حمید امجد کارگردان سینما و تئاتر در صفحه فیس بوک خود نوشت :توهینآمیزتر و تهوعآورتر از حملهی عملی و مسلحانهی آدمخوارانِ داعش، برخی «تحلیل»ها و اظهارنظرهای «صاحبنظران»ی است از قبیل «چند چهرهی سرشناسِ سیاسیِ کشورهای عربی» یا چند تن از روزنامهنگاران و (حتی) «روشنفکرانِ» این کشورها (و نه فقط این کشورها!) که توییتهایشان در برنامهی خبریِ بیبیسی پخش شد و اوّلینشان (ظاهراً روشنفکری اُردنی) پس از «سلام به ملّتِ عرب» بهخاطرِ کمبودنِ تعدادِ کشتهشدگانِ حادثهی تهران ابراز تأسف کرده بود، یا آقایی (اینیکی ظاهراً ایرانی) ذیل عنوان «کارشناسِ مسائلِ جهانِ عرب» (بهتر بود میگفتند «نقد»کنندهی سیاستهای چند دولتِ عربی، که پیدا بود تخصصش باید نقد کردنِ چکهای دولتِ سعودی و شرکا باشد) هر جنایتکاری را در تجاوز به ایران (ظاهراً وطنِ خودش!) مجاز و محق میشمرد با این توجیه که نظام ایران نظامی ایدئولوژیک است و در نتیجه داعش حتماً دستپروردهی ایران است در مقابلِ عربستان و امارات (که ایشان نامش را تلفظ میکرد «اُمارات»!) و غیره که نظامِ سنتی دارند و در نتیجه ایدئولوژیک نیستند! (انگار نه انگار که سلفیگری هم ایدئولوژیست و میان داعش و حکومت عربستان مشترک است، و انگار نه انگار که اصلاً خاستگاه و قلب و کانون و سرمایهگذار و حامیِ ایدئولوژیِ سلفیگری کیست و کجاست، و بههرحال میشد پیشبینی کرد که در ادامه، به دلیلِ حملهی اخیرِ داعش به تهران، یک بار دیگر پیشنهاد شود امریکا ورودِ همهی اتباعِ ایرانی را به عنوانِ حامیِ القاعده و طالبان و داعش ممنوع کند)… با دیدن و شنیدن و خواندنِ این اظهارنظرها آدمی احساس میکند لشکرِ جرّار داعش فقط سطحِ بیرونی و پیدای کوه یخی بسیار عظیمتر است نهفته در ذهنیتهایی خطرناکتر از دشنهی آشکار و آهیختهی آدمکشانِ داعشی؛ دعوای دین و مذهب هم فقط بهانه است، گرفتاریِ اصلی ناشی از عملکردِ این انبانِ جهل و کینه و نفرت است که در جامهی نظریهپردازی و حتی روشنفکری، یک روز این دستهی وحشی را به راه میاندازد و فردا آن دستهی خونخوارِِ دیگر را. و این جهل و کینه و نفرت، که یک روز مذهب را بهانه میکند و روز دیگر نژاد و ملّیت و قومیت و زبان و… را، اختصاص به یک جبهه هم ندارد. همهسو میتوانی نمونههایش را ببینی (چه بسیار در همین فضای مجازی) که حتی در هنگامهی آشکارِ هجوم به موطن و کشتارِِ مردمِ هموطنش هم چشمش پیِ مقاصدِ بویناک میدود و در پیِ سودِ مشکوکِ خودش هزار امّا و اگر میآورد تا در تجاوزِ بیگانهی مسلح و توهین و تحقیرِ عقبهی مثلاً روشنفکرش به این سرزمین و تاریخ و فرهنگ و مردمش، نکتهای مثبت و قابل دفاع بیابد و تحویل دهد؛ یا در بحبوحهی هجومِ خارجی، فرصتِ تسویهحسابِ داخلی بجوید. در برابرِ این اتحادِ تهوعآورِ قاتل و تفسیرگر و توجیهکنندهی مثلاً روشنفکر، منیکی ــ بهسهم خودم ــ تکلیفِ خود میدانم که روشن کنم بهرغمِ هر نارضاییام از همهی آنچه در اینجا آزارم میدهد، هیچ شکلی ــ مطلقاً هیچ شکلی ــ از تجاوزِ خارجی را، با هیچ بهانه و توجیهی، حتی به اندازهی یک سرِ سوزن قابل دفاع نمیدانم. وطن من هر مشکلی دارد باید با دست و اندیشه و خِردِ مردمانِ خودش حل شود، و بُل گرفتن از تجاوزِ بیگانه، خرسندی از آشوبی که با ریختنِ خونِ مردمانِ بیگناه همراه است، و ترویجِ صدپارگیِ ملّی (آنهم در سرزمینی که همهی شکستها و سقوطهای تاریخیاش ناشی از چندپارگیها و ترجیحدادنِ سازش با بیگانه و دشمنِ بیرونی بهجای همراهی و همدلی در درون بوده است) چیزی جز همدستی با سربُرانِ جاهل و سرخورانِ مثلاً روشنفکرِ سراپا کینه و نفرت نیست…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بهتمامی سزاوار تعبیری مثل «آدمحسابی»/یادداشت حمید امجد درباره امید روشن ضمیر
- گفتوگو با کارگردان «زنانی با گوشوارههای باروتی»/ یک اثر پیشرو در مواجهه با زنان داعشی
- داعش رفت، ما ماندیم و دیگر نخندیدیم/ نگاهی به فیلم “زنانی با گوشوارههای باروتی”
- جمیل رستمی زندگی نادیا مراد، برنده جایزه صلح نوبل، را روایت میکند
- ماجرای ساخت یک فیلم ایرانی درباره زنان داعشی
- فیلمی درباره داعش که شش سال دیده نشد
- ساخت فیلم سینمایی آوینا با موضوع کوبانی و کودکان سوری
- حمید امجد: یک دورهای باید از مخملباف تعریف میکردی و به بیضایی فحش میدادی!
- کشته شدن فیلمساز انگلیسی به دست داعش
- در پنجمین جشن آکادمی سمندریان چه گذشت؟
- پست اینستاگرامی الهام پاوه نژاد و هدیه تهرانی درباره مردانگی کُردها
- استقبال کشورهای مسلمان از سریالی درباره نقش زنان در داعش
- واکنش گلشیفته فراهانی به حمله تروریستی داعش در تهران
- واکنش تند رضا کیانیان: ایران گور داعش خواهد شد
- امجد «سه خواهر و دیگران» را به خبرنگاران تقدیم کرد/ حضور یک تلویزیونی در تئاتر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران