جان ویلیامز چهل و چهارمین دریافتکننده جایزه یک عمر دستاورد موسسه فیلم آمریکا (AFI) و اولین آهنگسازی است که این جایزه را میگیرد.
به گزارش «سینماسینما»، جان ویلیامز جایزه خود را ۹ ژوئن ۲۰۱۶ در مراسمی در لس آنجلس دریافت میکند.
به گزارش ورایتی، هوارد استرینگر رئیس هیئتامنای موسسه فیلم آمریکا (AFI) در بیانیهای گفت: «نبوغ جان ویلیامز در پیوند دادن موسیقی با فیلم قالب هنری را به سطوح سمفونیک ارتقاء داده و باعث شده است چند نسل از تماشاگران از جادوی سینما غنی شوند.»
ویلیامز متولد ۱۹۳۲ در نیویورک و بزرگشده در این شهر است. او در ۱۹۴۸ به لس آنجلس نقل مکان کرد. ویلیامز به عنوان آهنگساز در بیش از ۲۰۰ اثر تلویزیونی و بیش از ۱۵۰ فیلم سینمایی کار کرده است که تعدادی از آنها موفقترین فیلمهای تاریخ سینما هستند.
ویلیامز برای «ویولنزن روی بام»، «آروارهها»، اولین فیلم «جنگهای ستارهای»، «ئیتی» و «فهرست شیندلر» پنج بار برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی شده است.
این آهنگساز ۸۳ ساله نیویورکی درمجموع با ۴۹ نامزدی اسکار پس از والت دیزنی دومین فردی است که در تاریخ سینما بیش از همه نامزد اسکار شده است.
ویلیامز همچنین چهار جایزه گلدن گلوب، هفت جایزه بفتا، سه جایزه امی و ۲۲ جایزه گرمی در کارنامه دارد.
موسیقی «سوپرمن»، مجموعه فیلمهای «جنگهای ستارهای»، دو فیلم اول «تنها در خانه»، «هوک»، «پارک ژوراسیک»، «نجات سرباز رایان»، سه فیلم اول «هری پاتر»، «اسب کارزار»، «لینکلن» و «ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار» از دیگر ساختههای اوست. ویلیامز بیش از ۴۰ سال است با استیون اسپیلبرگ مشارکت هنری دارد و به غیر از دو فیلم «دوئل» و «رنگ ارغوانی»، موسیقی تمام فیلمهای مهم اسپیلبرگ را ساخته است.
ویلیامز فیلم «جنگهای ستارهای: اپیزود ۷ – نیرو بیدار میشود» را آماده نمایش دارد و قرار است سال آینده در فیلم «بیافجی» بار دیگر با اسپیلبرگ همکاری کند.
سه موسیقی متن ویلیامز در فهرست «۱۰۰ سال موسیقی فیلم» شامل ۲۵ موسیقی متن فیلم آمریکایی برتر تاریخ هستند که «جنگهای ستارهای» در صدر این فهرست است.
جایزه یک عمر دستاورد موسسه فیلم آمریکا به استیو مارتین و سال قبل از آن به جین فاندا رسید. جان فورد در ۱۹۷۳ اولین دریافتکننده این جایزه بود.
AFI در ۲۰ سال اول بیشتر از غولهای سینمایی بازنشسته مانند فورد، آلفرد هیچکاک، بت دیویس و فرانک کاپرا تقدیر میکرد، اما در دو دهه اخیر چهرههایی چون اسپیلبرگ، کلینت ایستوود، مارتین اسکورسیزی و مریل استریپ که هنوز فعال هستند، مورد تقدیر قرار گرفتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





