جان لوکاره نویسنده معروف بریتانیایی و استاد رمانهای جاسوسی در سن ۸۹ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از آسوشیتدپرس، مامور سابق سرویس جاسوسی بریتانیا که بعدها به نویسنده تبدیل شد و نگارش رمانهای معروفی چون «بندزن خیاط سرباز آتش»، «جاسوسی که از سردسیر آمد» و «خانه روسی» را در کارنامه داشت، پس از یک دوره بیماری کوتاهمدت درگذشت.
جان لوکاره در طول دوران فعالیت ادبی خود که از سال ۱۹۶۱ و با نگارش رمان «دستور برای مرگ» آغاز شد در مجموع ۲۳ رمان، چند کتاب غیرداستانی و داستان کوتاه و سه فیلمنامه سینمایی نوشت. بسیاری از داستانهای او حول محور یک شخصیت خیالی به نام «جورج اسمایلی» در جنگ سرد است که به عنوان جاسوس خارجی دولت بریتاتیا فعالیت میکند.
اولین رمان موفق لوکاره «جاسوسی که از سردسیر آمد» نام داشت و دهههای ۷۰ و ۸۰ میلادی پرکارترین دوره فعالیت او بود که با نگارش رمان معروف «بندزن خیاط سرباز جاسوس» (۱۹۷۴)، «دانشآموز نمونه مدرسه»(۱۹۷۷)، «مردم خندان» (۱۹۷۹)، «دخترک دامر» (۱۹۸۳)، «جاسوس نمونه» (۱۹۸۶)، «خانه روسی» (۱۹۸۹) و «زائر مخفی» (۱۹۹۰) همراه بود.
«خیاط پاناما» (۱۹۹۶)، «مدیر شب» (۱۹۹۳) و «باغبان ثابت» (۱۹۹۹) از دیگر آثار مهم «جان لوکاره» به شمار میروند.
در مجموع هشت فیلم سینمایی بر اساس رمانهای این نویسنده بریتانیایی ساخته شد که از آن جمله میتوان به فیلم «مردی که از سردسیر آمد» با بازی ریچارد برتون، «جنگ شیشهای» با بازی آنتونی هاپکینز، «دخترک دامر» با نقشآفرینی دایان کیتون، «خانه روسی» با بازی شان کانری، «بندزن خیاط سرباز جاسوس» با بازی گری اولدمن و «مرد تحت تعقیب» با حضور فیلیپ سیمور هافمن اشاره کرد.
شبکه بی بی سی نیز چند سریال با اقتباس از رمانهای «جان لوکاره» نظیر «بندزن خیاط سرباز جاسوس» ساخت که در آمریکا نیز عرضه شد.
«میراث جاسوسی» در سال ۲۰۱۷ و «مامور در زمین میدود» در سال ۲۰۱۹ آخرین رمانهای «جان لوکاره» بودند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





