به گزارش سینماسینما، پخش سریال “رهایم نکن” به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور به روزهای پایانی خود نزدیک میشود. حواشی مرتبط با این مجموعه تلویزیونی تنها محدود به روند داستان و حذف برخی از صحنههای آن نبود بلکه حضور جمیله دارالشفایی در فهرست همکاران فیلم و درج نام او به عنوان همکار نویسنده، حاشیه دیگری بود که سریال را در این ایام درگیر خود کرد.
عسگرپور درباره دلایل و چگونگی همکاری جمیله دارالشفایی به عنوان فیلمنامهنویس با این مجموعه تلویزیونی گفت: برای ساخت این مجموعه، ابتدا خلاصه اولیه داستان سریال را در ۵ صفحه و بعد از آن یک خلاصه ۲۰ صفحهای درباره داستان نوشتم که در هر دو مرحله، هنوز نه بحث حضور تهیهکننده در میان بود و نه همکار فیلمنامهنویس. وقتی مشخص شد تهیهکننده سریال چه کسی است و زمانی که قطعی شد آقای پورکیانی وظیفه تهیهکنندگی سریال را برعهده گرفته، خلاصه سکانسها را به تفکیک قسمتها نوشتم. تقریبا ۹۰ درصد از خلاصه سکانسها آماده شده بود درست مانند همانی هماکنون تولید و تصویری شده است. در زمان فیلمبرداری؛ احساس کردم برای گسترش سکانسها فرصت زیادی ندارم و باید همزمان فیلمبرداری را نیز آغاز کنم بنابراین نیاز بود یک فیلمنامهنویس با ما همکاری کند. من، خانم جملیه دارالشفایی را از زمان ساخت فیلم “متولد ۶۵” میشناختم لذا قرار شد ایشان سکانسها را گسترش بدهد و آنها را به دست من برساند تا من اگر تغییری نیاز دیدم، انجام دهم که البته به دلیل طولانی شدن آغاز فیلمبرداری و همچنین نظراتی که صداوسیما بر کار داشت، روند داستان دچار تغییراتی شد حتی بسیاری از دیالوگها تغییر کرد و بسیاری از سکانسها بازنویسی شد.
کارگردان سریال “رهایم نکن” با اشاره به برخی اظهارنظرهای جمیله دارالشفایی در فضای مجازی و بازتابی که نوشتههای او به دنبال داشته و نیز نقدهایی که به دیدگاه وی صورت گرفته است، ادامه داد: رفتاری که بعد از پخش سریال در فضای مجازی با بعضی اظهارنظرهای خانم دارالشفایی در فضای مجازی شد، فارغ از مساله شخصی قابل تحلیل است.
وی با بیان این مطلب که ما امروز در دورهای زندگی میکنیم که به نوعی دچار بیاخلاقی شدهایم، گفت: ما دوران آرمانگرایی بعد از انقلاب که به سرعت نیز شکل گرفت را نتوانستیم به دوره واقعگرایی متصل کنیم به همین دلیل همچنان در تب و لرز جامعهای که از یکسو آرمانگراست و از سوی دیگر میخواهد واقعیتگرا باشد، ماندهایم. درست به همین دلیل شاهدیم که مسئولان در حرفهای خود از یک جامعه آرمانی حرف میزنند اما واقعیتهای جامعه چیز دیگریست. یکی از نتایج چنین وضعیتی؛ این است که زمانی که درباره اخلاق صحبت میکنیم هیچ مفهوم مشترکی در ذهن ما وجود ندارد و فقط میگوییم باید نگاه اخلاقی داشته باشیم اما اعلام نمیشود که منظور از نگاه اخلاقی چه نوع اخلاقی است؟ حتی اگر به اخلاق دینی اشاره میشود، مشخص نیست منظور کدام دین است؟
عسگرپور با بیان این مطلب که “جامعه با این پدیده مواجه شده که متاسفانه کسانی که بیشتر از اخلاق دم میزنند بیشتر از هر فرد دیگری بیاخلاقی از خود نشان میدهند” افزود: امروز ما با نسلی مواجه شدهایم که نتیجه شرایط موجود است و مقصر آن هم ما هستیم زیرا نتوانستیم الگوهای درست را برای آنها ترسیم کنیم و به آنها خوراک بدهیم. این بیاخلاقی متاسفانه در بخش زیادی از نسل کنونی وجود دارد و حتی تعدادی از نیروهای انقلابی نیز دچار بیاخلاقی شدهاند. تاسفبار این است که حتی برخی؛ انقلابیگری را با فحاشی یکسان گرفتهاند به همین دلیل ما کمتر جملاتی پیدا میکنیم که از آنها ادبیات استخراج شود یا تکیه بر اخلاق اسلامی داشته باشد.
عسگرپور با بیان این مطلب که “رفتار و اظهارنظرهای خانم دارالشفایی یک رفتار شخصیست و کاملا به خودشان ارتباط دارد” تاکید کرد: هرچند من رفتار و جملات ایشان را نمیپسندم اما نمیتوانم زمانی که فیلمنامه مینویسم همزمان درباره چند مساله چه در فضای مجازی و چه در جاهای دیگر اظهارنظر کنم.
وی افزود: شخصا باید ابتدا مساله را متوجه شوم و بعد درباره آن حرف بزنم یا چیزی بنویسم تا اگر کسی مثلا درباره همان موضوع صد سوال داشت، من بتوانم دستکم به ۹۰ سوال پاسخ بدهم. از طرف دیگر فضای مجازی آداب خاص خود را دارد. در این فضا هویت افراد مشخص و معلوم نیست که از هزار نفری که در یکی از صفحات شما حضور دارند کدامشان واقعیست و کدامشان سیاسی یا آدمهایی با اغراض خاص؟ مشخص نیست کدامشان شما را دوست دارد و کدامشان نه. آنها فقط تعدادی اسم و عکس هستند که شاید چند نفر از آنها را بشناسیم اما همهشان شناخته شده نیستند. به همین دلیل بحث کردن در این فضا و تلاش برای پاسخ دادن به نظرات مختلف؛ کاملا اشتباه است.
کارگردان سریال “رهایم نکن” در پایان گفت: وقتی ما در یک پروژه حضور پیدا میکنیم دیگر فقط شخصیت حقیقی را نداریم. پس وقتی خانم دارالشفایی باعنوان همکار فیلمنامهنویس در سریالی مانند “رهایم نکن” حضور پیدا میکند حضور ایشان میتواند به سریال رنگ بدهد و سریال نیز میتواند به ایشان رنگ بدهد، به همین دلیل در چنین زمانی ما نیاز به مراقبت بیشتر داریم. اینجاست که اگر میخواهیم در فضای مجازی حضور داشته باشیم باید دقت کنیم که این فضا یا نظرات ما به دیگران ضربه نزند.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عسگرپور: میگویند درهای صداوسیما باز است اما نیست/ رئیس دانشگاه صداوسیما: مشغول فرغونسازی شدیم
- «عروسی مردم» در انتظار فرصت مناسب برای اکران
- نقد و بررسی سریال “رهایم نکن” / گزارش تصویری
- خبرگزاری بسیج :«رهایم نکن» سریالی در تضاد با آموزههای دینی و اخلاقی است
- یادداشت فریدون جیرانی بر رهایم نکن/ در گذشته نباید زندگی کرد
- عسگرپور :قابلیت این را ندارم که هم درباره دریاچه ارومیه حرف بزنم و هم درباره مسائل سیاسی وسریال هم بسازم!
- روایت عسگر پور از تهیه کننده ای که نمی دانسته دفتر مونتاژ فیلمش کجاست!
- محمدرضا هدایتی: جهان «رهایم نکن» را تا به حال تجربه نکرده بودم
- چرا قسمت سانسور شده «رهایم نکن» تکرار نشد؟
- فیلم/ سکانس جنجالی سریال «رهایم نکن» را ببینید
- سانسور سریال رمضانی در تلویزیون/ عسگرپور: حرکت مدیر پخش شبکه ۳ بسیار غیرفرهنگی بود
- نظر امین تارخ درباره وضعیت امروز تلویزیون/ کمی ناامیدم
- عسگرپور: باید هیات انتخاب جشنواره فجر «آشغالهای دوستداشتنی» را ببینند
- اظهارنظر عسگرپور درباره «ویلاییها»
- «متولد۶۵» در دومین حضور جهانی به هند میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل