*سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برایم خیلی ارزشمند است
به گزارش سینماسینما، در نشست اول، مهران احمدی کارگردان و محمدحسین قاسمی تهیه کننده به معرفی فیلم خود پرداختند.
در ابتدا مهران احمدی که اولین تجربه کارگردانی خود را امسال به جشنواره فیلم فجر می برد با اشاره به اینکه قرار نیست بازیگری را کنار بگذارد، عنوان کرد: کارگردانی از نظر من یک مسئولیت سنگین است و نمی توان ساده انگارانه به آن فکر کرد. جدای از آن من بازیگری را خیلی دوست دارم و قرار نیست هیچوقت از آن دست بکشم. وی درباره قصه فیلم «مصادره» توضیح داد: خلاصه داستانی که از این فیلم منتشر شده، برگرفته از یک دیالوگ در یک سکانس حساس از فیلم است که بعد از دیدن فیلم می بینیم که ایران خیلی بزرگ است اما همه در آن بد شانسیم و این شعار فیلم محسوب می شود. البته نخواستیم حرف بزرگ و مهیبی بزنیم و معتقدم می توان از ظرفیت های ایران بزرگ به نحو بهتری استفاده کرد چون همه ما به این جامعه علاقه مندیم و می دانیم می توانیم از این موهبت هایی که خدا به ما اعطا کرده به نحو بهتری استفاده کنیم.
احمدی همچنین درباره عنوان فیلم گفت: از همان ابتدا نخواستیم حرف سیاسی بزرگی بزنیم و فقط یک حرف اجتماعی و انسانی داریم که در پایان فیلم بیان شده است. در ارائه پیام به هیچ دسته ای توجه نکردیم و با اینکه خودمان تمایلات سیاسی داریم اما در قالب یک کمدی انسانی حرف اجتماعی زده ایم که هم عام و هم خواص آن را دوست داشته باشند و انشاالله که این اتفاق افتاده باشد.
او افزود: علی فرقانی نویسنده این فیلم یکسال زمان صرف نگارش و ۴ ماه صرف بازنویسی آن کرد تا آنچه مدنظرمان بود روی کاغذ بیاید. آن زمان هیچ بازیگری در ذهنش نبود و تنها به رضا عطاران فکر می کردیم. البته نه برای فروش بلکه به خاطر توانمندی های او و سایر بازیگران که همه بر این اساس انتخاب شده بودند و خوشحالم که این چهره ها بازیگران فیلم اول من هستند.
وی ادامه داد: ۶۰ درصد از فیلم در ارمنستان به عنوان کشور سوم فیلمبرداری شد و ۴۰ درصد در ایران اما روایت فیلم در واقع امریکا است که به خاطر بافت قدیم ارمنستان کشور آمریکا را مشابه سازی کردیم. علاوه بر آن کشورهایی مثل آلمان، قبرس و بوسنی هم مدنظر ما بودند اما ارمنستان هم به لحاظ جغرافی و هم ویژگی های طبیعی گزینه آخر ما محسوب شد. هر چند که من در شب اولی که به این کشور سفر داشتم ناامید بودم اما در روزهای بعد و تحقیقاتی که در مناطق مختلف ارمنستان انجام دادیم امیدوارتر شدم. چراکه از همان مرحله پیش تولید با فرید ناظر فصیحی مدیر جلوه های ویژه در ارتباط بودیم و او هم همراه ما می آمد تا با مشورت هایش بهترین لوکیشن را انتخاب کنیم.
احمدی همچنین درباره گریم بازیگران که با مدیریت نوید فرح مرزی بود بیان کرد: این فیلم سیر تاریخی دارد بنابراین در چهره پردازی باید موارد خاصی رعایت می شد. ما ۶ شخصیت اصلی و ۱۵ فرعی و ده ها بازیگر دیگر داشتیم که برای همه آنها باید فکر می شد و به همین خاطر ۲ماه طراحی گریم به طول انجامید.
در ادامه محمدحسین قاسمی تهیه کننده با اشاره به اینکه این فیلم از سال ۵۳ تا امروز را روایت می کند، بیان کرد: هر کدام از کارهای من حال و هوای خاص خود را دارد و یک ژانر خاص کار نمی کنم اما می خواهم هر کاری را که انجام میدهم دغدغهای از من باشد. «مصادره» یک موضوع جذابی داشت که باعث شد من آن را کار کنم. این فیلم در بخش های مختلف سختیهای خاص خود را داشت به خصوص در تولید اما در همه حال لبخند بر لب همه ما بود و ویژگی های اثر محرک خوبی برای همکاری با مهران احمدی بود.
وی افزود: من هم مثل بقیه همکارانم علاقه مندم که اکران عید را داشته باشم و امیدوارم شرایطش فراهم شود. «مصادره» برای مخاطب و مردم ساخته شده و تمام تلاش مان بر این بود تا احترام به بیننده را حفظ کنیم.
مهران احمدی همچنین درباره حضورش به عنوان بازیگر گفت: من تنها در ۲ سکانس بازی کردم و امکان به عهده گرفتن نقش طولانی نبود. به هر حال من کارگردان بودم و تمام تمرکزم بر این بود که این بخش را به نحو احسن انجام دهم به خصوص که ما ۴۰ لوکیشن داشتیم و تمرکز بر دو امر کارگردانی و بازیگری راحت نبود.
قاسمی نیز در ادامه بیان کرد: من چند فیلم از آثاری که امسال در جشنواره شرکت کردند را دیدم و به نظرم امسال رقابت سختی داشته باشیم. ضمن اینکه تعداد فیلم های خوبی که بیرون از جشنواره هستند نیز کم نیستند. به هر حال امیدوارم در این رقابت بهترین اتفاقها رخ دهد.
در پایان احمدی در پاسخ به اینکه دوست دارید کدامیک از بخش های این فیلم برنده سیمرغ باشد، گفت: برای من سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران خیلی ارزشمند است چون فیلمی است که برای مردم ساخته شده ضمن اینکه رضا عطاران و همه بازیگران و عوامل برای این فیلم خیلی زحمت کشیدند.
*یکی از مهمترین عناصر کلیدی فیلم خطای چند آدم است
در دومین نشست معرفی فیلم ها در چهارمین روز از ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» با اجرای منصور ضابطیان امروز ۷ بهمن ماه به فیلم «سرو زیر آب» اختصاص داشت.
این ویژه برنامه با حضور سیدحامد حسینی تهیه کننده، علیرضا زرین دست فیلمبردار، ستاره اسکندری بازیگر، حسین فلاح دستیار کارگردان و برنامه ریز و حسین باشه آهنگر بازیگر این فیلم سینمایی در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدا سیدحامد حسینی تهیه کننده این فیلم سینمایی اشاره کرد: محمدعلی باشه آهنگر کارگردان فیلم به دلیل روزهای فشرده قبل از جشنواره و رساندن به موقع اثر امکان حضور در این نشست را پیدا نکرد.
علیرضا زرین دست در ادامه این سخنان بیان کرد: حضور ما بدون کارگردان معنایی ندارد چون همه عوامل با ایشان قدم به قدم تا پایان راه آمده اند و رهبری یک گروه بزرگ را به عهده داشتند. این فیلم تاکنون برای تعدادی از اهالی سینما به نمایش درآمده و خوشبختانه بازخوردهای خوبی را شاهد بودیم.
ستاره اسکندری نیز درباره ویژگی های این فیلم سینمایی گفت: خاصیت کارگردانی که سابقه ساخت فیلم در زمینه جنگ دارد این است که جنگ را از نگاه صلح روایت می کند. این فیلم حکایت سربازانی از قوم و نژادهای گوناگون است اما نگاهی فرامرزی دارد.
حسینی نیز در تکمیل این توضیح عنوان کرد: «سرو زیر آب» قصه ای اتفاقاتی است و روزگاری است که بر شهدا و خانواده هایشان گذشته و اساس روایت در نبرد اهواز و جریان های اطراف آن است.
حسین باشه آهنگر نیز به غیبت پدر اشاره کرده و توضیح داد: عدم حضور ایشان را حمل بر کم اهمیتی یا جسارت نگذارید. پدر این روزها با توجه به زمان اندکی که تا شروع جشنواره باقی مانده به شدت درگیر انجام مراحل پایانی است تا فیلم را در بهترین شرایط به فجر برساند.
زرین دست در توضیح محتوای این اثر نیز گفت: یکی از مهمترین عناصر کلیدی فیلم خطای چند آدم است بدون اینکه خودشان تعمدی داشته باشند. اما به هر حال اشکالی در کار پیش آمده و به جایی می رسد که چند مدعی پیدا می شود و اینها برای بهبود اوضاع دست به کارهایی می زنند که خواست فیلمنامه است. در این مسیر مکانهایی برای فیلمبرداری انتخاب شده بود که کار را با همه آنچه پیش از این در سینمای ایران دیدیم متفاوت می کرد. در یکی از سکانس ها بیش از ۵۰۰ عدد چراغ استفاده کردیم و سیم کشی و برق کشی تصویر جالبی در پشت صحنه خلق کرده بود. البته تلاشی که برای این کار شد فقط از طرف یک عنصر نبود و تمام نیروها سعی کردند هرچه داشتند را به بهترین شکل ارائه دهند.
فلاح نیز در ادامه گفت: این فیلم یکی از سخت ترین و بهترین فیلم هایی است که از یک گروه واقعا حرفه ای تشکیل شده است. به نظر من تا زمانی که کار مقابل دید تماشاگران قرار نگیرد نمی توان درباره ابهت و زحمتی که دوستان کشیده اند صحبت کرد.
حسینی در پاسخ به اینکه هزینه های فیلم چقدر تمام شده عنوان کرد: سعی کردیم خیلی گران تمام نشود اما کار به گونه ای بود که برخی هزینه ها را می طلبید. از لحاظ لوکیشن ما در ۴ استان و ۸ شهر با یک تیم ۱۲۰ نفر باید جابه جا می شدیم و در یکی از لوکیشن ها در فضای ۹ هزار متری باید دکور می زدیم. ضمن اینکه پروداکشن یک کار جنگی با روایاتی از زوایای گوناگون به هیچ عنوان کم هزینه نیست.
ستاره اسکندی در ادامه گفت: شاید این سختی هایی که دوستان اشاره می کنند کمتر شامل من شده باشد من بخش هایی از فیلم در استان لرستان را بازی کردم و یک تجربه دوست داشتنی برایم رقم خورد اما روز اولی که سر صحنه آمدم و ترکیب نور و صحنه را دیدم انگار وارد تونل زمان شده و به سال های اول دهه ۶۰ رفتم. حال و هوایی برایم زنده شد که تا کنون در هیچ پروژه ای تجربه نکرده بودم.
تهیه کننده فیلم سینمایی «سرو زیر آب» درباره اکران این فیلم عنوان کرد: وقتی وارد یک اتفاق شکوهمند می شویم دیگر هدایتش دست ما نیست. بلکه طبیعت کار شما را به سوی مقصد می کشاند. همه این سختی ها ما را از حسی که داشتیم جدا نکرد و همه گروه بر هر دشواری که وجود داشت وفادار ماندند. ما در تولید سعی کردیم هر آنچه به اکران کمک می کند را لحاظ کنیم و امیدوارم نتیجه خوبی بگیریم.
وی افزود: در بخش طراحی صحنه و لباس کار یکی از جذاب ترین فیلم هایی است که مشاهده خواهید کرد. ما در این فیلم زیرساختهایی تدارک دیدیم که تاکنون اتفاق نیفتاده بود به عنوان مثال در یکی از سکانس ها لوکیشن ما به ریل راه آهن و قطاری تبدیل شد که وزارت راه با آگاهی از این مساله بیان کرده بود تا به حال سابقه نداشته قطار و متعلقاتش در جایی غیر از محل خودش بازسازی شود.
این تهیه کننده در پایان گفت: بهترین سیمرغی که ممکن است نصیب ما شود بهترین فیلم از نگاه مردم است این نتیجه یعنی زحمات همه اعضا دیده شده است.
در پایان این ویژه برنامه از پوستر فیلم سینمایی «سرو زیر آب» رونمایی شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- مهران احمدی: کلک سینما در دو سال آینده کنده است
- موافقت با صدور پروانه نمایش یک فیلمسینمایی کمدی
- منصور ضابطیان مهمان «رخ به رخ» میشود
- امیریل ارجمند کارشناس مهمان امشب «محاکات»
- فیلم «مطرب» پرفروشترین فیلم تمام دورانها سینمای ایران شد
- آغاز پخش فصل دوم «محاکات» از امشب/ فرزین محدث مهمان ضابطیان میشود + تیزر
- منصور ضابطیان خبر داد: «پنجشنبه جمعه» به ایستگاه پایانی رسید
- منصور ضابطیان درباره جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد/ تماشای فیلم مستند در خانه اتفاقی مغتنم است
- اعضای هیات داوران جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا معرفی شدند
- هدایت هاشمی از نقشی که در سریال «نجلا» ایفا میکند، گفت/ برای اولین بار، یک نقش منفی
- شبنم مقدمی: حتی با رعایت پروتکلهای بهداشتی هم مدتی کار نخواهم کرد
- منصور ضابطیان مطرح کرد/ زنگ خطر برای تلویزیون به صدا در آمده است
- مهران غفوریان در برنامه ضابطیان: جایگزینی برای سیروس گرجستانی نداریم
- منصور ضابطیان با برنامه «پنجشنبه جمعه» به رادیو میآید + تیزر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟