اختتامیه سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که صدا و سیما، یک بار دیگر میدان رقابت را به شبکههای مجازی و تلگرامی واگذار کرد.
به گزارش سینماسینما، در حالی که بسیاری از مشتاقان سینما، طبق روال هر ساله متتظر بودند تا بهترینهای جشنواره را هرچه سریع تر بشناسند؛ صدا و سیما برخلاف رویه چند سال اخیر خود که با تاخیری نسبتا کم مراسم را اصطلاحا به شکل زنده پخش میکرد،این مراسم را زنده پخش نکرد و همه آنهایی را که میتوانستند پای رسانه ملی بنشینند را به شبکه های مجازی کشاند.
شبکههای مجازی که در پوشش خبری این مراسم کم نگذاشتند و لحظه لحظه علاوه بر شرح متنی اتفاقاتی که در سالن اصلی برج میلاد برگزار میشد، با انتشار فایلهای تصویری و صوتی مخاطبان خود را از ماوقع و سخنانی که در مراسم گفته میشد، مطلع میکردند.
در این بین کانال تلگرامی پردیس ملت هم خبر از پخش زنده مراسم اختتامیه در این سینما برای مردم علاقهمند میداد ولی در عین حال در رادیو و تلویزیون هیچ نشانی از برنامهای که به صورت واقعا زنده و با همان حال و هوای سالن اصلی برج میلاد جشن پایانی جشنواره فیلم فجر را پخش کند، دیده نشد.
البته طبق اعلام قبلی دو شبکه رادیویی به صورت زنده برنامهای برای پخش مراسم اختتامیه پخش میکردند که در هر دوی آنها فقط برای دقایقی گزارشگر به توضیح آنچه در مراسم رخ داده یا جوایزی که اهدا شده بود میپرداخت وهمین هم با تاخیر پخش میشد و بیشتر تحلیل و مصاحبه با نامزدهای جوایز به گوش میرسید، در حالی که حداقل در یکی دو سال قبل گویندگان برنامه یکی از شبکههای رادیویی در سالن اصلی مستقر بودند و مراسم را کاملا در فضای اختتامیه برای شنوندگان خود و به صورت زنده پخش میکردند.
ضمن اینکه یکی از شبکههای تلویزیونی هم هر سال مراسم را با فاصله زمانی خیلی کم و با حفظ تمام خطوط قرمزش پخش میکرد اما جشنواره سی و چهارم از همینها هم بهرهای نبرد و زمانی که مراسم در حال برگزاری بود، فقط یکی دو بخش خبری مثل ۲۰:۳۰ لحظاتی کوتاه اسامی برگزیدگان تا آن لحظه را اعلام کردند.
با این حال با وجود اینکه زیرنویس شبکه نمایش، خبر از پخش مراسم اختتامیه، یک ساعت بعد از پایان مراسم یعنی ساعت ۲۲ میداد، شبکه پرس تی وی در اقدامی جالب بخشهای اصلی مراسم را که به اهدای جوایز اصلی اختصاص داشت به صورت مستقیم پخش کرد و برنامه به زبان انگلیسی بود و با زیر صدای فارسی شنیده میشد.
علاوه بر اینها یاداوری این نکته هم حائز اهمیت است که رادیو برای جشنواره فیلم فجر امسال فقط برنامههای تولیدی پخش کرد و برخلاف سالهای قبل از برنامههای زندهای که از همان کاخ جشنواره تولید میشدند، خبری نبود.
البته اختلاف و ناهماهنگی تلویزیون با سینما مدتهاست علنی شده و حتی در مواردی به انتقادات تند هم کشیده که یکی از آخرین نمونههای آن در اولین روز از نشستهای خبری فیلمهای جشنواره اتفاق افتاد،جایی که عوامل فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» اعتراض شدیدالحنی را از برخوردهای دوگانه تلویزیون با سینماگران مطرح کردند.
همچنین بحثهایی که مدتی قبل از شروع جشنواره درباره پخش تیزرهای فیلمهای سینمایی از رسانه ملی و شبکههای ماهوارههایی در صدر اخبار سینمایی قرار گرفت این اختلاف را بیش از پیش نشان داده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- رتبهای غیرمنتظره برای سریال «خوشنام»/ پربینندههای تلویزیون در ماه رمضان اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل