مجتبی امینی تهیهکننده سریال «گاندو» درباره برخی حواشی بهوجود آمده برای این مجموعه در فضای مجازی، توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، مجتبی امینی تهیهکننده سریال تلویزیونی «گاندو» که این شبها از شبکه سه سیما در حال پخش است، درباره سکانس حاشیهساز این سریال که در آن شخصیت منفی سریال در نقش آلن بیکن آمریکایی، از تأثیر کتاب «گلستان» سعدی در تقابل با ایران میگوید، توضیح داد: عدهای به این سکانس نقد داشتند و به نظرم متوجه مضمون آن نشدهاند در حالی که این سکانس میخواهد بگوید که غرب چطور از اندوخته و سرمایه ما استفاده میکند در حالی که ما قدر آن را نمیدانیم.
معرفی درست «سعدی» مطالبه ما است
وی در واکنش به اینکه انعکاس این دیدگاه در قالب این دیالوگ باعث سوتفاهم شده است هم اظهار کرد: این برداشت سلیقهای است و برخی هم واکنش مثبت نسبت به همین دیالوگ داشتند. اما اصل سخن این است که به طور مثال سازمان ملل که بویی از رحم و مروت نبرده است از شعر «بنی آدم اعضای یکدیگرند…» بهرهبرداری میکند. در این سکانس هم شخصیت منفی سریال به اسم آلن بیکن به آیدین ستوده (دیگر شخصیت منفی سریال) یاداوری میکند که آنها چطور از محتوا، اندوخته، سرمایه و فرهنگ ایرانی بهرهبرداری میکنند اما ایرانیها از چنین اندوختهای استفاده نمیکنند.

تهیهکننده «گاندو» اضافه کرد: اتفاقاً این مطالبه ماست که چرا در تمام این سالها سعدی درست معرفی نشده است و قدرش را ندانستهایم که دیگران بخواهند از آن بهرهبرداری کنند.
استفادهمان از «کلاهگیس» تجربه متفاوتی نبود
وی در بخشی دیگر درباره استفاده از کلاه گیس برای بازیگران ارمنی سریال توضیح داد: در سریالهای دیگر هم این تجربه بوده که از غیرمسلمانان در خارج از کشور استفاده شده است و حجاب هم نداشتهاند و این کار هم خیلی تجربه متفاوتی نبود.

امینی افزود: با این حال از آنجایی که این بازیگران در داخل کشور هم باید به ایفای نقش میپرداختند بهتر دیدیم که در طراحی چهره و لباس برای آنها از کلاه گیس استفاده شود.
۹۰ درصد «گاندو» برگرفته از واقعیت پرونده جیسون است
تهیهکننده سریال «گاندو» در ادامه در پاسخ به اینکه فکر میکند با تمام این حواشی این مجموعه تا چه حد توانسته جزئیات پرونده حساس جیسون رضاییان را به تصویر بکشد، بیان کرد: شاید در حدود ۹۰ درصد اتفاقاتی که در سریال رخ داده واقعی است و برگرفته از خود پرونده رضائیان است.
امینی ادامه داد: با این حال مواردی از تکنیکها و جزئیات عملیات نیروهای امنیتی بود که ما اجازه نداشتیم در روایت تصویری داستان آنها را لو بدهیم و نمیتوانستیم به نحوه عملکرد این نیروها به طور کامل و با جزییات اشاره کنیم. در دنیا هم این مرسوم است که در سریالهایی که در این ژانر ساخته میشود به همه تکنیکهای تخصصی به صورت مستقیم اشاره نمیشود.
تهیهکننده «گاندو» در پایان درباره انتخاب بازیگران ضدقهرمان و شخصیتهای منفی این سریال و همچنین جزئیات نقشهایشان که از همان ابتدا برای مخاطب مشخص و آشکار بود اظهار کرد: انتخابها براساس توانایی بازیگران بود بهطور مثال درباره بازیگری مانند محمدرضا شریفینیا باید گفت او بازی متفاوتی در این سریال داشت و شما تا اواسط بازی او نمیتوانستید بگویید بدمن قصه است. از طرف دیگر ما حدود ۱۴۰ کاراکتر داشتیم و تعدد بازیگران ما آنقدر نیست که بتوانیم از بین آنها انتخاب کنیم. در کل ما بازخورد منفی نسبت به انتخاب بازیگران نداشتیم.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- پایان مأموریت «ناریا» در تهران
- در نشست خبری مطرح شد: چهار بزرگداشت در افتتاحیه فیلم فجر/ تکلیف سیمرغ مردمی چه میشود؟
- اعلام آثار راهیافته به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- به کارگردانی جواد افشار؛ سریال «ناریا» مقابل دوربین میرود
- دبیر جشنواره ۴۲ حکم گرفت؛ امینی دبیر ماند
- جشنواره فیلم فجر یا دورهمی؟
- واکنش دبیر جشنواره فجر به انصراف برخی فیلمهای جشنواره و غیبت بازیگران مطرح
- جشنواره فیلم فجر آغاز شد/ سیمرغ مردمی در بلاتکلیفی/ فیلمهای بخش کوتاه و بینالملل هنوز معرفی نشده
- آیا دبیر احتمال بیرونقی جشنواره را میدهد؟/ فرش قرمز نداریم/ احتمال حذف سیمرغ مردمی
- دبیر جشنواره فیلم فجر خبر داد؛ اعلام آثار سودای سیمرغ تا پنجم بهمن/ معرفی اعضای هیات انتخاب فجر۴۱
- ستاد جشنواره اعلام کرد؛ ۵۷۸ فیلم متقاضی حضور در بخش بینالملل چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره بینالمللی فیلم فجر شد
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





