عبدالجواد موسوی_ آژانس شیشه ای برای ما فقط یک فیلم نبود. وقتی آن را در جشنواره فیلم فجر نشان می دادند ما نه به عنوان تماشاگر که به عنوان آرمانگرایان ستیهنده ای که می خواهند از هنرمندان مورد علاقه شان حمایت کنند به تماشای فیلم نشستیم.
هرجا که حاج کاظم رجز می خواند ما دندان هایمان را به هم می فشردیم. هرجا حاج کاظم گلایه می کرد ما با صدای بلند گریه می کردیم و هر وقت حاج کاظم با نماینده وزارت اطلاعات بحث می کرد می خواستیم پرده سینمارا پاره کنیم و گلوی مامور وزارت را نیز. مامور وزارت اطلاعات در نظر ما حافظ وضع موجود بود. او می خواست حاج کاظم را اخته کند.
او حاج کاظم را منفعل و سر بزیر می خواست تا مملکت داران بتوانند با خاطری آسوده مارا به سوی توسعه و سازندگی سوق دهند. البته مامور وزارت هم در سالن جشنواره طرفداران خودش را داشت. کسانی هم بودند که برای جملات قصار او سوت و کف می زدند اما به نظر می رسید آن روزها زور ما بیشتر بود یا حداقل صدایمان بلند تر.
از آن روزگاران خیلی نگذشت تا بفهمیم قهرمان فیلم ما حاج کاظم نبود. عباس بود. منتهی عباس نه صدایش را برای کسی کلفت می کرد نه مردم را به گروگان می گرفت و نه بلد بود برای ترویج آرمان هایش شعارهای مهیج سر دهد. عباس وقتی به جبهه می رفت یک تراکتور فکستنی داشت و یک قطعه زمین کشاورزی و حالا که از جنگ برگشته بود فقط همان یک قطعه زمین را داشت با ترکشی در گردن که زندگی اش را هرلحظه به مرگ نزدیک تر می کرد.
بزرگ تر که شدیم فهمیدیم عباس چه قدر پهلوان تر از حاج کاظم است. او با همه سادگی اش به مراتب از حاج کاظم بهتر می فهمید معنای امنیت و منافع ملی را. او نه منتی سر خدا داشت و نه مردم را به اسم شاهد گرفتن به گروگان گرفت. آن روزها وقتی حاج کاظم به مامور وزارت گفت: امنیت مرا عباس تامین می کند و نه بی بی سی، ما برای حاج کاظم کف زدیم و از این جواب دندان شکن دلمان غنج رفت اما بزرگ تر که شدیم فهمیدیم هم عباس مهم است و هم تصویری که بی بی سی از ما می خواهد به تصویر بکشد. بله بی بی سی امنیت مارا تامین نمی کند اما تیتری که بهانه دست بی بی سی و سی ان ان بدهد تا مارا در جهان آشوبگر و ستیزه جو معرفی کند هر چه هست معنایش انقلابی گری و آرمانخواهی نیست.
در خوشبینانه ترین صورت ماجراجویی هولناکی است که مردمان محروم و پابرهنه باید تاوانش را بدهند. بله این روزها که بزرگ تر شده ایم و منافع ملی برایمان اهمیت بیشتری یافته دیگر قهرمان ما حاج کاظم نیست اگرچه یادمان نمی رود که حاج کاظم با همه خطاهایش هر چه بود سوز داشت و دود نداشت اما دوستان شیفته تیترهای مهیج فقط دود دارند. بدجوری هم دود دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دشمنان متجدد داریوش مهرجویی و مرضیه برومند
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- وقتی سروش صحت روشنفکر میشود
- نسخه مرمتشده «سلطان» در سینماتک خانه هنرمندان روی پرده میرود
- آدمهای بد دلنشین و ذهنِ گوش به زنگِ هنرمند
- زنده تر از تو کسی نیست
- سینمای جنگ و سینمای دفاع مقدس نیاز به بازتعریف و بازنگری جدی دارد/ فراز و فرودهای سینمای دفاع مقدس
- خبرهایی از شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- اعلام اسامی ۴۰ فیلم منتخب در بخش مسابقه نقد، تحلیل و پژوهش شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- تکانههای یک ادعا/ اینبار، روایت منوچهر محمدی از «آژانس شیشهای»
- اصغر نقی زاده :در آژانس شیشه ای خودم بودم /حاتمی کیا خیلی مراقب بود من از خودم بیرون نیایم
- با غلطهایتان، از شاملو و کیارستمی، «قدیس» میسازید
- صادق زیباکلام: با حاتمیکیا اختلاف دیدگاه دارم اما خیلی از کارهایش را میپسندم
- روایت صفار هرندی از واکنش رهبر انقلاب به پایانبندی فیلم «آژانس شیشهای»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟