طراح صحنه سریال «شهرزاد» از چالشهای تطابق زمانی لوکیشنها با آن دوره تاریخی، تاثیرات رنگآمیزی و … سخن گفت.به گزارش سینماسینما٬ حسن روحپروری درباره تعدد لوکیشنهای سریال «شهرزاد» و تفاوتهای فصل دوم این سریال با فصل گذشته اظهار کرد: در فصل اول ما حدود ۵۰ لوکیشن اصلی داشتیم که در فصل دوم به ۱۵۰ لوکیشن افزایش یافت؛ در واقع در فصل دوم جذابیتهای بصری برای مخاطب از طریق تعدد لوکیشنها ایجاد شد. چرا که از نظر زمانی فاصله چندانی میان فصل اول و دوم وجود ندارد و به همین خاطر هم برای اینکه کار از یکدستی خارج نشود، نمیتوانیم تغییرات فاحشی را در لوکیشنها ایجاد کنیم و چیدمان و طراحی ما بر همان روال اولیه است.
او درباره لوکیشنهای خارجی سریال «شهرزاد»، گفت: در شهرک «غزالی» لوکیشنهای داخلی چندانی وجود ندارد و ما فقط توانستیم دو الی سه لوکیشن داخلی در آنجا تصویربرداری کنیم. اما تقریباً ۸۰ درصد سکانسهای خارجی در شهرک «غزالی»، باقی در اصفهان و بخشی هم در سطح شهر گرفته شده است. از طرفی هم سکانسهای خارجی در سطح شهر عوارض دارد، چراکه معماریهای آن دوره دستخوش تغییراتی شده است. با این وجود برای آن بخش از سکانسهایی که در سطح شهر گرفته شده، با عوارضی مثل لولههای گاز و تیر چراغ برق و … مواجه بودیم که از طریق دکور، روی آنها پوشاندیم یا بعداً آنها را حذف کردیم.
طراح صحنه سریال «شهرزاد» در پاسخ به این پرسش که برای تطابق فضاسازی سریال با آن دوره از تاریخ چقدر از مستندات و چقدر از تخیل بهره گرفتید، توضیح داد: قطعا لازمه هر کاری تحقیقات است. ما نیز پیش از فصل اول تحقیقات گستردهای داشتیم و گروهی حدود دو ماه در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه ملی و سازمان ثبت اسناد تحقیقات انجام دادند. بر این اساس تا آنجا که امکان داشت از تصاویر و فیلمهای موجود استفاده کردیم و تحقیقات میدانی مثل بازدید از کاخها و امکان قدیمی هم داشتیم. در کل میتوان گفت که برای طراحی صحنه از سه منبع کتابخانهای، بصری و میدانی الهام گرفتیم تا طراحیهایمان به مستندات نزدیکتر باشد.
روحپروری با بیان اینکه بخش اعظم طراحی صحنه به فضاسازی بازمیگردد، ادامه داد: به عنوان مثال اگر قرار است در داستان شخصیت «شیرین» دختری لوس معرفی شود، باید از رنگهای لوس هم در اطراف استفاده کنیم و در اتاق او رنگهای صورتی را به کار میبریم یا اگر قرار است اقتدار «بزرگآقا» را نشان بدهیم از رنگهای سنگین و وزینی مثل یشمی در اتاق او استفاده میکنیم. اگر قرار است اولین ورود «شهرزاد» به خانه «بزرگآقا» با یک وهم و ابهامی همراه باشد، آن دالون ورودی را به رنگ آبی درمیآوریم. این طراحیها در روانشناسی رنگ معنا پیدا میکند.
او که معتقد است «طراحی صحنه علاوه بر صحنهآرای یعنی ایجاد حس و حال مناسب با داستان و شخصیتها»، در این باره گفت: طراحی صحنه یعنی کمک به ایجاد سکانس. در واقع همان طور که بازیگر دارای هویت و کارکتر است، لوکیشن هم دارای هویت است. لازمه پیدا کردن هویت یک لوکیشن هم این است که منِ طراح صحنه فیلمنامه را مطالعه کنم، درباره شخصیتهای آن با کارگردان بحث کنم و برای هر شخصیتی شناسنامهای صادر کنیم و بعد بر اساس آن طراحی را آغاز کنم.
روحپروری با اشاره به ایجاد جذابیتهای بصری از طریق طراحی صحنه، گفت: از همان فصل اول سریال «شهرزاد» در گفتمانی با کارگردان و تهیهکننده بنا را بر این گذشته بودیم که جذابیت بصری برای مخاطب ایجاد کنیم که بخش اعظم آن بر عهده رنگآمیزی صحنه بود. افرادی انتقاد کرده بودند که در طراحی صحنه «شهرزاد» رنگ زیاد به کار برده شده است. این درحالی است که ما مستندات رنگی مربوط به آن دوره تاریخ را کمتر دیدهایم. آن زمان رنگ بوده، ما حتی رنگآمیزی را در دوران ساسانیان هم داشتیم. کافی است به کاشیکاریها و نقاشیها و مینیاتورهای دوره صفویه نگاه کنیم تا متوجه شویم چه اندازه رنگ در تاریخ ما کاربرد داشته است.
این طراح صحنه خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که هر یک از کاراکترها قرار است در چه بستری نقشآفرینی کنند. در همین قسمت سوم فصل جدید سریال «شهرزاد»، «قباد» خطاب به «شهرزاد» میگوید “این خانه را تغییرات دادم همانطور که تو میگفتی؛ طوری که هیچ چیز قرینه نباشد”؛ در واقع «قباد» میخواهد به سمت مدرنیته پیش برود. ما میدانیم که در چیدمان دوره قاجاریه همه چیز قرینه بوده است، با گذر از دوره قاجاریه و با توجه به اینکه «قباد» هم از نسل بعد از «بزرگآقا» است، به سمت تجددگرایی و ساختارشکنی پیش میرود. به واسطه این تغییرات رنگآمیزی هم تغییر میکند تا تغییرات مشهود باشد؛ البته این بخش از تغییرات خانه «بزرگآقا» را استاد بنده آقای مجید میرفخرایی انجام دادند، چون من در آن محدوده زمانی نبودم.
او در پایان سخنانش یادآور شد: دوستانی به من میگویند شما در سریال «شهرزاد» عالی عمل کردهاید. این طور نیست ما فقط سعی کردیم در «شهرزاد» استانداردها را رعایت کنیم. متاسفانه در سالهای اخیر استاندارها تنزل پیدا کرده و سطح توقع پایین آماده است. اگر ما برای مخاطب ارزش قائل شویم، مخاطب هم اثر را میبیند و به آن توجه میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟