سینماسینما، روناک جعفری*
از بین فیلمهایی که تاکنون تماشا کردم و دو تای آن در اسکار حضور داشتند، سه فیلم آبِ عمیق، ماشین مرا بران، دستِ خدا با محوریت خیانت زنان به شدت نظر مرا به خود جلب کرد. چیزی که بیشتر از هر چیز باعث شد این یادداشت را بنویسم، ماهیت خیانت به خودی خود نبود. چرا که از دیرباز مسیٔله نافرمانی و خیانت زنان، از افسانههای قدیمی و اسطورهای گرفته تا حتی قصههایی از کتاب قرآن و داستان یوسف و زلیخا، راهش را به سینما باز کرده. اما مسیٔله جدیتر برای من حضور همزمان این سه فیلم که هر سه از تولیدات دو سال اخیر هستند در اسکار، به عنوان ویترینی از تولیدات سینمایی مطرحِ سال دنیا و به عنوان محلی برای محک زدن فیلمها و در مقام قیاس است. چه چیزی باعث شده که سه فیلمساز اهل ژاپن، ایتالیا و انگلیس، هرکدام از گوشهای از جهان، محوریت آثار خود را پنهان کاری و خیانت زن به مرد قرار دهند؟ و در دو فیلم ماشین مرا بران و آبِ عمیق، عملا مردها بعد از متوجه شدن این موضوع با کاراکتر زن کاری ندارند و زندگیشان دچار فروپاشی نمیشود. حال سوال اینجاست که آیا موج جدید و فرهنگ جدیدی در راه است؟ آیا این ساختارشکنی در مقابل نگاه کلیشهای خیانت مردان به زنان که سالیان سال سوژه اکثر فیلمها بوده، راه افتاده است؟ آیا هنر سینما و این مدیای قدرتمند سعی در جا انداختن چیزی دارد؟ چرا اسکار به عنوان بزرگترین جشن سینمایی سالانه جهان به فیلم کودا که یک فیلم به شدت خانوادگی است و به ترویج بستر خانواده میپردازد، جایزه میدهد؟
شاید طبق جمله معروف که میگوید هرچه را به ضد خود شناختم، ساخت چنین فیلمهایی با موضوعات این چنینی، حتی برای تقویت بستر خانواده باشد و از منظری دیگر قدرت زنان را نشان میدهد. چراکه زمانی که تعادل الاکلنگ موضوعی در جهان از بین برود، باید وزنهای در طرفی که نامیزان است، اضافه شود تا تعادل دوباره برقرار شود.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





