ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم سینمایی «بادیگارد» پس از پایان نشست این فیلم سینمایی که صبح امروز ۱۷ بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سئوالات آنها پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم «بادیگارد» با بیان این مطلب که باید در سینما حرف روز را بیان کرد، گفت: حرف سینماگران در سینما باید حرف روز باشد و یکی از مهمترین حرف های کشور ما موضوع سوریه است. شما نگاه کنید جلوی در ورودی همین سالن برای حفظ امنیت، گیت اشعه ایکس گذاشتهاند، داعش هم به کشور ما نزدیک شده است و مرزهای کشورمان را نیز به گیت اشعه ایکس مجهز کرده ایم و امیدوارم فیلمسازهای ما متوجه این موضوع شوند و فیلمهای خود را متوجه وضعیت خاص کشور کنند اما متاسفانه میشنویم آثاری که درباره این موضوع ساخته شده وارد جشنواره نشده است، ۹۰ درصد فیلم ها متوجه این خطر نیستند و بیتوجهی به بچههای رزمنده ظلم بزرگ است.
او ادامه داد: این توجیه درست نیست که ممکن است آثاری از این دست نتواند موضوع را نمایش دهند. اتفاقا باید این آثار ساخته شوند و باید فیلمسازی که خطر را پذیرفته و برای فیلمسازی به عراق رفته تشویق شود. من نمی دانم در ساختار و برنامه ریزی جشنواره چگونه برنامه ریزی میشود که لزوما ۱۰ تا ۲۰ فیلم وارد مسابقه شوند. باید این بچهها بیایند و کارشان دیده شود. بهخصوص فیلمسازی که رفته در عراق کار کرده و هر لحظه احتمال ترور او وجود داشته باید مورد احترام قرار گیرد. ولی می بینیم که در حاشیه جشنواره هستند.
این فیلمساز همچنین خاطرنشان کرد: من نه به محمد حیدری کار دارم و نه حتی به آقای ایوبی و آقای جنتی با آقای روحانی کار دارم . چطور میشود که فیلم هایی از این دست وارد مسابقه نمیشوند،حتی اگر ضعیف باشند. اما به هرحال این موضوع، موضوع روز ماست. چه کنیم که هنوز هم مثل زمان جنگ مسئولان سمت شمال می ایستند، در حالی که در جنوب جنگ است. خطر پشت مرزهای در این کشور است و دوستان متوجه نیستند.
کارگردان فیلم سینمایی «بادیگارد» در پاسخ به اینکه چرا تا به حال برای تهیه مستند به سوریه نرفته است، گفت:به والله می خواستم به سوریه بروم و امروز میخواستم تهران نباشم، اما نشد.
حاتمی کیا در پاسخ به این سئوال که آیا فیلم شما برای نسل امروز هم جذاب است گفت: من مهندسی دقیق از این بحث ندارم و حرف خود را در فیلم زده ام. شاید مخاطب این فیلم در طول زمان و یا در لحظه ارتباط برقرار کند. گمان می کردم خانمها با این فیلم ارتباط برقرار نکنند اما بازخوردهایی که در سینما دیدم متوجه شدم آنها هم مانند جوانها با این فیلم ارتباط خوبی برقرار کردهاند.
کارگردان «بادیگارد» در پاسخ به سئوالی درباره حس و حال آرمان خواهانه و دهه ۶۰ فیلم عنوان کرد: بله این موضوع کاملا آگاهانه بود. من دلتنگ آن روزها هستم. چرا که خالصترین روزها و شفافترین لحظهها را در آن برهه زمانی داشتیم.
کارگردان سینمای ایران ادامه داد: ای کاش توری برای دوستان فیلمساز بگذارند تا با فضایی مانند سوریه از نزدیک آشنا شوند، البته میدانم که این موضوع بسیار سخت است و شرایط امنیتی خاصی دارد اما کاش امثال قاسم سلیمانی ها شرایطی را فراهم میکردند که چنین اتفاقی بیفتد.
حاتمی کیا در پایان گفت: گاهی گفته میشود از فیلم های مربوط به سوریه حمایت کافی نمیشود که به نظر من بهانه است. من این را قبول ندارم و هرکسی که می خواهد در این رابطه فیلم بسازد باید بجنگد و برای فیلم خود تلاش کند، حتی اگر پسر من باشد. آنهایی که نمی جنگند و سفارشی فیلم می سازند معمولا فساد میکنند. ما به عنوان فیلمساز باید یاد بگیریم که بجنگیم و به هر نحوی فیلم های خود را بسازیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
- تعبیر یک رویا/ نگاهی به «خواب ابراهیم»
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- یادداشت ابراهیم حاتمیکیا برای صادق صفایی/ راز ماندگاری نقش نوذر در «از کرخه تا راین»
- پایان فیلمبرداری فیلم «شمش طلا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
آخرین ها
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا