محمد تقی زاده _ فیلم بارکد ساخته مصطفی کیایی در حالی آخرین هفته اکرانش را پشت سر میگذارد که از مرز فروش ۹ میلیارد گذشته و به باشگاه ده میلیاردی های سینمای ایران نزدیک میشود. آیا بهترین کمدی سال ۹۵ سینمای ایران تاکنون ، ده میلیاردی با سینماها وداع میکند؟
بحث این یادداشت درباره عدد و رقم و فیلم بارکد و نکات مثبت و منفی اش نیست. بحث درمورد پتانسیل بالا و بالقوه سینمای ایران است که با فیلمی چون بارکد به فعل تبدیل شده است. چرا بارکد؟
بارکد در حالی به فروش ده میلیاردی اش نزدیک میشود که تفاوت زیادی با فیلم های باشگاه ده میلیاردی های امسال سینمای ایران دارد . من سالوادور نیستم و پنجاه کیلو آلبالو به ترتیب با ۱۴ و ۱۳ میلیارد در ژانر کمدی و ابد و یک روز با کمتر از ۱۲ میلیارد مهمترین رقبای بارکد در باکس آفیس سینمای امسال هستند. اما بارکد برخلاف این فیلم ها نه تنها شرایط ویژه عید نوروز و تعطیلات ابتدای سال را نداشت بلکه در زمانی تقریبا مرده و همزمان با یورو ۲۰۱۶ اکران شد ولی نه ماه مبارک رمضان و نه تماشای بازی فوتبال مانع فروش بارکد در ابتدای اکرانش در سینماها نشد( شروع اکران بارکد ۱۹ خرداد است). به علاوه بارکد از یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی یعنی کانال های ماهواره هم محروم بود و اگر هم تعدا کمی آنونس از فیلم پخش شد با واکنش کارگردان و در زمان اوج درگیری برای پخش تیزر از ماهواره بود. با این حال بارکد راه خود را از میان همه این مشکلات باز کرد و الان میتوان عنوان بهترین و موفق ترین فیلم کمدی سال ۹۵ را چه از نظر جذب مخاطب (در شرایط یکسان) و چه از نظر ساختار هنری را به آن اطلاق کرد. این در حالی است که از میانه راه دراکولا به کارگردانی رضا عطاران و زاپاس به کارگردانی برزو نیک نژاد رقیب بارکد برای انتخاب مردم برای تماشای فیلم کمدی بودند.
بنابراین میتوان بارکد را نمونه کامل یک فیلم جذاب و پرفروش دانست که مردمی که به ظاهر با سینما قهر کردند را دوباره به سالن ها کشاند و همه تحلیل های فروش و زمان اکران را به هم زد. حال باید از کسانی که بدبینانه فروش فیلم های ابتدای سال را یک اتفاق میدانستند و ادامه روند آنرا غیرممکن میدانستند بطور جدی پرسید آیا فروش ده میلیاردی بارکد در شرایط معمولی و بدون تبلیغات خاص تلویزیونی و ماهواره ای دلالت بر میزان استقبال و تمایل مردم به سینما ندارد؟ و نشان از یک پشتوانه بالقوه و قدرتمند برای روشن نگه داشتن چراغ سینماها نیست؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- نکوداشت صدمین زادروز عزتالله انتظامی برگزار شد؛ عزت الله انتظامی انسانی زندگی آفرین بود/ انتظامی به هر نقشی اعتبار میبخشید
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- «توچال» از ۲۷ دی اکران میشود
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- در مراسم تشییع فردوس کاویانی مطرح شد: ما آخرین بازیگر طنز فاخر ایران را از دست دادیم/ فردوس کاویانی در قلب ما زنده است
- «مادر خوانده» با آناهیتا درگاهی به شبکه نمایش خانگی میآید
- در آستانه چهار ساله شدن سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «دکتر ژیواگو» با صدای بهرام رادان
- بهرام رادان سخنگو شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- یک اتفاق عجیب؛ پخش تلویزیونی یک فیلم در حال اکران
- با اعلام جزئیات اختتامیه؛ نامزدهای جشنواره فیلم شهر اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟