داستان چند کودک بازیگوش و ورزشکار که پدرانشان کارگر یک کارخانه لوازم تحریر هستند و برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه و بیکار شدن پدرشان کارهای مختلفی انجام می دهند؛ این فیلم، آنقدر در جشنواره کودک و نوجوان گذشته مورد توجه قرار گرفت که هیات داوران را بر آن داشت تا پروانه زرین بهترین فیلم کودک از نگاه خودشان (داوران) را به آن اختصاص دهند. حسین قناعت (کارگردان فیلم) با مخاطب قرار دادن خانواده های ایرانی (بخصوص دانش آموزان و نوجوانان) کوشیده، فرهنگ حمایت از کالای ایرانی را به آنان آموزش دهد. با قناعت درباره این فیلم، مشکلات سینمای کودک و چگونگی ارتباط با کودکان سخت پسند امروزی به گفت وگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:
اولین فیلم کمدی رزمی کودک
«قهرمانان کوچک» اولین فیلم کمدی رزمی سینمای کودک است. در این فیلم، چهار کودک و نوجوان هفت تا یازده ساله تکواندوکار که پدرانشان کارگران یک کارخانه تولید لوازم تحریر در شرف تعطیلی هستند، برای جلوگیری از بیکاری پدرانشان و گیر انداختن قاچاقچیان این کالا که عاملین اصلی این تعطیلی هستند به تعقیب آنها می پردازند و همین تعقیب و گریز، ماجراهایی شاد، اکشن و سرگرم کننده را رقم می زنند. در این فیلم، علاوه بر کودکان از چند بازیگر بزرگسال حرفه ای هم استفاده شده که ویترین کار هستند. فضای این کار، فضایی فانتزی است، چون من در فیلمسازی در حال خلق رویا و دنیایی کودکانه هستم. مثلا ما در این فیلم غولی داریم که از چراغ درمی آید. طبیعتا یک غول ما به ازایی در دنیای واقعی ندارد، اما ما سعی کردیم همه اینها واقعی به نظر بیاید.
فیلمی با ایده حمایت از تولید ملی
سرمایه گذاران فیلم علی عبدی و پرویز امیری پیشنهاد ایده اصلی فیلم را که حمایت از تولید ملی بود- مطرح کردند که در وهله اول به نظرم کمی شعارگونه آمد و بعد خودم سعی کردم فیلمی جذاب و شاد با چنین محوریتی بسازم. برای این فیلم تحقیقات زیادی هم کردم. حتی خاطرم هست در سفری که به اصفهان داشتم، به دختر شش ساله ای رسیدم که پدر کارگرش به دلیل همین موضوع تولید ملی و ورود اجناس قاچاق به داخل کشور بیکار شده بود و پول درمان بیماری دخترش را نداشت. اشک های آن دختر، من را مصمم کرد که فیلم کودکی را بسازم که گوشه چشمی هم به مبحث تولید ملی داشته باشد.
رضایت مردم
چند روز پیش، وقتی فیلمم را در سالن سینما آزادی با مردم دیدم، خیلی خوشحال شدم، چون سالن سینما به قدری پر بود که جا برای ایستادن خودمان هم نبود! مخاطبان فیلم که صرفا کودک هم نبودند با رضایت کامل سالن را ترک می کردند و این برای من خوشحال کننده بود.
جشنواره مفیدی به نام جشنواره کودک
نفس برگزاری جشنواره فرصت مغتنمی است، اما به طور مشخص نمی تواند ضمانتی برای فروش و اکران فیلم ها در سینما باشد. امسال جشنواره کودک بسیار خوب برگزار شد و خوشبختانه دوستانی که مسئول این جشنواره هستند، همه از دغدغه مندان این حوزه اند. قهرمانان کوچک و دزد و پری ۲ من هم امسال در سی امین جشنواره کودک و نوجوان اصفهان جایزه بهترین فیلم را گرفتند و مورد استقبال زیادی واقع شدند، ضمن این که امسال برخلاف سال های گذشته بعد از اتمام جشنواره، صحبت از سینمای کودک همچنان در جریان بود که امیدوارم به اتفاق ویژه ای ختم شود.
حسین قناعت، متولد ۱۳۴۴ آمل است. وی فعالیت سینمایی را سال ۱۳۷۲ به عنوان دستیار کارگردانی با فیلم تیک تاک به کارگردانی محمدعلی طالبی آغاز کرد. فیلم های کوتاه او پیش از این درخشیده اند، چنان که فیلم دل واره (۱۳۷۸) برنده خرس نقره ای از جشنواره ای در کشور اتریش شد و فیلم نان (۱۳۸۱) نیز از آثار او برنده پروانه زرین بهترین کارگردانی و دیپلم افتخار بهترین بازیگران کودک از هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان شد. دزد و پری اثر قبلی قناعت نیز پروانه زرین بهترین فیلم از نظر تماشاگران را کسب کرد. ساخت چند سریال و برنامه تلویزیونی نیز در کارنامه قناعت دیده می شود.
مشکل سینمای کودک و نوجوان
به اعتقاد من، مهم ترین مشکل سینمای کودک و نوجوان بحث اکران آن است. خود من دزد و پری ۲ را قبل از قهرمانان کوچک ساختم، اما همان طور که می بینید، هنوز اکران عمومی نشده! این مشکل البته صرفا مربوط به فیلم من نیست و خیلی از فیلم های کودک را شامل می شود. طبق آماری که شنیدم، بیش از ۵۰ فیلم در فارابی است که تولید شده و هنوز فرصت اکران نیافته! ضمن این که ما فیلمسازها خودمان هم مقصریم، چون به عنوان فیلمساز باید بتوانیم خودمان را بیشتر از اینها با کودکان امروز که با وجود اینترنت، موبایل و بازی های کامپیوتری متفاوت با نسل ما هستند تطبیق دهیم. بچه های امروز، دنیای پیچیده ای دارند و به همین خاطر، شاید نتوانند با خیلی از فیلم هایی که برایشان ساخته می شود، ارتباط برقرار کنند. در ایران هزاران کودک و نوجوان هستند که باید خوراک فرهنگی هنری شان تامین شود و با وجود این، خیلی از فیلم های ساخته شده امکان نمایش پیدا نمی کنند، چون برای این فیلم ها سالن نمایشی نداریم. از طرف دیگر سینماداران هم تمایلی به نمایش فیلم های کودک نشان نمی دهند، چون این گونه فیلم ها نمی توانند با فیلم های تجاری و پرفروش رقابت کنند. در مجموع سینمای کودک در کشور ما جدی گرفته نمی شود و این در حالی است که سینمای کودک از جدی ترین ژانرهای سینمایی است که در تمام دنیا استقبال زیادی از آن می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سلفی با رستم» از مرز یک میلیارد گذشت
- در اکران مردمی فیلم «سلفی با رستم» مطرح شد؛ حسین قناعت: برای اعتلای فرهنگ ایرانی تلاش میکنم
- ثبت قرارداد اکران «چرا گریه نمیکنی» و «سلفی با رستم»
- «والدین امانتی» در مراحل پایانی فنی
- اکران ۲ فیلم جدید از هفتههای آینده
- اعلام اسامی دو پروژه سینمایی که از قوانین تخلف کردند
- مراحل فنی «سلفی با رستم» در ایستگاه پایانی
- «تپلی و من» حسین قناعت اکران می شود
- موافقت شورای ساخت با سه فیلم نامه / کمال تبریزی «در کمال بیشعوری» را میسازد
- عرضه فیلمی با بازی جواد رضویان در شبکه نمایش خانگی
- انتقاد از بیاخلاقی در پخش اخبار نادرست درباره اکبر عبدی
- «دزد و پری ۲» روی پرده میرود/ تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش
- جواد رضویان و ارژنگ امیرفضلی با «لازانیا» به سینما میآیند
- گلایههای کارگردان عاشق سینمای کودک/ قناعت: یاد گرفتم با پول کم فیلم بسازم
- «لازانیا» حسین قناعت آماده اکران شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد