در همه جشنواره های بزرگ سینمایی، انتخاب مکان مناسب برگزاری جشنواره، به عنوان جایی که برای نمایش همزمان چند فیلم، پذیرش شمار زیادی از مراجعه کنندگان به جشنواره و داشتن امکانات نمایشی کم نقص، توانمندی های مناسب فنی ارسال خبر، اینترنت و فضاهای برگزاری میزگرد و نشست های تخصصی و کارشناسی جای مساعدی باشد، اصل بسیار مهمی است که وجود هر گونه نارسایی و کمبودهای فنی و رفاهی در مجموعه ای که انتخاب می شود، بی تردید به کیفیت برگزاری جشنواره لطمه های جبران ناپذیری وارد خواهد کرد. در چند ساله اخیر، با وجود برخی جذابیت های ظاهری مکانی مثل «برج میلاد»، نارسایی های صوتی و تصویری مختلفی در زمینه امکانات ضعیف نمایش فیلم در تالار نمایش برج میلاد، دوری راه و برگزاری جشنواره در مکانی بسته و خارج ازفضای شهری و…. همواره با گلایه بسیاری از منتقدان، سینماگران و اهالی رسانه رو به رو بوده است که صد البته با وجود انعکاس و بازتاب مکرر این گلایه ها، در این روند نادرست، هرگز تغییر و دگرگونی خاصی رخ نداده است.
اکنون باانتشار این خبر دلشادکننده، در خصوص انتخاب مجموعه « پردیس سینمایی ملت»، به عنوان مکان برگزاری جشنواره و «میزبان اهالی رسانه»، می توان امیدوار بود که بخش عمده ای ازاین نارسایی ها و گلایه فیلمسازان و تهیه کنندگان – به عنوان صاحبان اصلی فیلم ها- در خصوص نارسایی ها و ضعف های امکانات نمایشی، به خاطر پخش نامطلوب صدا و تصویر فیلم هایشان- در سی و ششمین جشنواره برطرف شود و اهالی رسانه، منتقدان سینما و کارگردانان به عنوان میزبان هر نوبت از نمایش فیلم های تازه، بتوانند آثار بخش مسابقه این دوره از جشنواره فیلم فجر را در فضایی مناسب به تماشا بنشینند.
صدالبته نباید فراموش کرد که بخش دیگری از گلایه های رایج ومکرر اهالی رسانه ومنتقدان سینما، در دوره های گذشته به ترکیب نامتجانس میهمانان ودعوت شوندگان به جشنواره مربوط می شد. به این معنا که گاه پیدا کردن اهالی واقعی رسانه ومنتقدان نام آشنا و فعال در عرصه های مطبوعات تخصصی سینما یا تلویزیون در میان خیل عظیمی از میهمانان ناشناخته کار بسیار دشواری بود! امید است که همزمان با این تغییر مکان مناسب و به جا، در این زمینه ها نیز چاره اندیشی شود تا تماشای فیلم در «پردیس سینمایی ملت»، با ایجاد فضایی آرام و بی تنش، به کام همه دعوت شوندگان براستی شیرین شود.
گذشته از همه این ها، برگزاری نشست های نقد وبررسی آثار به نمایش درآمده نیز باید از حال وهوای نمایشی و ظاهرسازی های مصلحت اندیشانه خارج شود و جدا ازنشست هایی که تنها با هدف معرفی یا قدردانی از دست اندرکاران تولید یک فیلم – که کار بسیار شایسته ای نیز به شمار می آید – مثل دوره های اولیه برگزاری نشست های نقد فیلم در «سینما صحرا» در دهه های پیشین، به این بخش از کار سینمای ویژه رسانه ها و منتقدان سینما نیز سر و سامانی تازه داده شود.
*منتقد فیلم و مدرس سینما
منبع : روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی کوتاه به نمایشِ «سگِ نگهبان و درختی در باغ»؛ بازجویی یک جنایتِ خیالی!
- خوابِ شیرینِ درختِ سیب های سرخ!/ نگاهی به فیلم «شور عاشقی»
- از یاد رفتگان کوچه رندان!/ نگاهی گذرا به کارنامه درخشان ناصر تقوایی
- نگاهِ تازه و نوجوییهای امیدبخش/ نگاهی به نمایش «بیانیهی کمیسیون صندلی»
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- شورِ زندگی و جادوی سینما/ نگاهی به کتاب «ریو براوو»
- زیر سایه ترس و بی اعتمادی!/ نگاهی به نمایش «خمره»
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- هنرِ زنده ماندن در آرزوی آزادی!/ نگاهی به نمایش «ماراساد شاه لیر را شکار میکند»
- از «پلّکان» تا «شب، روی سنگفرشِ خیس»، در هفت پرده!/ نگاهی به نمایش «پرده در پرده»
- آرزوهای بر باد رفتهی عدالتجویی!/ نگاهی به نمایش «شب، روی سنگفرش خیس»
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- در فاصلهی خُنَک شدنِ یک استکان چای داغ!/ نگاهی به فیلم «وقتی خروس خواند»
- نمایشِ فروپاشی اشرافیّتِ پوشالی/ نگاهی به نمایش «باغ آلبالو»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- جایی که ترس نیست/ نگاهی به فیلم «خرس نیست»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
آخرین ها
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- حسین توشه درگذشت
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟