اختتامیه سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که صدا و سیما، یک بار دیگر میدان رقابت را به شبکههای مجازی و تلگرامی واگذار کرد.
به گزارش سینماسینما، در حالی که بسیاری از مشتاقان سینما، طبق روال هر ساله متتظر بودند تا بهترینهای جشنواره را هرچه سریع تر بشناسند؛ صدا و سیما برخلاف رویه چند سال اخیر خود که با تاخیری نسبتا کم مراسم را اصطلاحا به شکل زنده پخش میکرد،این مراسم را زنده پخش نکرد و همه آنهایی را که میتوانستند پای رسانه ملی بنشینند را به شبکه های مجازی کشاند.
شبکههای مجازی که در پوشش خبری این مراسم کم نگذاشتند و لحظه لحظه علاوه بر شرح متنی اتفاقاتی که در سالن اصلی برج میلاد برگزار میشد، با انتشار فایلهای تصویری و صوتی مخاطبان خود را از ماوقع و سخنانی که در مراسم گفته میشد، مطلع میکردند.
در این بین کانال تلگرامی پردیس ملت هم خبر از پخش زنده مراسم اختتامیه در این سینما برای مردم علاقهمند میداد ولی در عین حال در رادیو و تلویزیون هیچ نشانی از برنامهای که به صورت واقعا زنده و با همان حال و هوای سالن اصلی برج میلاد جشن پایانی جشنواره فیلم فجر را پخش کند، دیده نشد.
البته طبق اعلام قبلی دو شبکه رادیویی به صورت زنده برنامهای برای پخش مراسم اختتامیه پخش میکردند که در هر دوی آنها فقط برای دقایقی گزارشگر به توضیح آنچه در مراسم رخ داده یا جوایزی که اهدا شده بود میپرداخت وهمین هم با تاخیر پخش میشد و بیشتر تحلیل و مصاحبه با نامزدهای جوایز به گوش میرسید، در حالی که حداقل در یکی دو سال قبل گویندگان برنامه یکی از شبکههای رادیویی در سالن اصلی مستقر بودند و مراسم را کاملا در فضای اختتامیه برای شنوندگان خود و به صورت زنده پخش میکردند.
ضمن اینکه یکی از شبکههای تلویزیونی هم هر سال مراسم را با فاصله زمانی خیلی کم و با حفظ تمام خطوط قرمزش پخش میکرد اما جشنواره سی و چهارم از همینها هم بهرهای نبرد و زمانی که مراسم در حال برگزاری بود، فقط یکی دو بخش خبری مثل ۲۰:۳۰ لحظاتی کوتاه اسامی برگزیدگان تا آن لحظه را اعلام کردند.
با این حال با وجود اینکه زیرنویس شبکه نمایش، خبر از پخش مراسم اختتامیه، یک ساعت بعد از پایان مراسم یعنی ساعت ۲۲ میداد، شبکه پرس تی وی در اقدامی جالب بخشهای اصلی مراسم را که به اهدای جوایز اصلی اختصاص داشت به صورت مستقیم پخش کرد و برنامه به زبان انگلیسی بود و با زیر صدای فارسی شنیده میشد.
علاوه بر اینها یاداوری این نکته هم حائز اهمیت است که رادیو برای جشنواره فیلم فجر امسال فقط برنامههای تولیدی پخش کرد و برخلاف سالهای قبل از برنامههای زندهای که از همان کاخ جشنواره تولید میشدند، خبری نبود.
البته اختلاف و ناهماهنگی تلویزیون با سینما مدتهاست علنی شده و حتی در مواردی به انتقادات تند هم کشیده که یکی از آخرین نمونههای آن در اولین روز از نشستهای خبری فیلمهای جشنواره اتفاق افتاد،جایی که عوامل فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» اعتراض شدیدالحنی را از برخوردهای دوگانه تلویزیون با سینماگران مطرح کردند.
همچنین بحثهایی که مدتی قبل از شروع جشنواره درباره پخش تیزرهای فیلمهای سینمایی از رسانه ملی و شبکههای ماهوارههایی در صدر اخبار سینمایی قرار گرفت این اختلاف را بیش از پیش نشان داده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- رتبهای غیرمنتظره برای سریال «خوشنام»/ پربینندههای تلویزیون در ماه رمضان اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند