بهروز شعیبی کارگردان فیلم “سیانور” با تقدیم فیلمش به وزیر فرهنگ و ارشاد در واکنش به داوریهای جشنواره فجر گفت: ما برای جشنواره فجر فیلم نمیسازیم چون جشنواره به تخم مرغ شانسی تبدیل شده که معلوم نیست در هر دوره چه چیزی از آن بیرون می آید.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان شامگاه ۲۱ بهمن در نشست پرسش و پاسخ فیلمش در کاخ جشنواره افزود: هنوز کم تجربهام و به نتایج جشنواره فجر دلبستگی دارم اما واکنش تماشاگران و مطبوعات در این چند روزه مثبت بود. ضمن اینکه به نظرات داوران احترام میگذاریم و مهمترین دلیل احترامم این است که در زمان وزیری این فیلم را ساختهام که در تمام مراحل تحقیق ما نام ایشان در منابع تحقیقاتی فیلمنامه آمده بود.
شعیبی با اشاره به فعالیتهای سیاسی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه ۵۰ متذکر شد: امشب میتوانم فیلمم را به ایشان تقدیم کنم چون خوشبختانه داوران جشنواره کاری کردند که جای هیچ شک و شبههای باقی نماند.
وی در واکنش به اینکه فیلمش در داوریها نادیده گرفته شده است، ادامه داد: افتخار میکنم فیلمم در جشنواره بوده، مورد داوری قرار گرفته و به همه دوستانم تبریک میگویم که کاندیدای دریافت جایزه نشدیم!
شعیبی که در فیلمش به حوادث دهه ۵۰ ، گروهک مجاهدین و شهیدان مجید شریف واقفی و مرتضی صمدیه لباف پرداخته است، درباره انتخاب این موضوع و اسامی واقعی در این فیلم توضیح داد: دهه ۵۰ مقطعی بحرانی و مغفول در نزد عموم مردم است و بخشهایی از انقلاب در این دهه مورد بیتوجهی قرار گرفته است. تمام اتفاقاتی که تلویزیون درباره این دهه خاص نشان میدهد، به بعضی افراد و مقاطع خاص مربوط میشود درحالیکه انقلاب ثمره فعالیت گروههای بسیاری است و اکنون زمان آن است که نسل من از احتیاط بیمورد، سودجویی یا ریاکاری بی مورد بپرهیزیم و بکوشیم با واقعیت جامعه روبرو شویم.
او با اشاره به برخی نظرات مبنی بر حذف اسامی واقعی در این فیلم توضیح داد: ما به این پیشنهاد اعتنا نکردیم چون معتقدیم کارمان درست است.
شعیبی با تقدیم فیلمش به علی جنتی وزیر فرهنگ درباره این موضوع گفت: در آن سالها آقای جنتی فعالیت زیادی داشته است. البته جزو گروهک مجاهدین نبوده ولی در گروه های اسلامی فعالیتهای زیادی داشته است و وقتی برای ساخت این فیلم تاریخ را مطالعه میکردم، بارها به اسم ایشان برخوردم و خوشحالم این فیلم در زمان مسوولیت ایشان ساخته شده و صادقانه و بدون ریاکاری فیلمم را به ایشان و همرزمانشان تقدیم می کنم.
در ادامه این نشست سید محمود رضوی تهیه کننده فیلم درباره نادیده گرفته شدن این فیلم در داوری های جشنواره فجر گفت: پیش از برگزاری این نشست، خبرنگاری این پرسش را از من پرسید و از آنجاکه دبیر جشنواره نزدیک ما بود، گفتم از آقای دبیر بپرسید و دبیر جشنواره هم توضیح داد که این فیلم داوری شده است.
وی افزود: به هر حال نمی توانیم فیلمسازی را پیدا کنیم که جشنواره برایش مهم نباشد چون همه ما دوست داریم فیلممان دیده و داوری شود. از سوی دیگر جشنواره را با تمام قواعدش می پذیریم و همان روز اولی که دواران معرفی شدند به بهروز شعیبی گفتم هرچند همه از دوستان ما هستند، اما از این ترکیب، کاندیدایی برای ما در نمیآید.
این تهیه کننده درباره حمایت مالی وزارت اطلاعات از فیلم «سیانور» گفت: ما و وزارتخانه این شایعه را تکذیب کردیم. البته به دلیل موضوع فیلم که محدوده آن فراتر از وزارت ارشاد بود، وزارت اطلاعات از نظر محتوایی نظارت داشت اما این به معنای حضور ناظر نبود بلکه مشاور امنیتی و محتوایی داشتیم.
رضوی در پاسخ به این پرسش که چرا اعتراضتان را نسبت به داوری های جشنواره با صدای بلندتری مطرح نمیکنید، گفت: اعتراضمان همین قدر و سابقه آن هم مشهود است که نمونه اش فیلم «خیابان های ناآرام» است که ۶ سال است توقیف است و اگر از دیوار صدا در آمد، از ما هم درآمد.
همچنین مسعود احمدیان نویسنده فیلمنامه نیز تاکید کرد: تنها حرف «سیانور» این است که اجازه ندهیم دیگران به جای ما فکر کنند و تصمیم بگیرند چون همه آموزه های دینی ما مبتنی بر تعقل و تفکر است.
وی ضمن گرامیداشت یاد تمام چریک های مسلمان ادامه داد: امیدوارم آیندگان برای عقایدشان هرگز نیازمند اسلحه و سیانور نشوند.
بهنوش طباطبایی، هانیه توسلی، حامد کمیلی، پدرام شریفی بازیگران این فیلم همراه با محمد معتمدی خواننده تیتراژ انتهایی فیلم، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، ظریف طراح صحنه و لباس از دیگر حاضران در این نسشت بودند و هر یک توضیحاتی درباره همکاری خود در این پروژه بیان کردند.
هانیه توسلی از بازی مهدی هاشمی در این اثر ابراز شگفتی کرد.
حمیدرضا مدقق مدیریت این جلسه را برعهده داشت و منتقد آن نیز حسین سلطان محمدی بود.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- بهروزشعیبی: فرهادی و مهرجویی سینمای اجتماعی را به یک قشر خاص محدود نکردند
- اکران «آغوش باز» همزمان با روز ملی سینما
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- بهروز شعیبی: قهرمان زن به قصه عمق میبخشد/ فیلمسازی برای توجه بهتر به روابط انسانی
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- پر زرق و برق/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- آنچه اصل است، عشق است/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- با رای دادگاه انقلاب اسلامی تهران انجام شد؛ محکومیت هانیه توسلی به شش ماه حبس
- اعلام جرم دادستان تهران علیه هفت سینماگر و یک فعال رسانهای
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول