سید علی میرفتاح
🔹یکی نشسته بود و هر چند دقیقه یکبار سوزن به تخم چشمش میزد و آخ و اوخ میکرد. گفتند چرا؟ گفت عوضش آن دقایقی که سوزن نمیزنم خیلی صفا میکنم. به تعبیر دیگر گفت آن لحظاتی که سوزن میزنم کمکم میکنند تا قدر آن لحظات بیدرد و بیسوزن را بهتر درک کنم. این هم روشی است.
🔹از آنجایی که قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی دچار آید؛ لذا خوب است که مصیبتهای کوچک دستساز تدارک ببینیم تا ملت قدر عافیت را بهتر بدانند… عرضم برخورنده نباشد به استحضار عزیزانم میرسانم که بسیاری از مناسبات سیاسی/ اجتماعی/ فرهنگی ما و خود را به دست خود آزردن است.
🔹بحران و گرفتاری کم داریم، یک سری هم عالما عامدا و به ید با کفایت خود تولید میکنیم بلکه قدر آن اندک ایام بیبحران و بیتنش را بهتر بدانیم. به عنوان ناظری که در این سی، چهل ساله اقدامات دوست و دشمن را رصد کرده، اسم این سوزن زدن را میگذارم کارگاه کوچک تولید بحران دستساز. به قول فرنگیها هندمید. مثال دم دستش همین نود.
🔹من نه طرفدار فردوسیپورم، نه اصلا علاقهای به فوتبال و حواشی فوتبال دارم. نه موضوعات نود و افراد فدراسیون و اعوان و انصار کیروش برایم مهمند نه اجرای فردوسیپور به دلم مینشیند. اما با همه اینها میدانم، بلکه اظهر منالشمس است و جای انکار ندارد که برنامه نود طرفدار جدی زیاد دارد، تماشاچی پا به رکاب وفادار دارد، خود عادل جزو معدود مجریهایی است که ملت دوستش دارند و فنش میشوند و حرفش را میشنوند و برنامهاش هم در مناسبات ورزشی جایگاه و پایگاه قابل اعتنا دارد.
🔹بیبرو برگرد هیچ برنامهای در صدا و سیمای جمهوری اسلامی به پای نود نمیرسد و داخل و خارج حسرت او را میخورند بسیار. گفت همه حسرت مادرم را میخوردند پدرم میرفت بیابان دل به دل بهایم میداد. بیبیسی و ویاوای و منوتو و بقیه آرزو داشتند و دارند که یک صدم عادل در دل مردم جا باز کنند و کلامشان نافذ شود. نفوذ کلام نعمتی نیست که سر چهارراه ریخته باشند و به راحتی بشود به دستش آورد. محبوبیت هم. سعدی به روزگاران مهری نشسته بر دل. بیست سال طول کشیده و جایی مثل تلویزیون هزینه کرده تا نود، نود بشود و عادل، عادل. کدام عقل سلیم موقع بهرهبرداری که میرود یک لگد زیر برنامه میزند و آن را دمر میکند… اما بگذارید یک قصه دیگر هم بگویم که ظاهرش بیربط است اما دقت که بکنید چندان هم بیربط نیست. میرزارضا کرمانی که درست یا غلط ناصرالدینشاه را کشت، موقع بازجویی، کامرانمیرزا یا ظلالسلطان به او حرفی زد که بسیار قابل تامل است و میطلبد که دربارهاش بیندیشیم.
🔹او گفت گیرم که شاه آن شاهی نبود که تو میخواستی، اما آیا بیرون دروازه تهران انوشیروان عادل منتظر بر تخت نشستن بود که زدی شاه را کشتی؟ ظلالسلطان البته انوشیروان عادل را مثال نمیزند. او اسم ائمه بزرگوار شیعه را میبرد و میگوید آیا پشت دست بزرگانی در عداد ایشان داشتی که شاه را بکشی و آنها را بر تخت بنشانی؟ من به رعایت ادب اسم ائمه را نمیآورم. عرضم این است که ناصرالدینشاه بد، آیا از او بهتر سراغ داشتی که بیاید و سلطنت کند؟ گیرم عادل هزار عیب و ایراد دارد، پشت دستتان کیست که بیاورید و برنامه را تحویلش بدهید؟ آخر شما که بضاعت و مقدورات خودتان را بهتر از بقیه واقفید. شما که میدانید تا «مجری مجری شه، دل صاحبش آب شه».
🔹شما که میدانید چطور فوج فوج ملت را از تماشای رسانه ملی فراری دادید، لااقل قدر دوشنبههای طلاییتان را بدانید و با بحران دستساز در معرض خطرش نیندازید. هرچه نباشد همین که دوشنبهها آمار تماشای ماهواره پایین میآید کلی خوش به حالتان میشود و میتوانید این توفیق را جزو بیلان کاریتان به اطلاع بالادستیها برسانید.
🔹به جای اینکه زیادش کنید با سوزن و بحران دستساز به جانش نیفتید و به مخاطرهاش نیندازید. این بحرانهای کوچک دستساز در روزگاری که مهار همهچیز از دست در رفته، از دستتان درمیرود و یکباره تبدیل به معضل لاینحلی میشود که کار دستتان، بلکه کار دستمان میدهد. این دنیای مجازی را دست کم نگیرید؛ گویی هنوز دستتان نیامده که این گوشیهای موبایل چه توان و نفوذی دارند. شما میخواهید فلانی را گوشمالی مختصر بدهید و فیالمثل مطیعش کنید یکباره کار از دست درمیرود و تبدیل به معضل بلکه بحران لاینحلی میشود که از بیخ و بن همهچیز را به هم میریزد. از من گفتن بود.
اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وداع رسمی عادل فردوسیپور با صداوسیما با تیتراژی ۹۰ ثانیهای
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- آقای جبلی! صراحت بیشتری داشته باشید /یک بار برای همیشه تکلیف ۹۰ را مشخص کنید
- چرا فردوسی پور کنار گذاشته شد؟ محمد سرافراز: مدیر شبکه ۳ خواست خودی نشان بدهد ۹۰ را تعطیل کرد
- مدیر مخالف عادل فردوسیپور از شبکه ۳ رفتنی شد؟/ شبکه ۲ یا سیما فیلم در انتظار فروغی
- وقتی فردوسیپورها نباشند…
- عادل که نباشد علیفر الگو می شود!
- چرا عادل فردوسیپور، محبوبِ سینماگران است
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- ساترا اجازه پخش برنامه علی کریمی درباره انتخابات فوتبال را نداد
- فردوسیپور عذرخواهی کرد
- آغاز ماراتن جشنواره سی و نهم فجر / گزارش تصویری
- بغض عادل ما را بس
- در گفتگو با کیوان کثیریان مطرح شد/ چرایی حملات تند به عادل فردوسیپور
- عادل فردوسیپور به قطر میرود/ فردوسیپور فینال لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا را گزارش میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- رونمایی از فیلم آذر هفت صبح / گزارش تصویری
- همکاری همراه اول و بانک پارسیان برای پیادهسازی سامانه تعاملی سهبعدی هوش مصنوعی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- میزبانی جشنواره تورین از سه فیلم ایرانی
- روایتی عاشقانه از زهره ومنوچهر
- فروش «گلادیاتور» به ۲۲۰ میلیون دلار رسید/ «شرور» در هفته اول اکران صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- «سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد