یک فعال میراث فرهنگی همدان از تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی خبر داد.
به گزارش سینماسینما، حسین زندی، عکسهایی را از وضعیت وخیم حمام تاریخی روستای شَوَرین در اختیار ایسنا قرار داد و درباره آنچه در این حمام رخ داده است، گفت: این حمام در روستای شورین (حدود ۵ کیلومتری شهر همدان) واقع شده که در دوره قاجار توسط خاندان قراگوزلو بنا شده و در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است. اهالی روستای شورین تا چند سال پیش از این حمام استفاده میکردند. لوکیشن این حمام با ساخت سریال تلویزیونی «علیالبدل» ساخته آقای سرویس مقدم و به تهیهکنندگی خانم الهام غفوری معروف شد، البته بیآنکه از آن در این سریال نامی برده شود. این حمام پس از پایان فیلمبرداری به زبالهدانی تبدیل شده و غیرقابل استفاده است.
او اظهار کرد: باعث تاسف است که یک اثر هنری میسازیم، اما یک اثر تاریخی را به زبالهدانی تبدیل میکنیم. البته زبالهها را میشود جمع کرد، اما تغییراتی که در سازه دادهاند و آسیبها و تخریبهایی که آن مجموعهسازان تلویزیونی ایجاد کردهاند، به هیچوجه قابل جبران و بازگشت نیست. از هیچ تخریبگر میراثفرهنگی برنمیآید چنین کاری انجام دهد که یک حوض را به استخر بزرگ تبدیل کند، آن هم بدون نظارت و بیآنکه گزارشی به میراث فرهنگی بدهد. واقعا مایه تاسف و تعجب است. از یک هنرمند بعید است که به میراث تاریخی و هویت خود توجه نکند.
او با اشاره به بخشی از تخریبهایی که رخ داده است، گفت: از همان ورودی حمام، دیوارها کامپوزیت شده، بخشی از دیوارها رنگ شده است، سکوها را کنده و از بین بردهاند، دو استخر بزرگ ساخته شده است. یک حوض کوچک وسط حمام بوده که دیوارههای اطراف آن را کنده و بتن کردهاند، دیوار آجری داخل حمام کاملا نابوده شده است. در بخش دیگری از آن حفرههایی ایجاد شده که احتمالا برای نصب ستون سازههای مصنوعی بوده، بر اثر این حفاری، خشتهای تاریخی را از بین بردهاند، حفاران غیرمجاز این کار را نمیکنند. در واقع خرابکاری کرده و رفتهاند، بدون آنکه بقایای این کار خود را جمع کنند و مکان را به حالت اولیه بازگردانند. این حمام تاریخی بوده است.

این فعال میراث فرهنگی بیان کرد: من آن مجموعه تلویزیونی را ندیدهام، اما به هنر این بزرگواران شک میکنم، چون اثر هنریای که از آنها میبینم خرابیهایی است که در این حمام تاریخی به جا گذاشتهاند.
زندی گفت: حمام رفتن در ایران آداب و آیین داشته، معماری آن هویت داشته، هر مکان آن یک معنی داشته است که در جریان ساخت این مجموعه تلویزیونی تمام آن را به هم ریختهاند و به خود زحمت ندادهاند با پایان کار، بقایا و اثرات خود را جمع کنند. به هر حال، انتظار میرود به خاطر اسم و رسمی که دارند این برخورد با میراث فرهنگی صورت نگیرد. البته مسؤولان وقت هم مقصرند، استاندار و مدیر میراث فرهنگی وقت چرا نباید نظارت کنند!؟ این شهر و استان صاحب نداشته است!؟ قرار نیست که میراث و هویت ما قربانی یک سریال تلویزیونی شود.

این فعال میراث فرهنگی افزود: امیدوارم مسببان این کار به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا چنین بلایی سر اثر تاریخی آوردهاند. این کارِ مردم عادی نیست، با مشارکت مسؤولان وقت و چند هنرمند صورت گرفته که واقعا جای تاسف دارد. ما آمده بودیم این حمام تاریخی را معرفی کنیم، اما با این صحنه مواجه شدیم. قبلا از محلیها شنیده بودم چه بلایی سر این حمام آمده، ولی فکر نمیکردم تا این حد باشد.
بنا بر توضیحات تهیهکننده «علیالبدل»، این مجموعه تلویزیونی خرداد ماه ۹۵ در لوکیشن حمام روستای شورین از توابع همدان کلید خورده بود، یعنی دو سال پس از آنکه سازمان میراث فرهنگی، ساخت فیلم و سریالهای تلویزیونی در مکانهای تاریخی را ممنوع کرد.

بناهای تاریخی در چند دهه گذشته بارها قربانی لوکیشن فیلمها و سریالها شده است، از جمله سریال «مدار صفر درجه» از حسن فتحی که در جریان ساخت آن نقشبرجستههای هخامنشی توسط یکی از عوامل این گروه آسیب دید و آن شخص به اتهام سرقت این نقشبرجستهها دستگیر شد و در نمونهای دیگر نیز حضور یک گروه فیلمبرداری در کاخ خشایارشاه که سبب آسیب دیدن این کاخ براثر ریختن رنگ روی سنگها شد. تازهترین مورد هم ساخت فیلم «سووشونِ» نرگس آبیار در باغ تاریخی عفیفآباد شیراز بود که در پی انتقادها با ارائه توضیحاتی از انجام اصلاحاتی خبر داد..
پیشتر نیز نسبت به ساخت مجموعه «جیران» در کاخ گلستان و خانه طباطباییها در کاشان، مجموعه «خاتون» در عمارت مسعودیه تهران، درحالی که دستور ممنوعیت ساخت فیلم و مجموعه تلویزیونی در مکانهای تاریخی وجود دارد، اعتراضهایی شده بود. این ممنوعیت در سال ۱۳۹۳ از سوی سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری پس از تخریبها و بدتعهدیای که سریال «معمای شاه» ساخته محمدرضا ورزی در کاخ گلستان به بار آورد، اعمال شد. با این وجود هر از گاهی خبر ساخت فیلم و سریالی در بناها و مکانهای تاریخی بیرون میآید.

منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- مرجان اشرفیزاده: برگزاری جشنواره میراثفرهنگی در شهرهای کوچک آنها را به قطب گردشگری تبدیل میکند
- معرفی برگزیدگان سه بخش جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- نگاهی به کارنامه تلویزیونی فرامرز قریبیان؛ حضور در دهه هفتم
- با این فیلمها به دل تاریخ میروید؛ بررسی نمونههای موفق سینمای جهان در پرداختن به میراثفرهنگی
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- معرفی آثار راهیافته به بخش تلویزیونی جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- سیروس مقدم پاسخ میدهد؛ چرا سریال «جزیره» نیمه کاره ماند؟/ آیا فصل جدید سریال «پایتخت» ساخته می شود؟
- هزینه این شکستها را چه کسی حساب میکند؟/ سال ۱۴۰۰، سال ناکامی سریالهای شبکه نمایش خانگی
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





