سینماسینما، پریسا ساسانی: علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سریال تلویزیونی «ایل دا» تاکید کرد به پروتکل های بهداشتی مبنی بررعایت نکات بهداشت فردی و عمومی هنگام تصویربرداری و پس از آن تا راهی کردن گروه از خرم آباد به تهران پایبند بوده است و هیچ یک از عوامل تولید در این سریال مبتلا به کووید ۱۹ نشده اند.
به دنبال انتشار گفتگوی محمد کمانگیر بازیگر سریال «ایل دا» در سایت سینماسینما و اعلام بهبودی کامل وی پس از ابتلا به ویروس کرونا و علیرغم اینکه کمانگیر در این گفتگو تاکید کرده بود پیش از حضور در این سریال به کووید ۱۹ مبتلا شده بود و هنگام تصویربرداری «ایل دا» علائم این بیماری ظهور کرده است، علیرضا سبط احمدی تهیه کننده این مجموعه درباره کم و کیف فعالیت گروه در زمان شیوع این بیماری توضیحاتی ارائه کرد و به برخی از سئوالات سینماسینما نیز پاسخ داد.
علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سریال «ایل دا» در ابتدای صحبت های خود در پاسخ به این سوال که طبق اسناد موجود در کارگروه مدیریت بحران کرونا مراتب بیماری محمد کمانگیر در تاریخ ۱۸ اسفندماه به اطلاع هیات مدیره خانه سینما رسیده و در تاریخ ۱۹ اسفندماه نیز اداره بهداشت خرم آباد دستور توقف کار را داده است ولی چرا بعد از این اخطار تصویربرداری متوقف نشده و گروه به کار خود ادامه داده است؟ گفت: در روز ۱۸ اسفند دوستانی که در خرم آباد مسئول کنترل این بیماری بودند توصیه می کردند که بهتر است فعالیت های گروهی متوقف شود و من هم در جواب می گفتم که به عنوان تهیه کننده مسئولیت هایی دارم که حفظ سلامت گروه و نگهداری از کلیت پروژه باید قرارداد کاری را نیز به انجام برسانم و تاکید کردم که اگر دستوری است به صورت مکتوب به من به عنوان تهیه کننده یا سیما فیلم و یا حتی سازمان صدا و سیما ارائه شود و توصیه مبنی بر تعطیلی کار پذیرفته نبود. بنابراین هیچ نامه ای را در تاریخ ۱۸ و یا ۱۹ اسفند از سوی ستاد بحران کرونا دریافت نکردم و اولین نامه ای که به دست من رسید در تاریخ ۲۰ اسفند بود که دستور داده شده بود تمامی فعالیت های جمعی باید تعطیل شود.
این نامه از سوی چه نهادی خطاب به شما نوشته شده بود؟
دقیق نمی دانم یا از سوی ستاد بحران کرونا یا از سوی دانشگاه علوم پزشکی خرم آباد بود و نکته این است که مخاطب این نامه من نبودم چون گروه «ایل دا» در مهمانسرای خانه معلم اقامت داشت و این نامه را به اداره کل آموزش و پرورش استان نوشته بود و رونوشت به تهیه کننده ارسال شده بود. در واقع مخاطب مستقیم نامه من نبودم بلکه خواسته شده بود فعالیت های جمعی تعطیل و افراد به خانه برگردند.
اما گروه تولید «ایل دا» به خانه برنگشت. چرا؟
خود من تعمدا اجازه برگشت به تهران را ندادم و مقاومت کردم و گفتم که این گروه را تعطیل کنم و به تهران ببرم یک بمب میکروبی روانه تهران می شوند به همین دلیل فکر کردم که بهتر است یک یا دو روز گروه را نگه دارم تا تب سنجی مجدد شوند و مدت ۴ یا ۵ روز در محل اسکان به حالت قرنطینه بمانند، درست مانند کاری که همه ما هم اکنون در حال انجام آن هستیم. بنابراین گروه از تاریخ ۲۰ تا ۲۴ اسفند در مهمانسرا مستقر بود و عده زیادی از عوامل ۲۴ اسفند به تهران برگشتند و فقط مدیرتولید ظهر روز ۲۵ اسفند به تهران برگشت و طبق هماهنگی هایی که با سیما فیلم داشتیم هزینه ۴ روز استقرار گروه در قرنطینه پرداخت شد.
آقای سبط احمدی شما می گویید که ماندن گروه در قرنطینه خودخواسته بوده است، اما طبق اسناد، اداره بهداشت خرم آباد در تاریخ ۲۱ اسفندماه علیرغم تاکیدات قبلی مبنی بر توقف کار اینبار با حکم قانونی گروه را مجبور به قرنطینه در محل اقامت کرده است.
توضیح دادم که به دنبال ارائه این نامه از سوی اداره بهداشت، خود من خواستم برای رعایت نکات بهداشتی و ایمنی و جلوگیری از شیوع احتمالی این بیماری در محل بمانیم.
از تاریخ ۲۱ که گروه به قرنطینه رفت تا زمان برگشت یعنی ۲۵ اسفند، برای ادامه کار سر صحنه برنگشتید؟
به هیچ عنوان. حتی یک پلان. تاجائیکه اجازه خروج سینه موبیل و امکانات فنی را ندادم و اعلام کردم حتی برای یک دقیقه امکان و اجازه کاروجود ندارد.
در آن زمان شما در تهران بودید. آیا از دقت و صحت رعایت این موضوع مطمئن هستید؟
در گزارش های منشی صحنه و گروه تولید اطمینان از عدم حضور در صحنه تصویربرداری موجود است و حتی برای ضبط یک فریم برنگشتیم و همه افراد این گروه شاهد ادعای من هستند.
همه تلاش این است که همه افراد جامعه و همچنین نیروهای متخصص انسانی در عرصه تولید فیلم و سریال از بدیهی ترین حق حیات بشری یعنی زندگی همراه با سلامت و تندرستی برخوردار باشند و با توجه به اینکه شما جدا از شخصیت حقوقی به عنوان تهیه کننده، بلکه به عنوان یک انسان قائل به این حق هستید، می دانید که طبق قانون فورس ماژور، در حال حاضر در این شرایط قرار داریم و تعطیلی فعالیت ها الزامی است. منتها واقعیت این است احساس عدم امنیت شغلی در بسیاری از مواقع بازدارنده از ادامه این قرنطینه خانگی است. به عنوان یک تهیه کننده بعد از پایان قرنطینه آیا همه اعضای گروه به کار برخواهند گشت؟
بدون تردید همه عوامل به کار برخواهند گشت. تاکید می کنم همه عوامل از بازیگر اصلی سریال تا یک دوست عزیز هنرور و یا نیروی تدارکات همگی به کار بازخواهند گشت. خوشحالم که اعلام کنم به عنوان تهیه کننده که مسئولیت یک پروژه بزرگ را عهده دارهستم، حتی یک نفر از عوامل گرفتار این بیماری نشد و آقای کمانگیر هم از قبل از این پروژه مبتلا شده بود و در این پروژه مراتب درمان او نیز انجام شد.
شکست کرونا به پایان تعطیلات نوروز ختم نمی شود. تصمیم به عنوان تهیه کننده یک کار تلویزیونی برای ادامه کار چه زمانی است؟
برگشت به کار و ادامه ساخت سریال به پیش شرط هایی نیاز دارد. صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی به خصوص دراین شرایط همه در خانه قرنطینه هستند نیاز به خوراک دارد و ادامه این روند پخش آنتن را دچار مشکل می کند. بنابراین با حفظ پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت باید کار را ادامه دهیم و باید ببینیم زمان برگشت به کار چه زمانی فراهم می شود. ضمن اینکه برخی از سریال ها و برنامه های تولیدی مناسبتی مثل ماه رمضان باید تولید را ادامه دهند و یا اینکه برخی از همکاران درایام نوروز موظف به تولید هستند.
ولی سریال «ایل دا» جز کارهای مناسبتی نیست و فوریت برای تولید وجود ندارد.
بله همینطور است. «ایل دا» مناسبتی نیست و در تقسیم بندی پخش بعد از ماه رمضان روی آنتن خواهد رفت و هدف این است با حفظ سلامت گروه سریالی با کیفیت ارائه دهیم. اما می خواهم از فرصت استفاده کنم و یک نکته ای را بیان کنم. خانه سینما از اوایل اسفندماه شروع به نامه نگاری و نوشتن بیانیه کرد در حالی که به عنوان یک نهاد صنفی می توانست در اقدامات اساسی برای وضعیت معاش اعضای صنوف خود کاری کند. در واقع بهتر این بود که از دولت و سازمان سینمایی برای بهبود وضعیت معیشتی مطالبه گری می کرد یا بسته های حمایتی و بهداشتی حتی در اندازه یک ژل ضدعفونی تهیه می کرد و به اعضای صنوف اهدا می کرد. منتهی به دادن عیدی به برخی از اعضا که هر ساله انجام می شود اکتفا کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
- درخواست ایسفا از خانه سینما درباره پیگیری علت فوت بهاره للهی، فیلمساز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟