به گزارش سینماسینما، بنیاد سینمایی فارابی با توجه به بازمهندسی ساختاری سازمان سینمایی و سیاستهای جدید حاکم بر سند جامع، برای ارتقای محصولات سینمایی با اهمیت دادن به مرحله نگارش فیلمنامه، شوراهای تخصصی را براساس تفکیک ژنریک (گونه شناختی) با حضور متخصصان راهاندازی کرده است. با توجه به اینکه مسئله معنا و معنویت از مفاهیم استراتژیک نظام جمهوری اسلامی در سینمای ایران است، شورای معناگرا در کنار شوراهای تخصصی دیگر فعالیتش را آغاز کرده است.
هادی ناییجی دبیر شورای تخصصی سینمای معناگرا درباره عملکرد این شورا اینطور توضیح داد: با توجه به سابقه عنوان شورای معناگرا در سالهای گذشته و نقطه نظرات مخالف و موافق در این باره که مدتی موجب تضارب آراء در مطبوعات سینمایی شده بود، با عنایت به سابقه دولتی و سفارشی بودن سینمای معناگرا، بنیاد سینمایی فارابی با نگاه و طرحی نو اقدام به راه اندازی این شورا کرده است.
او افزود: براساس تصمیمات اتخاذ شده در این شورا، اولین دستوری که پیش روی شورای معناگرا قرار گرفته، آسیب شناسی سینمای معناگرا با رویکرد مخاطب محوری است؛ چرا سینمای معناگرا نتوانسته در سبد سینمای ایران مخاطب داشته باشد؟ رویکرد کلان سند جامع سینما بر این نکته تاکید دارد که محصول سینمایی بدون مخاطب باید از سبد تولید خارج شود تا با مدیریت صحیح منابع مالی، صنعت سینما به پویایی اقتصادی دست پیدا کند و بر این اساس اولین آسیب سینمای معناگرا نداشتن مخاطب است؛ البته نظام اقتصادی حاکم بر سینمای معناگرا در گذشته صرفاً یک اقتصاد حمایتی صد درصد بوده اما در فرآیند خصوصی سازی رویکرد حمایتی به تدریج مسیر تعدیل را از سر گذرانده است.
دبیر شورای سینمای معناگرا در ادامه اعلام کرد: پس از چند جلسه با حضور کارشناسان مخاطب محوری در سینمای معناگرا به عنوان سیاست کلان این نوع سینما در بنیاد سینمایی فارابی پذیرفته شد و بر این نکته تاکید شد که فیلم معناگرا باید مخاطب داشته باشد.
او افزود: مخاطب محوری در سینمای معناگرا الزاماً جهت یابی به سمت سینمای صرفاً تجاری نیست. بنابراین رعایت شاخصهای صرف تجاری در سینمای معناگرا قطعاً انحراف از ماموریت این نوع سینما به عنوان محصول فرهنگی خواهد بود.
دبیر شورای سینمای معناگرا همچنین گفت: براساس مصوبات شورای سینمای معناگرا، در مرحله بعد تیم کارشناسی که متشکل از سینماگران، اهالی فرهنگ و اساتید حوزه و دانشگاه است، این شورا با نگاه کارشناسان بر این مهم تاکید دارد که بی شک اخلاق، زمینه ساز انسان با معنویت است اما در مکتب غنی تشیع بین اخلاق و عرفان، بین عمل اخلاقی و عمل عرفانی تفاوتهایی است اما انسان بدون اخلاق قطعاً راهی به سوی عالم معنا نخواهد داشت. نتیجه آسیبشناسی جامعه ایران امروز با حضور کارشناسان، طراحی یک پیش نیاز برای سینمای معناگرا است، یک دوره گذار برای رسیدن به آثار سینمایی معناگرا. هم فیلمسازان هم مخاطبان سینمای ایران با توجه به تحولات اجتماعی، قبل از روبروشدن با سینمای معناگرا باید در سینمای اخلاق مدار همراه و همسفر باشند تا زمینه کسب مهارت برای سینمای معناگرا به دست آید.
او در ادامه اضافه کرد: همچنین در کنار مجموعه مباحث ارایه شده، شورای سینمای معناگرا خود را موظف دانسته علاوه بر ایدهپردازی و زمینهسازی برای نگارش و تولید فیلمنامه، هر اثری که به بنیاد سینمای فارابی ارسال شده و مربوط به این شورا بوده، بدون اتلاف وقت به ارزیابی و بررسی بپردازد تا مدیران فارابی با پشتوانه کارشناسی در مسیر تصمیم سازی قرار بگیرند. نکته قابل اعتنا در بررسی آثار، حذف برخورد نفی و اثباتی است، اعضای شورا در تلاش هستند تا ظرفیتهای پنهان در یک متن را کشف کرده و با پیشنهادها، فرصتهای مجدد بارنویسی را برای صاحب اثر مهیا کنند. بر این اساس بنیاد سینمایی فارابی ظرفیت مشاوره در این امر را با حضور کارشناسان در دستور کار معاونت فرهنگی قرار داده تا از این به بعد پیش از پذیرش آثار، مراحل تقویت متن با مشاورههای تخصصی در دستور کار قرار بگیرد.
دبیر شورای سینمای معناگرا در پایان اظهار امیدواری کرد فیلمسازان گرانقدر با همراهی این شورا در بنیاد سینمایی فارابی مسیر تازهای از فعالیت هنریشان را تجربه کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- ۲۵ جایزه بینالمللی در کارنامه فیلم «درخت خاموش»
- افتتاح جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان همزمان با روز جهانی کودک
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان شد
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز