مجتبی امینی تهیهکننده سریال «گاندو» درباره برخی حواشی بهوجود آمده برای این مجموعه در فضای مجازی، توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، مجتبی امینی تهیهکننده سریال تلویزیونی «گاندو» که این شبها از شبکه سه سیما در حال پخش است، درباره سکانس حاشیهساز این سریال که در آن شخصیت منفی سریال در نقش آلن بیکن آمریکایی، از تأثیر کتاب «گلستان» سعدی در تقابل با ایران میگوید، توضیح داد: عدهای به این سکانس نقد داشتند و به نظرم متوجه مضمون آن نشدهاند در حالی که این سکانس میخواهد بگوید که غرب چطور از اندوخته و سرمایه ما استفاده میکند در حالی که ما قدر آن را نمیدانیم.
معرفی درست «سعدی» مطالبه ما است
وی در واکنش به اینکه انعکاس این دیدگاه در قالب این دیالوگ باعث سوتفاهم شده است هم اظهار کرد: این برداشت سلیقهای است و برخی هم واکنش مثبت نسبت به همین دیالوگ داشتند. اما اصل سخن این است که به طور مثال سازمان ملل که بویی از رحم و مروت نبرده است از شعر «بنی آدم اعضای یکدیگرند…» بهرهبرداری میکند. در این سکانس هم شخصیت منفی سریال به اسم آلن بیکن به آیدین ستوده (دیگر شخصیت منفی سریال) یاداوری میکند که آنها چطور از محتوا، اندوخته، سرمایه و فرهنگ ایرانی بهرهبرداری میکنند اما ایرانیها از چنین اندوختهای استفاده نمیکنند.

تهیهکننده «گاندو» اضافه کرد: اتفاقاً این مطالبه ماست که چرا در تمام این سالها سعدی درست معرفی نشده است و قدرش را ندانستهایم که دیگران بخواهند از آن بهرهبرداری کنند.
استفادهمان از «کلاهگیس» تجربه متفاوتی نبود
وی در بخشی دیگر درباره استفاده از کلاه گیس برای بازیگران ارمنی سریال توضیح داد: در سریالهای دیگر هم این تجربه بوده که از غیرمسلمانان در خارج از کشور استفاده شده است و حجاب هم نداشتهاند و این کار هم خیلی تجربه متفاوتی نبود.

امینی افزود: با این حال از آنجایی که این بازیگران در داخل کشور هم باید به ایفای نقش میپرداختند بهتر دیدیم که در طراحی چهره و لباس برای آنها از کلاه گیس استفاده شود.
۹۰ درصد «گاندو» برگرفته از واقعیت پرونده جیسون است
تهیهکننده سریال «گاندو» در ادامه در پاسخ به اینکه فکر میکند با تمام این حواشی این مجموعه تا چه حد توانسته جزئیات پرونده حساس جیسون رضاییان را به تصویر بکشد، بیان کرد: شاید در حدود ۹۰ درصد اتفاقاتی که در سریال رخ داده واقعی است و برگرفته از خود پرونده رضائیان است.
امینی ادامه داد: با این حال مواردی از تکنیکها و جزئیات عملیات نیروهای امنیتی بود که ما اجازه نداشتیم در روایت تصویری داستان آنها را لو بدهیم و نمیتوانستیم به نحوه عملکرد این نیروها به طور کامل و با جزییات اشاره کنیم. در دنیا هم این مرسوم است که در سریالهایی که در این ژانر ساخته میشود به همه تکنیکهای تخصصی به صورت مستقیم اشاره نمیشود.
تهیهکننده «گاندو» در پایان درباره انتخاب بازیگران ضدقهرمان و شخصیتهای منفی این سریال و همچنین جزئیات نقشهایشان که از همان ابتدا برای مخاطب مشخص و آشکار بود اظهار کرد: انتخابها براساس توانایی بازیگران بود بهطور مثال درباره بازیگری مانند محمدرضا شریفینیا باید گفت او بازی متفاوتی در این سریال داشت و شما تا اواسط بازی او نمیتوانستید بگویید بدمن قصه است. از طرف دیگر ما حدود ۱۴۰ کاراکتر داشتیم و تعدد بازیگران ما آنقدر نیست که بتوانیم از بین آنها انتخاب کنیم. در کل ما بازخورد منفی نسبت به انتخاب بازیگران نداشتیم.
منبع: خبرگزاری مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان مأموریت «ناریا» در تهران
- در نشست خبری مطرح شد: چهار بزرگداشت در افتتاحیه فیلم فجر/ تکلیف سیمرغ مردمی چه میشود؟
- اعلام آثار راهیافته به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- به کارگردانی جواد افشار؛ سریال «ناریا» مقابل دوربین میرود
- دبیر جشنواره ۴۲ حکم گرفت؛ امینی دبیر ماند
- جشنواره فیلم فجر یا دورهمی؟
- واکنش دبیر جشنواره فجر به انصراف برخی فیلمهای جشنواره و غیبت بازیگران مطرح
- جشنواره فیلم فجر آغاز شد/ سیمرغ مردمی در بلاتکلیفی/ فیلمهای بخش کوتاه و بینالملل هنوز معرفی نشده
- آیا دبیر احتمال بیرونقی جشنواره را میدهد؟/ فرش قرمز نداریم/ احتمال حذف سیمرغ مردمی
- دبیر جشنواره فیلم فجر خبر داد؛ اعلام آثار سودای سیمرغ تا پنجم بهمن/ معرفی اعضای هیات انتخاب فجر۴۱
- ستاد جشنواره اعلام کرد؛ ۵۷۸ فیلم متقاضی حضور در بخش بینالملل چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره بینالمللی فیلم فجر شد
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان
- با حکم محمد خزاعی؛ تهیهکننده «هفت» و «گاندو» دبیر جشنواره فیلم فجر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد