
عدم نمایش برخی آثار سینمایی در سینماهای حوزه هنری یکی از هزارداستان دنبالهدار سینماست که این روزها بهواسطه عدم نمایش فیلم «عرق سرد» در سینماهای حوزه هنری سرخط مهمترین اخبار حوزه سینما قرار گرفته است. بهدنبال گله برخی سینماگران و صاحبان آثار از این اتفاق، چند روز پیش کانون کارگردانان بیانیهای صادر کرد و حوزه هنری که تا پیش از این در موضع سکوت بود جوابیهای داد. اما «صبا» به همین بهانه در گفتوگو مدیران و سینماگرانی چون ی حسین فرحبخش به بررسی جوانب مختلف این مسئله پرداخته است که در ادامه میخوانید.
حسین فرحبخش؛ تهیهکننده سینما، از اولین کسانی بود که سابق بر این با مسئله عدم نمایش فیلم خود از سوی حوزه هنری مواجه شد. او در رابطه با این مسئله گفت: حوزه هنری بهعلت کثرت سالنهایی که در اختیار دارد از اهمیت ویژهای برخوردار است. اساسا با هر نوع تحریم مخالف هستم و نسبتا حوزه هم این اواخر کمتر به مسئله تحریم فیلمها ورود کرده است، در سالهای گذشته حوزه هنری سالانه چیزی حدود هشت فیلم را تحریم میکرد اما این آمار در سالهای اخیر بسیار کاهش پیدا کرده و به یک یا دو فیلم در سال رسیده است که البته از نظر من همین هم غیرمنطقی است. من مسئولان حوزه هنری را به فرمایشات مقام معظم رهبری ارجاع میدهم که فرمودند نهادها، سازمانها و ارگانها، کارهای موازی با دولت انجام ندهند. مقام معظم رهبری رسما اعلام کردند با موازیکاری با دولت مخالف هستند و معتقدم که حوزه حداقل این مهم را در دستور کار خود قرار دهد و این کارها را انجام ندهد چرا که برخی برای ساخت یک فیلم سرمایهگذاری کردهاند و سرمایهشان به خطر میافتد. از همه مهمتر مردم دوست دارند یک فیلم را مثلا در سینما آزادی ببینند، باید به آنها احترام گذاشت. در سینما آفریقا نشان میدهند در سینما آزادی نشان نمیدهند یا در مشهد در هویزه فیلم را نمایش نمیدهند در اطلس نمایش میدهند، چه فرقی دارد؟
فرحبخش راهکار مرتفع شدن این مسئله را چنین میداند و میگوید: به نظرم اگر مسئولان حوزه هنری کمی نظراتشان را تعدیل کنند، فرمایشات مقام معظم رهبری را عملی کنند و با تعامل برخورد کنند مشکلات این چنینی مرتفع خواهد شد. در زمانهای که عصر دیجیتال است و اطلاعات فوری مخابره میشود دیگر این اقدامات کاربردی ندارد. به نظرم حوزه هنری به جای این کارها بیاید بر مبنای سیاستهای خود فیلمسازی کند مثلا در حال حاضر سینما استقلال فیلمهایی را اکران میکند که با سیاستهای حوزه همخوانی دارد حالا در مواردی هم فروش نمیکند اما ایرادی ندارد چون آنها این کار را وظیفه فرهنگی خودشان میدانند، حالا در ادامه یا به مقاصد مدنظرشان میرسند یا نمیرسند. توصیه میکنم دوستان حوزه با اهالی سینما تعامل بیشتری داشته باشند.
تهیهکننده فیلم سینمایی «زندگی خصوصی» درباره تاثیر این اقدام حوزه هنری گفت: فارغ از مسئله اقتصادی و فروش فیلم، همه ما ایرانی هستیم و باید هوای یکدیگر را داشته باشیم در حال حاضر که مملکت دچار التهاب بوده و دشمنان ایران که راس آن آمریکاست ما را نشانه گرفتهاند اقدام به چنین کارهایی، درست نیست و موقعیت این نیست که بخواهیم با یکدیگر اختلاف داشته باشیم. شنیدم این اواخر خبری از تحریم دو فیلم سینمایی بود که خوشبختانه با تدبیر مدیران حوزه این اتفاق نیفتاد. در رابطه با فیلم «عرق سرد» نیز امیدوارم این مشکل مرتفع شود. به هر حال چیزی حدود صد سالن در اختیار حوزه هنری است و فیلم دچار ضربه میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای فرحبخش/ درباره سینمای یک تهیهکننده
- واکنش سیدضیاء هاشمی به اظهارات فرحبخش درباره حقالعمل کار شدن تهیهکنندگان/ متهم کردن تهیهکنندگان خلاف اصول حرفهای است
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- روایت روزنامه جام جم از برخی نکات مثبت فیلمهای حسین فرح بخش
- واکنش جالب روزنامه جام جم به اظهار نظرهای جنجالی یک تهیه کننده :منطق آقای فرحبخش هنوز هم همان منطق «بگم بگم» است!
- حضور حسین فرح بخش در جامعه مداحان وعذر خواهی از سوء تفاهم های به وجود آمده /تصویر
- واکنش فرح بخش به تبلیغ فیلمش در اینستاگرام وحید خزایی
- واکنش جالب فرح بخش به اکران فیلم های خارجی
- فرحبخش: فیلمنامه فیلم من، قبل از «۵۰ کیلو آلبالو» نوشته شده بود
- حسین فرح بخش: به جمشید هاشم پور تهمت اخلاقی زدند
- فرح بخش: رضاداد و ایلبیگی بدشان نمیآید زیر پای ایوبی را خالی کنند
- واکنش فیض الله عرب سرخی به اظهارات یک تهیه کننده سینما درباره شلاق زدن در دهه۶۰
- حسین فرح بخش: عطاران برای فیلم سالوادور پورسانت گرفت
- فرح بخش: کسی جرات پرداختن به روحانیون همچون پزشکان را ندارد چرا که در این صورت کارش با کرامالکاتبین است!
- یادداشت های جشنواره/ روز نهم: دو فیلم متوسط و یک “چیز” دیگر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





