محمد تقی زاده _ فیلم بارکد ساخته مصطفی کیایی در حالی آخرین هفته اکرانش را پشت سر میگذارد که از مرز فروش ۹ میلیارد گذشته و به باشگاه ده میلیاردی های سینمای ایران نزدیک میشود. آیا بهترین کمدی سال ۹۵ سینمای ایران تاکنون ، ده میلیاردی با سینماها وداع میکند؟
بحث این یادداشت درباره عدد و رقم و فیلم بارکد و نکات مثبت و منفی اش نیست. بحث درمورد پتانسیل بالا و بالقوه سینمای ایران است که با فیلمی چون بارکد به فعل تبدیل شده است. چرا بارکد؟
بارکد در حالی به فروش ده میلیاردی اش نزدیک میشود که تفاوت زیادی با فیلم های باشگاه ده میلیاردی های امسال سینمای ایران دارد . من سالوادور نیستم و پنجاه کیلو آلبالو به ترتیب با ۱۴ و ۱۳ میلیارد در ژانر کمدی و ابد و یک روز با کمتر از ۱۲ میلیارد مهمترین رقبای بارکد در باکس آفیس سینمای امسال هستند. اما بارکد برخلاف این فیلم ها نه تنها شرایط ویژه عید نوروز و تعطیلات ابتدای سال را نداشت بلکه در زمانی تقریبا مرده و همزمان با یورو ۲۰۱۶ اکران شد ولی نه ماه مبارک رمضان و نه تماشای بازی فوتبال مانع فروش بارکد در ابتدای اکرانش در سینماها نشد( شروع اکران بارکد ۱۹ خرداد است). به علاوه بارکد از یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی یعنی کانال های ماهواره هم محروم بود و اگر هم تعدا کمی آنونس از فیلم پخش شد با واکنش کارگردان و در زمان اوج درگیری برای پخش تیزر از ماهواره بود. با این حال بارکد راه خود را از میان همه این مشکلات باز کرد و الان میتوان عنوان بهترین و موفق ترین فیلم کمدی سال ۹۵ را چه از نظر جذب مخاطب (در شرایط یکسان) و چه از نظر ساختار هنری را به آن اطلاق کرد. این در حالی است که از میانه راه دراکولا به کارگردانی رضا عطاران و زاپاس به کارگردانی برزو نیک نژاد رقیب بارکد برای انتخاب مردم برای تماشای فیلم کمدی بودند.
بنابراین میتوان بارکد را نمونه کامل یک فیلم جذاب و پرفروش دانست که مردمی که به ظاهر با سینما قهر کردند را دوباره به سالن ها کشاند و همه تحلیل های فروش و زمان اکران را به هم زد. حال باید از کسانی که بدبینانه فروش فیلم های ابتدای سال را یک اتفاق میدانستند و ادامه روند آنرا غیرممکن میدانستند بطور جدی پرسید آیا فروش ده میلیاردی بارکد در شرایط معمولی و بدون تبلیغات خاص تلویزیونی و ماهواره ای دلالت بر میزان استقبال و تمایل مردم به سینما ندارد؟ و نشان از یک پشتوانه بالقوه و قدرتمند برای روشن نگه داشتن چراغ سینماها نیست؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- نکوداشت صدمین زادروز عزتالله انتظامی برگزار شد؛ عزت الله انتظامی انسانی زندگی آفرین بود/ انتظامی به هر نقشی اعتبار میبخشید
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- «توچال» از ۲۷ دی اکران میشود
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- در مراسم تشییع فردوس کاویانی مطرح شد: ما آخرین بازیگر طنز فاخر ایران را از دست دادیم/ فردوس کاویانی در قلب ما زنده است
- «مادر خوانده» با آناهیتا درگاهی به شبکه نمایش خانگی میآید
- در آستانه چهار ساله شدن سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «دکتر ژیواگو» با صدای بهرام رادان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





