جمال ساداتیان تهیهکننده سینما بیان کرد که بسیاری از فیلمهایی که در صف اکران هستند باید به شبکه نمایش خانگی بروند، چرا که قدرت جذب مخاطب را ندارند.
به گزارش سینماسینما، همزمان با یک ساله شدن فرآیند اکران آنلاین در سینمای ایران، «کافه هنر» به نقد و بررسی این شیوه از اکران فیلمها در سینمای ایران در طی یک سال گذشته پرداخت.
مهمانان این قسمت از برنامه «کافه هنر» سید جمال ساداتیان تهیهکننده سینمای ایران و علی ترابی از فعالان رسانه و خبرنگار حوزه فرهنگی بودند.
ساداتیان که تهیه کنندگی فیلم قاچاق شده «متری شیش و نیم» را بر عهده داشته است، در مورد نسبت قاچاق فیلم و اکران آنلاین گفت: بعید میدانم که اکران آنلاین بتواند جلوی قاچاق را بگیرد و حتی میبینیم که فیلمهایی که به علت شرایط کرونایی و بسته بودن سالنها، وارد پلتفرمهای پخش فیلم میشوند در عرض دو، سه ساعت قاچاق شده و در شبکههای قاچاق توزیع میشوند.
یکی از مشکلات ما هم همین شبکههای ماهوارهای است که تمامی پخش آنها به محصولات تولید شده در ایران اختصاص دارد و محتوایی از خودشان برای پخش کردن ندارند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه من فکر میکنم ما هر کاری بکنیم نمیتوانیم جلوی شبکه قاچاق فیلم را بگیریم و حتی سینمای آمریکا هم با وجود قانون کپی رایت مصون از این اتفاق نیست، عنوان کرد: البته در ایران از سالهای گذشته این مطالبه از سازمانهای مختلف مثل وزارت ارشاد وجود داشته است که شما به عنوان متولی عرصه سینما هزینه بکنید و بتوانید جلوی اینها را بگیرید. به هر حال بحثهای حقوقی در خارج از کشور رایج است و با یک هزینهای و به کار گرفتن چند وکیل خوب میشود جلوی اینها را گرفت.
تهیه کننده فیلم «متری شیش و نیم» گفت: از پارسال تا به حال و به خاطر اینکه این شبکههای مجازی و پلتفرمها در حال گسترش بودند اینها خودشان اراده کردند و سیستم حقوقی درست کرده و این قضیه را پیگیری کردند. من هم شنیدم که خوشبختانه اتفاقات خوبی رخ داده و توانستند جلوی پخش بعضی فیلمها را در این پلتفرمها بگیرند، از جمله «متری شیش و نیم» که به صورت رایگان پخش میشد.
وی افزود: مسئولان در یک سال گذشته به مراتب مردم را به ماندن در خانه تشویق میکردند و طبیعتاً برای تحقق این امر باید برای سرگرمی مردم هم فکری کردند که پلتفرمهای نمایش خانگی در این زمینه نقش کلیدی داشتند.
تهیه کننده فیلم «متری شیش و نیم» گفت: فیلمهایی که جدیتر ساخته شده و هزینههای سنگینتری داشتهاند تحت هر شرایطی نمایش خانگی هزینههای آنها را بر نمیگرداند و اینها حتماً باید در سینما با مخاطب بیشتر و با گردش مالی بهتری بتوانند به درآمدهایشان برسند.
در نتیجه فیلمهایی که قدری جدی تر هستند از حضور در نمایش خانگی استنکاف میکنند. الان هم دو سه فیلمی که در این فضا قرار گرفتهاند پیش از اکران قاچاق شدند، فیلمهایشان اصطلاحاً دست خورده شد و لذا مجبور شدند به اکران نوروزی و اکران آنلاین روی بیاورند. شاید اگر شرایطشان مثل بقیه عادی بود وارد این فضا نمیشدند.
ساداتیان ادامه داد: به زعم بنده بسیاری از فیلمهایی که در صف اکران هستند باید به شبکه نمایش خانگی بروند، چرا که با توجه به استانداردهایی که برای پرده تعریف میکنیم قدرت جذب مخاطب را ندارند و خیلی به درد سینما نمیخورند. ولی آن فیلمهای ارزشمند هر زمانی اکران شوند مخاطب خوبی دارند تا تهیه کنندگان آن هم بتوانند با آن به درآمد رسیده و فیلم بعدی خود را بسازند.
وی در انتها گفت: به نظرم اکران آنلاین تجربه خوبی بود که هم جایگاه سینما خودش را نشان دهد و هم نمایش خانگی جایگاهش را به نمایش بگذارد تا کمی تکلیف آینده اکران هم از حالا شکل بگیرد.
برنامه «کافه هنر» هفته روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۶:۴۰ و به تهیه کنندگی زهره سربازی و اجرای شهاب شهرزاد روی خط رادیو ایران میرود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- «جوجه تیغی» آنلاین اکران میشود
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- ۴۰ هزار نفر مخاطب اکران آنلاین نوروزی مستندها/ «دبستان پارسی» اول شد
- آغاز اکران آنلاین «رمانتیسم عماد و طوبا» از امشب
- اکران آنلاین «ویلای ساحلی» و ۲ فیلم دیگر
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- «تکهای از تو» آنلاین اکران میشود
- درخواست حسین مهکام؛ «احمد به تنهایی» را قانونی تماشا کنید
- «حدود ۸ صبح» آنلاین اکران میشود
- اکران آنلاین «قطع فوری» تمدید شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش