مهدی پاشایی کارگردان نمایش «داستان باغ وحش» از اجحافی که در جشنواره تئاتر فجر در حق نمایشش شده است، گله کرد و در همین زمینه حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره نیز درباره این سوءتفاهم توضیح داد.
وی ادامه داد: به آقای مسافرآستانه توضیح دادم که نمایش در ۲ نوبت ۵:۳۰ و ۸ در تالار قشقایی اجرا می شود و خوشحالم می شوم که نمایش را ببینند اما ایشان گفتند چون در آن زمان جلسه جمع بندی هیات داوران برای معرفی نامزدهاست، نمی توانند به دیدن نمایش من بیایند. من با شنیدن این حرف شوکه شدم چون هنوز هیات داوران، نمایش من را ندیده بود پس چطور می خواست جلسه جمع بندی انتخاب نامزدها را برگزار کند. به آقای مسافر گفتم نمایش من تازه فردا عصر اجرا دارد شما چطور بدون دیدن نمایش جلسه برگزار می کنید. آقای مسافرآستانه پرسیدند نام نمایشت چیست و من عنوان کردم «داستان باغ وحش» که ایشان در جواب من گفت مگر کار شما در بخش مسابقه بوده است؟ یعنی دبیر جشنواره حتی اطلاع نداشت که نمایش ما در کدام بخش حضور دارد.
پاشایی یادآور شد: روز اجرای نمایش نیز با وجودی که قبلا به صورت شفاهی گفته شده بود اجرای داوری «داستان باغ وحش» در نوبت اول است اما داوران اجرای دوم نمایش را دیدند. از دوستانی شنیده ام که داوران، لیست نامزدها را صبح ۲۵ بهمن مشخص کرده بودند یعنی قبل از دیدن اجرای «داستان باغ وحش» نامزدها معلوم بوده و دیدن اجرای ما برایشان فرمالیته بوده است. بعد از شنیدن این شنیده ها یاد حرف های آقای مسافرآستانه مبنی بر جلسه هیات داوران در عصر روز دوشنبه ۲۵ بهمن افتادم. حالا دیگر اعتمادم را به جشنواره از دست داده ام چون می دانم که در حق نمایش «داستان باغ وحش» اجحاف شده است و هیچ کس هم پاسخگو نیست و بیشتر در صدد توجیه این اتفاق هستند.
این کارگردان و بازیگر تئاتر با گلایه از اینکه چرا شهرام زرگر یکی از اعضای هیات انتخاب بخش صحنه ای بوده و در ادامه داور همین بخش هم شده است، عنوان کرد: نمایش «داستان باغ وحش» را از سال ۹۹ و در بدترین شرایط کرونایی تمرین و آماده اجرا کردیم و از منتقدان و مخاطبان هرکس نمایش را دیده بر کیفیت کار و بازی خوب بازیگران تاکید داشته است.
وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: مهدی زمین پرداز امسال برای فیلم «علفزار» نامزد دریافت سیمرغ شده است. او و بهار نوحیان بازیهای دقیق و جذابی در «داستان باغ وحش» داشتند و حداقل می توانستند نامزد بخش بازیگری شوند. دیدن بازی بازیگران در جشنواره می توانست به آنها دلگرمی بدهد در حالی که این نمایش به راحتی و با برنامه ریزی نادرست دبیرخانه از داوری جشنواره حذف شد و در عوض نمایش هایی که دقیقه ۹۰ و خارج از قواعد فراخوان به جشنواره آمده بودند در ادامه نامزد دریافت جوایز مختلف شدند و در نهایت جایزه هم گرفتند.
توضیح دبیر جشنواره درباره ادعای داوری نشدن «داستان باغ وحش»
در واکنش به گلایه مهدی پاشایی، حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر توضیحاتی در این رابطه داد.
وی در این باره عنوان کرد: آقای پاشایی از من خواستند که نمایششان را ببینم و من معذرت خواهی کردم و به ایشان گفتم که آن زمان در جلسه داوری هستم. صحبتی هم درباره اینکه در کدام جلسه داوری هستم نکردم و ایشان هم در این باره سوالی از من نپرسید. منظور من از جلسه داوری، جلسه جمع بندی هیات داوران برای بخش خیابانی و دیگر گونه های اجرایی بود که باید در خدمت دوستان داور در جلسه می بودم نه بخش صحنه ای چون هنوز یک روز به پایان جشنواره باقی مانده بود و ۴ نمایش بخش رقابتی در روز آخر جشنواره اجرا داشتند پس طبیعتا بدون دیدن این آثار، جلسه داوری نمی توانسته تشکیل شود.
وی ادامه داد: ۱۰۹ نمایش در این دوره از جشنواره حضور داشتند و من نهایتا جز ۲-۳ نمایش که بدون قرار قبلی دیدم فرصت نداشتم به دیدن بقیه آثار بنشینم از طرف دیگر به دلیل فشار کاری و مشغله زیاد به خاطر ندارم کدام نمایش در چه بخشی حضور دارد از این رو به یاد نداشتم که نمایش ایشان در بخش رقابتی شرکت دارد یا غیر رقابتی. اینکه دوستان هنرمند از نامزد نشدن یا جایزه نگرفتن آثارشان در جشنواره گلهمند باشند را می فهمم و متوجه ناراحتی شان هستم اما بعضی اظهارنظرها درباره همکارانشان را نمی پسندم.
مسافرآستانه یادآور شد: متاسفانه آقای پاشایی حضور برخی آثار را در جشنواره زیر سوال برده اند که این صحبت ها علاوه بر توهین به همکارانشان، توهین به هیات انتخاب هم است همان هیات انتخابی که نمایش «داستان باغ وحش» را هم برای حضور در جشنواره پذیرفته اند. هیچ نمایشی بدون نظر هیات انتخاب در جشنواره پذیرفته نشده است پس همان کسانی که بقیه آثار را انتخاب کرده اند کار ایشان را هم ارزیابی کرده و برای شرکت در جشنواره انتخاب کرده اند. چرا این اعتراض ها بعد از اینکه ایشان متوجه شد نمایششان در جشنواره نامزد نشده است، عنوان شد و پیش از اعلام اسامی نامزدها اعتراضی در کار نبود.
دبیر جشنواره درباره حضور شهرام زرگر به صورت همزمان در هیات انتخاب و هیات داوران بخش صحنه ای نیز توضیح داد: این اتفاق سال هاست که رخ می دهد و مسبوق به سابقه است. حتی در دوره هایی هم که ابتدا باید نمایشنامه ارائه می شد ما حتما فردی را از بین هیات انتخاب متون در هیات بازبین قرار می دادیم و در ادامه هم از بین هیات انتخاب یک نفر در میان هیات داوران حضور داشت. این انتخاب در سال های اخیر کم رنگ شده است اما در گذشته به عنوان یک قاعده رعایت می شده و اتفاقا بسیار هم کمک کننده بوده است.
وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: اعتقاد من این است که این اتفاق باید در همه بخش ها رعایت شود. امسال علاوه بر شهرام زرگر که همزمان جزو هیات انتخاب و داوری بخش صحنه ای بود امیر راد نیز هم در هیات انتخاب و هم داوری بخش دیگرگونه های اجرایی حضور داشت از رو نمیدانم چرا باید حضور شهرام زرگر جای سوال باشد چون انتخاب وی براساس روال و منطق انجام شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه تئاتر ایران معرفی شدند
- عذرخواهی معاون هنری و قول وزیر در اختتامیه بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر
- بزرگداشت دو پیشکسوت در اختتامیه چهلودومین جشنواره تئاتر فجر
- شمشیری دو لبه در جشنواره تئاتر فجر
- معرفی نامزدهای بخش نمایش تلویزیونی تئاتر فجر
- با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی؛ دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- رونمایی از فراخوان جشنواره تئاتر فجر/ کوروش زارعی: جشنواره امسال تولیدی است
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دنبال تحول جدی در تئاتر هستیم
- جشنواره تئاتر فجر؛ یک انصراف و چند نکته
- معرفی شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اختتامیه چهلمین جشنواره تئاتر فجر؛ رویگری: تئاتر خانه همه ماست
- نامزدهای چهلمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
- نامزدهای سه بخش از جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- سومین روز چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ نمایشهای خیابانی پرمخاطب
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی