به گزارش سینماسینما، این هنرمند به انگیزه بزرگداشت رویا تیموریان در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر دربارهی این هنرمند به گفتوگو پرداخت.
حسن فتحی نیز مانند رویا تیموریان پیشینهای تئاتری دارد و سابقه آشنایی او با این بازیگر به صحنه تئاتر برمیگردد.
این کارگردان با یادآوری آن دوره گفت: تقریبا نزدیک بیست سال است که افتخار آشنایی با خانم تیموریان را دارم. قبل از اینکه با ایشان در حوزه سریال همکاری کنم، زمانی که کار تئاتر میکردم، از نزدیک شاهد هنرنمایی ایشان در صحنه تئاتر بودم. او در نمایشهایی بسیار مشهور با هنرمندانی بسیار معروف همکاری داشت و همواره روی صحنه تئاتر میدرخشید.
فتحی با اشاره به سرآغاز همکاریاش با رویا تیموریان در مجموعه «شب دهم» که یکی از نقشآفرینیهای به یادماندنی تیموریان را رقم زد، یادآور شد: وقتی که در این مجموعه در نسبتی نزدیکتر با ایشان قرار گرفتم، با سه وجه از شخصیت او آشنا شدم؛ در وهله اول رویا تیموریان به عنوان بازیگر که در این وجه فردی را دیدم که چون از فضای تئاتر وارد سینما و تلویزیون شده و پله پله رشد کرده بود، از نظم و انضباطی خاص برخوردار بود. این ویژگی برای من کارگردان بسیار جالب توجه و حائز اهمیت بود.
کارگردان سریال «شهرزاد» اضافه کرد: طی چند همکاری که با ایشان داشتم، هرگز ندیدم رویا تیموریان بدون آمادگی سر صحنه حاضر شود. او همواره آماده سر صحنه میآید و به عنوان بازیگر نه تنها با کارگردان و با دیگر بازیگران همراه و همدل است، بلکه روابطی بسیار انسانی و دوستانه با عوامل پشت صحنه دارد. او از جمله بازیگرانی است که به خوبی میداند عوامل پشت صحنه یک اثر نقش بسیار مهمی در موفقیت بازیگر در مقابل دوربین دارند و این چنین است که همواره قدردان زحمات همکاران پشت دوربین است.
فتحی با اشاره به دیگر ویژگی رویا تیموریان ادامه داد: ایشان دوست و همنشینی خوب،انسانی اهل فرهنگ و مطالعه و به عنوان درست کلمه آرتیست است. در فضای تئاتر، سینما یا تلویزیون ممکن است کسانی به عنوان بازیگر یا کارگردان فعال باشند، اما آرتیست نباشند چراکه شاخصه آرتیست بودن این است که شما در تمام صحنههای زندگی وجه آرتستیک آن هنرمند را ببینید چه در نشست و برخاستهای دوستانه ، یا روابط معمولی و روزمره در خانه، در باجه بانک یا در گذر از کوچه و خیابان، یا حتی هنگام خرید از بقالی محله.
کارگردان فیلمهای «پستچی سه بار در نمیزند»، «کیفر» و «ازدواج به سبک ایرانی» افزود: من در تمام این موقعیتها همان رویا تیموریان آرتیست را دیدهام که در مواجهه با مشکلات دوستان و همکارانش همان اندازه هنرمند است که روی صحنه تئاتر یا جلوی دوربین میدرخشد.
او در توضیح ویژگی سوم رویا تیموریان خاطر نشان کرد: وجه سوم او رویا تیموریان مادر است؛ کسی که به خوبی دو فرزند خود را بزرگ کرده و همواره در کنار احساس مسئولیتش به عنوان یک بازیگر ، به عنوان یک مادر نسبت به فرزندانش احساس مسئولیت دارد. این وجه همواره برایم جالب و جذاب است. از این منظر رویا تیموریان برای بسیاری از خانمهای جوان علاقهمند به بازیگری هم به عنوان یک بازیگر سرمشق است، هم آرتیستی که در جنبههای مختلف زندگی وجه آرتیستیک خود را حفظ میکند، هم به عنوان بانویی که پیش از آنکه روی صحنه یا مقابل دوربین بازیگری قدرتمند باشد، میکوشد انسانی نیک، دوستی همدل و شهروندی با فرهنگ و مادری فداکار باشد و رویا تیموریان همیشه این گونه بوده، هست و خواهد بود.
حسن فتحی که در کارنامه هنریاش سابقه ساخت مجموعههای دیگری چون «پهلوانان نمیمیرند»،«میوه ممنوعه»،«مدار صفر درجه»،«زمانه» و … را دارد، در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: از میان خیل بازیگران زنی که طی این سالها با آنها همکاری داشتهام، اگر بخواهم پنج بازیگر را که بر خود من تاثیر خیلی خوبی داشتهاند، معرفی کنم کسانی که از آنان یاد گرفتهام یا دوستان خوبی که بودنشان پشت صحنه آرامش بخش بوده است و جلوی دوربین هم خوب درخشیدهاند، قطعا یکی از آنان رویا تیموریان خواهد بود.
رویا تیموریان بازیگر تئاتر، سینما وتلویزیون و استاد دانشگاه متولد اسفند ۱۳۳۸ است. او در تئاتر با هنرمندانی چون دکتر علی رفیعی، رکنالدین خسروی و … همکاری داشته و از جمله نقش آفرینیهای او در سینما به فیلمهای شیفتگی،برف، چه خوبه برگشتی، دلتنگی های عاشقانه، ابرهای ارغوانی، گزارش یک جشن، پستچی سه بار در نمیزند، زادبوم، روی خط صفر ، سنتوری، گوشواره،شهر آشوب، بید مجنون، کافه ستاره، تیک، قارچ سمی، زندان زنان و … و مجموعههای تلویزیونی نفس گرم، شمسالعماره، مدار صفر درجه، محاکمه، رعنا و … اشاره کرد.
از جمله مهمترین جوایزی که در این سالها به دست آورده به عناوین زیر میتوان اشاره کرد:
تندیس زرین نقش اول زن برای فیلم زندان زنان در جشن خانه سینما، کاندیدا نقش دوم زن برای فیلم مرد بارانی در جشنواره فیلم فجر، کاندیدا نقش دوم زن برای فیلم مرد بارانی در جشن خانه سینما ، کاندیدا نقش دوم زن برای فیلم تیک در جشن خانه سینما، کاندیدا نقش دوم زن برای فیلم قارچ سمی در جشن خانه سینما، کاندیدا نقش اول زن برای فیلم کافه ستاره در جشن خانه سینما، کاندیدا نقش اول زن برای فیلم گوشواره درجشنواره فیلم فجر، کاندیدا نقش اول زن برای فیلم شیفتگی در جشنواره فیلم فجر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- آغاز اکران جهانی «مست عشق» از پاییز
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- ادای دین «هوک» به سیستان و بلوچستان/ اولین تصویر از فیلم حسین ریگی منتشر شد
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- راد و تیموریان در صدر آرا/ منتخبین انتخابات هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر مشخص شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





