تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۶/۲۴ - ۱۸:۲۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 161400

نقد و بررسی مستند «کارون» ساخته محمد احسانی از سوی کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان مستند سه شنبه شب ۲۳شهریور برگزار شد.

به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان مستند، در ابتدای جلسه محمد احسانی درباره چگونگی ساخت فیلم کارون، گفت: تولید این فیلم سال ۹۶ آغاز شد، سه ماه پیش تولید و پژوهش کار زمان برد در ۱۷ روز تصویربرداری شد. پنج روز در استان چهارمحال و بختیاری و بقیه در استان خوزستان انجام شد.

وی با بیان اینکه این مستند برای اولین بار سال ۹۷  در جشنواره سینما حقیقت معرفی و نمایش داده شد، افزود: فیلمسازی درباره رود کارون می‌تواند بیانگر موضوعات و مسائلی مختلف و گسترده‌ باشد و در این فیلم بیشتر سعی شده روایت گر آدمهایی باشد که در کنار رود زندگی می کنند و رود کارون در زیست شان تاثیر دارد.

وی ادامه داد: سد سازی های که بر روی رود کارون صورت گرفته باعث شده هزاران درخت بلوط ازبین برود و ۱۰هزار نفر از ساکنین این منطقه کوچ اجباری داشته باشند و تعداد زیادی از آثار باستانی زیر آب برود و بهره برداری بی‌رویه کارخانه‌ها از آب این رود باعث آسیب دیدن تالاب‌ها و شوری آب کارون شود و پیامد آن زندگی و کشاورزی مردم خوزستان را تحت الشعاع قرار داده است.

احسانی درباره تصویربردار کار گفت: مهدی آزادی از بهترین تصویربرداران سینمای مستند ایران است که در این فیلم با کادر بندی به بیان حس شاعرانگی فیلم کمک زیادی کرده است.  بهرام بیگی (تدوینگر) که سومین همکاری ما در این فیلم بود و قبل از تصویربرداری نیز با ایشان درباره فیلم مشورت داشتم .

در ادامه علیرضا قدسیه (کارگردان) با بیان اینکه شیوه روایت فیلم نقطه قوت فیلم است، بیان داشت: فیلمساز از نظرات کارشناسان مربوط به مسائل آب و محیط زیست در فیلم استفاده نکرده و فقط به فعالین در حوزه محیط زیست بسنده کرده است.

رضا دریانوش از دیگر کارگردانانی که در این جلسه مجازی حضور داشت، گفت: «کارون» یک فیلم استاندارد است که در قالب تصاویر زیبا روایتش را بدون استفاده از نریشن بیان می‌کند. درباره کارون فیلم‌های زیادی ساخته شده است و سوژه‌های جذابی در آن وجود دارد که اگر فیلمساز زمان و بودجه بیشتری در اختیار داشت می توانست جغرافیای بهتری از مسیر کارون را به مخاطب ارائه دهد.

وی ادامه داد: کارگردان مستند کارون ساختار فیلم را مستند شاعرانه دانسته و تمام سعی خود را کرده تا روح شاعرانگی حاکم بر زندگی اهالی کنار رود را کشف و به تصویر بکشد. 

روزبه قربانی از دیگر حاضران مستند کارون را از نظر حسی فیلمی تاثیرگذار دانست و تعهد و تلاش فیلمساز در ثبت محیط زیستی که رو به نابودی می رود را ستود. 

 در ادامه این بحث علیرضا دهقان از دیگر کارگردانان سینمای مستند به بیان مسائلی در مورد شدت تخریب محیط زیست و تاثیر آن بر زیست مردمان این مرز و بوم پرداخت؛ به عواملی که شدت تخریب را زیاد می کنند و تلاش فیلمساز در به تصویر کشیدن این مشکل بزرگ بشری را قابل تامل دانست. در ادامه فیما امامی و یگانه مهر نیز نظرات خود را در مورد فیلم و مسائل و مشکلات محیط زیست بیان کردند و جلسه با تایید بر ضرورت پرداخت هر چه بیشتر به مسائل محیط زیست پایان یافت.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها