مستند «برای سما» به کارگردانی «واد الکاتب» موفق به کسب جایزه بهترین اثر از سی و پنجمین جوایز سالانه انجمن بینالملی مستند (IDA) شد.
به گزارش سینماسینما، مراسم اعطای جوایز سالانه انجمن بینالمللی مستند در لسآنجلس آمریکا برگزار شد و در نهایت مستند «برای سما» به کارگردانی «واد الکاتب» محصول مشترک سوریه و بریتانیا توانست جایزه بهترین فیلم این رویداد سینمایی را به خود اختصاص دهد و جایزه بهترین کارگردانی نیز به «استیون بوگنار» و «جولیا ریچرت» برای مستند «کارخانه آمریکایی» رسید.
«برای سما» پیش از این جایزه نخست جشنواره مستند هاتداکس کانادا و همچنین جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان سیو دومین جشنواره بینالمللی مستند آمستردام (ایدفا) را از آن خود کرده است. این فیلم روایتگر داستان مادری است که خاطرات خود را در جریان درگیریها در سوریه به صورت ویدئویی برای دخترش ثبت میکند.
«حامی» به کارگردانی «راسل لی جونز» و «فیلیپ بلاشه»، «آپولو ۱۱» به کارگردانی «تاد داگلاس میلر»، «سرزمین عسل» به کارگرانی «تامارا کوتِوسکا»، «لوبومیر استفانوف»، «خانواده نیمهشب» به کارگردانی «لوک لورنتزن»، «ملت تکفرزندی» به کارگردانی «نانفو وانگ» و «جیالینگ ژانگ»، «دریای سایهها» به کارگردانی «ریچارد لادکانی»، «بزرگترین مزرعه کوچک» به کارگردانی «جان چستر» و «لبه دموکراسی» به کارگردانی «پترا کاستا» دیگر نامزدهای بهترین مستند بلند جوایز انجمن بینالمللی مستند ۲۰۱۹ بودند.
در سایر بخشها «یادگرفتن اسکیتسواری در منطقه جنگی» به کارگردانی «کارول دایسینگر» به عنوان برنده جایزه بهترین مستند کوتاه انتخاب شد و جایزه بهترین مستند چندقسمتی نیز به «ترک ناکجاآباد» ساخته «دان رید» اعطاء شد که به موضوع اتهامات اخلاقی «مایکل جکسون» ستاره درگذشته موسیقی پاپ میپردازد.
امسال فیلم «سرزمین عسل» به کارگردانی «تامارا کوتوسکا» و «لوبومیر استفانوف» به عنوان برنده جایزه «پر لورنز» این رویداد سینمایی انتخاب شد. «سرزمین عسل» یا «هانی لند» نماینده سینمای مقدونیه در شاخه بهترین فیلم بینالمللی (فیلم خارجی) اسکار ۲۰۲۰ است.
جایزه یک عمر دستاورد سینمایی IDA نیز به «فریدا لی مک» اعطا شد که پیشتر با مستند «مایا لین: چشماندازی واضح و محکم» موفق به کسب اسکار بهترین مستند بلند شده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





