به گزارش سینماسینما، علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره تصمیمهای اقتصادی جدیدی که برای سینما گرفته میشود، گفت: «سینما بیش از ۱۰۰ سال در ایران قدمت دارد و افتخارات بزرگی را برای کشور و مردم ایران رقم زده، بنابراین لازم است مدیریت تولید و همه ابعاد فرهنگی و اقتصادی چنین سینمایی استاندارد باشد. شفافسازی و استانداردسازی، آب حیات اقتصاد سینمای ایران است و نظام درست اقتصادی این دو شاخص مهم را به سینمای ایران هدیه میکند.»
او افزود: «بنیاد سینمایی فارابی در دور جدید فعالیتهای خود همزمان با اجرای طرح جامع سینما این کوشش را آغاز کرده است تا سیاستهای جدید خود را اجرایی کند و در این زمینه نیز با متخصصان امر و مدیران سینمایی و اصحاب هنر گفتگوهایی داشته باشد و حتی پیش از اینکه این سیاستها را اعلام و بخشی از آن را اجرایی کند، رایزنیها، گفتگوها و بررسیهای کارشناسی را داشته باشیم و امیدوارم گامهایی که برمیداریم به سمت رسیدن به یک سینمای حرفهای باشد که پایههای اساسی آن استانداردسازی و شفافیت در سینما است.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره حوزههای حمایتی این بنیاد در دور جدید ماموریت ها اعلام کرد: «حمایتهای بنیاد سینمایی فارابی به چند حوزه تقسیم میشود؛ اول پروژههای سینمایی که ما به آن تسهیلات اعطا میکنیم. این تسهیلات تا نیمه اول سال جاری توسط بنیاد سینمایی فارابی پرداخت میشد و متاسفانه عمده وامهایی که فارابی به تهیهکنندگان سینما پرداخت میکند به سختی وصول میشود و مدیریت یک موسسه سینمایی مانند فارابی و مسئولان قبلی این بنیاد، همگی دچار این مشکل و پرسش میشویم که قرار است کی و چه وقت این وامها بازپرداخت شود.»
تابش افزود: «در همین راستا براساس تفاهمنامهای با صندوق اعتباری هنر، متقاضیان دریافت وام به صندوق معرفی میشوند. البته در این روش پرونده مورد نظر در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل میشود و موضوع پس از تصویب در شورای تولید، به صندوق اعتباری هنر ارجاع میشود. در این روش، تهیهکننده سینما مستقیماً به بانک مراجعه نمیکند بلکه شرایط به گونهای است که همه امور در یک فضای آشنا به حوزه فرهنگ رخ دهد، همچنین متقاضیان وام در یک مهلت زمانی تعیین شده باید مدارک خود را تکمیل و طرح مورد نظر را آماده کنند و بعد از بررسی کارشناسان و انجام فرآیند رسیدگی، پرداخت وام به متقاضی انجام میشود.»
این مدیر سینمایی با اشاره به اینکه طی ۲۰ روز گذشته، لیست فیلمها و تهیه کنندگان از سوی فارابی برای دریافت وام به صندوق اعتباری هنر اعلام شده است که بیشتر آنها با شرایط اعلام شده خود را وفق و شرایط را پذیرفتهاند و به زودی وامهای مورد نظر به آنها پرداخت میشود، توضیح داد: «البته در این میان برخی از افراد هم هستند که این نوع پرداخت وام را قبول ندارند ولی تاکید میکنم که بنیاد سینمایی فارابی وظیفه خود را در حمایت از فیلمهای سینمایی انجام داده و فرصتی جدید برای تأمین سرمایه در سینما فراهم کرده است.»
تابش افزود: «برای این وامها سقفی در نظر گرفته شده است و پروژههای سنگین سینمایی برای این وامها معرفی نمیشوند. مبلغ این وامها تا ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و کارمزد این وامها ۴ درصد است که با یک تنفس ۶ ماهه کل مدت بازپرداخت وام ۲۴ ماه خواهد شد تا فیلمسازان بتوانند از منابع دیگری تامین بودجه کنند.»
او با اعلام اینکه تسهیلاتی که از سوی بنیاد سینمایی فارابی ارائه میشود میتواند به فیلمساز برای شروع پروژه سینمایی کمک کند، گفت: «همچنین برای حمایت از سینماگران، علاوه بر سهمی از اعتبارات بنیاد سینمایی فارابی، سهمی نیز از اعتبارات صندوق اعتباری هنر برای اختصاص وام در نظر گرفته شده که این به معنای همافزایی برای تامین سرمایه در حوزه سینما است و معتقدم این فرآیند به نفع سینمای ایران خواهد بود.»
تابش درباره بخش دیگر حمایتی که توسط بنیاد سینمایی فارابی از اهالی سینما انجام میشود، بیان کرد: «بخش دیگر، حمایت از فیلمهایی است که فارابی علاقمند به سرمایهگذاری و مشارکت در آن است؛ آثاری که شامل سوژههای مورد نیاز سینما است و در کارگروههای تخصصی بنیاد سینمایی فارابی که در حال حاضر ۵ کارگروه تشکیل شده است، مورد بررسی قرار میگیرد و بعد از اولویت بندی لازم، به کمک سایر حامیان مانند حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای دفاع مقدس و… از این آثار حمایت میکنیم.»
او افزود: «در این بخش معمولا پروژههایی واجد شرایط تلقی میشوند که براساس اولویت و راهبردهای سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی تعریف شده باشند. در چنین شرایطی سرمایهگذاری در کل یا بخشی از پروژه برعهده بنیاد سینمایی فارابی خواهد بود.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان گفت: «در مجموع تصمیمهایی که در بنیاد سینمایی فارابی و در قالب طرح جامع سینما گرفته میشود، در جهت حمایت از سینمای ایرانی – اسلامی است. سینمای حرفهای و داشتن یک بازار خوب برای سرمایهگذاری در سینما، حمایت از استعدادهای جوان و معرفی آنها به جشنوارههای جهانی، مقدور نمیشود جز با وجود فضای شفاف و استاندارد در سینما. ما نیز تمام تلاش خود را میکنیم تا بخشی از این فضا را ایجاد کنیم.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- علیرضا تابش: هنرمندان و مدیران ما چقدر از علایق متولدین دهه ۸۰ و ۹۰ میدانند؟
- روزی روزگاری فارابی
- خاطرههای خبری؛ ماهی که پشت ابر پنهان نمیماند/ به بهانه نمایش «لایههای دروغ» در جشنواره
- سینمای ایران، بهشت عباس میرزاییها
- به پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی و با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای هیات امناء بنیاد سینمایی فارابی معرفی شدند
- گزارش مراسم افتتاحیه جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان/ ادای احترام حاضران به علی لندی
- پایان فیلمبرداری «لایههای دروغ» تولید مشترک ایران و فنلاند
- انتشار گزارشهای عملکرد مالی تنها به عادیسازی رویههای غلط موسسات منجر شد/ شفافسازی در سینما چه دردی را دوا کرد؟
- توضیحات یک مدیر سینمایی درباره گزارش مالی فارابی/ حمایت از حضور فعالان سینما در رویدادهای جهانی منطبق بر آئیننامه است
- گزارش عملکرد مالی بنیاد سینمایی فارابی در دوازده ماه سال۹۸ اعلام شد
- ادامه فیلمبرداری “مهران” در یزد
- مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان / گزارش تصویری
- برگزاری هفته فیلم ایران در پاکستان به همت فارابی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش