارزآوری داشته باشیم. این مشکل هم تنها مربوط به سینمای ما نیست. امروز اکثر کشورها با این مشکل مواجه هستند. بیشتر سینماهای فرانسه دست کمپانیهای آمریکایی هستند و درصد اندکی به تولیدات داخلی آنها اختصاص یافته است که آن هم تولیدات عامهپسند را به نمایش میگذارند. امروز از سینمای برجسته فرانسه خبری نیست و سالهاست که دیگر فیلمهای فاخر ایتالیا تولید نمیشوند.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویدئویی که بیژن بیرنگ در اینستاگرام خود منتشر کرد/ توضیحات بیرنگ درباره اینکه چرا فیلم و سریال نمیسازد
- معرفی برنامههای شبکه نسیم/ فصل پنجم «کتاب باز» روی آنتن میرود
- گپی با بیژن بیرنگ در دوران کرونایی/ از این که نمیدانم فردا چه میشود لذت میبرم
- واکنش بیژن بیرنگ به پخش مجدد «شام ایرانی» از تلویزیون/ سهم من در نظر گرفته نشد
- مهرانه مهینترابی: از آنها که درباره هر مسالهای اظهارنظر میکنند، متعجبم!
- نگاهی به سریال های ماندگار/ «خانه سبز»؛ با تشکر از خانواده رجبی
- بیژن بیرنگ: دوست داشتم فیلم «مجید دلبندم» را بسازم/ تولید تاکشو در شبکه ۴
- بیژن بیرنگ: عبور از خط قرمزها دیگر جذابیت ندارد
- ماجرای سیلی زدن هما روستا به بازیگر جوان
- بیژن بیرنگ: سینمای ایران جهنم شده
- از سرنوشت لوکیشن خاطرهانگیز «خانه سبز» تا همکاری با سوپر استاری به نام خسرو شکیبایی
- در سینماسینما بشنوید/ لحظاتی از صدای مجموعه «خانه سبز»
- سازنده سریال ماندگار خانه سبز «بابا لنگدراز» ایرانی می سازد
- بیژن بیرنگ: سینمای موفق فرهادی، بیننده جهانی دارد
- بیژن بیرنگ:حاضر نیستم با ستارههای «عشق تعطیل نیست» کار کنم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری