درباره تأثیرگذاری عکاسی فیلم در ثبت تاریخ سینمای ایران زیاد شنیده و گفته شده است؛ اینکه این حرفه بهمرور شمایل متفاوتتری پیدا کرد و صرفا از چینش چند عکس در ویترین سینماها و تبلیغاتی که مردم با دیدن همان عکسها، فیلمها را تخیل میکردند و برای دیدنش هیجان داشتند، بهمرور جایش را به عکاسی دیجیتال داد و کارکرد عکسهای فیلم نیز تغییراتی داشت.
اما قطعا توجه به بعد تبلیغاتی فیلم هنوز هم یکی از اولویت عکاس فیلم است، با این حال در حاشیه داوری سومین جشن عکاسان سینمای ایران که هرساله به عنوان یکی از صنوف قدیمی خانه سینما جشن مستقلی را برای پاسداشت زحمات عکاسان پیشکسوت و مسابقهای را برای معرفی بهترین عکاس سال برگزار میکند، با داریوش فرهنگ، یکی از داوران این دوره مسابقه عکاسان سینمای ایران، به گفتوگو نشستیم؛ عکاسی فیلم از نگاه فرهنگ جایگاه متفاوتی دارد. داریوش فرهنگ بیش از هر چیز به نگاه شخصی عکاس فیلم اعتقاد دارد و خلق لحظات شخصیتر عکاس در خلال کارش را یکی از بهترین نمونههای عکاسی فیلم میداند. در ادامه نگاه فرهنگ را به عکاسی فیلم میخوانید.
این روزها بحث بر سر تغییر شیوه تبلیغی و کاربرد عکس فیلم برای معرفی بهتر فیلم مطرح است، اما دقیقا عکس فیلم برای شما چه مفهوم و معنایی دارد؟
نخستین خاطرهای که من از عکس فیلم دارم، این بود که عکس من را به دیدن فیلم ترغیب و تشویق میکرد و علاقهمند میشدم فیلم را در سینما ببینم. این خاطره سالهای دوری است که به قول شما عکسها وظیفه بیشتری برای جلب مخاطبان به سینما داشتند و غالبا عکسها در ویترینهای سینما جلب توجه میکرد. حتی عکس فیلم در آن سالها برای جذب سرمایه فیلم هم نقش تعیینکنندهای داشت و از عکسهای فیلم بسیاری متوجه میشدند که محصول نهایی چه خواهد بود؟ با ورود دنیای دیجیتال همهچیز شکل و شمایل قبلی را از دست داد. تصور شخصی خودم از عکاسی و بهویژه عکاسی فیلم این است که به نظرم همانطور که پیشتر گفته میشد، تئاتر زمینه فوقالعادهای برای ورود به سینماست، که از یک جهت کاملا درست است و آن پرداختن به داستانپردازی و درام است. عکاسی فیلم هم به نظر من مقدمه نگاه سینماییداشتن است. جوهره ذاتی یک عکس چیزی فراتر از فیلمی است که دیده میشود، چراکه ممکن است فریمی ثبت شود که پلان فیلم هم نباشد اما همان فریم دنیای خودش را داشته باشد و از زاویهای دیگر فیلم را روایت کند. مثلا عکس معروف فیلم «باشو غریبه کوچک» (تصویر سوسن تسلیمی با روسریای که به سر پیچیده شده است) فریمی است که میتوان از آن به عنوان جهان فیلم حرف زد. همان تکفریم، پر از احساس و معنی بود و جهانی که تو را به تماشای فیلم دعوت میکند. یا عکس گرافیکی «خانه دوست کجاست؟» با تکدرختی روی تپه که کاملا فیلم را معرفی میکند. اینها فراتر از یک عکس و صرفا تبلیغات فیلم است و بیشتر صاحب نگاه و جهانبینی است.
یعنی به نظر شما بهتر است عکاس فیلم با زاویه نگاه خودش فیلم را روایت کند؟
به نظرم عکاس بهتر است نگاه شخصیاش را بیان کند. به نظرم از آن روزهایی که مردم صرفا با دیدن عکسهایی از فیلم به دیدن فیلم در سینما ترغیب میشدند فاصله گرفتهایم. جهان فضای مجازی بسیاری از معادلات را برهم زده است، همانطور که میدانید بسیاری از فیلمهای روز جهان بسیار سریع در دسترس قرار میگیرد و بالتبع عکاسی نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است و بهترین عکسها در اختیار همه هست. اما طبعا از صد فریم عکس تعداد محدودی هست که ماندگار میشود و نظر من این است که عکاس فیلم باید به لایههای عمیقتری از فیلم نفوذ کند. عکسی که نگاه نداشته باشد، مثل فیلمی است که کارگردانش صاحب اندیشه و تفکری نیست. بازهم از عکاسی در سینمای ایران حرف میزنم و به اسم عزیز ساعتی که با نگاه متفاوتش اسمش را در این عرصه جاودانه کرد، میرسم و به خاطر بیاورید عکسهای فیلم «کلاغ» را که هر فریم از آنها خودش یک فیلم بود.
خب، طبعا بسیاری از عکاسانی که در این سالها نگاه شخصیشان را در عکسهایشان لحاظ کردند و این روزها از افراد صاحبنام این عرصه هستند، میتوان نام برد و درباره آنها صحبت کرد، اما به نظر میرسد تحلیلی مبنی بر اینکه عکس لزوما باید در خدمت فیلم باشد و در اینجا نگاه هنری و تجاری را از هم جدا میکند، مقوله دیگری است. به نظر شما این بخش را چطور میتوان تعریف کرد؟
بههرحال باید بپذیریم صاحب نگاهشدن در سینما به آسانی به دست نمیآید. برخی افراد هستند که حرکاتی را طبق سنت قدیمی آن انجام میدهند و مثلا فیلمسازی میکنند اما تقوایی، کیارستمی و بیضاییشدن آسان نیست. آنها از مرز فیلمسازی گذشتند و به دانش، فلسفه و عمق اثر رسیدند. عکاسی فیلم نیز مثل کارگردانی است؛ فریمی از فیلم که روایت خودش را دارد.
منبع :شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داریوش فرهنگ: قرار بود واروژ کریم مسیحی «سربداران» را بسازد/ «طلسم» درباره غیبت عشق است
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- از یاد رفتگان کوچه رندان!/ نگاهی گذرا به کارنامه درخشان ناصر تقوایی
- فرهنگ رکن زندگی، حیات و هویت یک ملت است/ «ناخداخورشید»؛ معرفی خردمندانهای از سینمای ایران
- نمایش نسخه اصلاح و مرمت شده «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی در موزه سینما
- داریوش فرهنگ: بهرام بیضایی استاد فن در سینما است
- داریوش فرهنگ: زرین دست بهترین فیلمبردار فنی سینمای ایران است
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- چرا داریوش فرهنگ کم کار است؟
- داریوش فرهنگ: هر پلانی نویدی برای پلان دیگر است/ آنچه باقی میماند تنها عشق است
- تا شقایق هست زندگی باید کرد/ یادداشت اختصاصی داریوش فرهنگ به مناسبت درگذشت آتیلا پسیانی
- نمایش فیلمی تاریخی از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ناگفتههایی از مرگ ناباورانه کیومرث پوراحمد/ داریوش فرهنگ چه گفت؟
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد
- سینماسینما/ یادداشت داریوش فرهنگ در یادبود مهسا امینی/ جمع کنید این بساط نخنما را
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- دیدار با «فرحان» و «شمعون» فیلم «بازمانده» پس از ۱۶ سال/ ادای دین به سیفالله داد
آخرین ها
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید