سخنگوی ارشاد گفت: اختیار شبکههای ماهوارهای خارجی دست ما نیست و طبعا کنترل و نظارتی هم بر آنها نداریم. طبیعی است همین عدم امکان کنترل باعث میشود بسیاری از کسانی که دوست دارند محصولات فرهنگی و هنریشان در رسانههایی غیر از رسانههای داخلی تبلیغ شود نیز آگاهانه یا ناآگاهانه و حتی به صورت غیرمستقیم اقدام به برقراری رابطه با این شبکهها میکنند.
به گزارش سینماسینما، حسین نوشآبادی (سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در دومین نشست خبری خود در سال ۹۵؛ درباره اظهارنظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد فیلم ۵۰ کیلو آلبالو که گفته بود “اگر فیلم را دیده بودم شاید اجازه اکران نمیگرفت” یادآور شد: حرف آقای وزیر دلیل بر این نیست که فیلم مذکور در شورای اکران و نظارت بررسی نشده و فرآیندهای قانونی را طی نکرده است. مطلب آقای وزیر ناظر بر این نکته بود که بهتر است برخی ملاحظات و حساسیتهای در قبال این فیلم رعایت میشد. بالاخره جناب وزیر مطمئنا فرصت ندارند که تمامی فیلمهایی که قرار است نوبت اکران بگیرند را نظارت کند اما حتما فیلمهایی که حساسیت، چالش و نقد و تحلیل احتمالی را به دنبال دارند؛ شخصا از سوی ایشان بررسی میشود.
نوشآبادی تاکید کرد: درمورد فیلم ۵۰ کیلو آلبالو هم ساختار کلی فیلم هیچگونه مغایرتی با موازین عرفی اخلاقی و قانونی ما ندارد اما بهتر بود برخی سکانسها که سوال و شبهاتی را مطرح کرده؛ بیشتر در چارچوب اخلاق فیلمبرداری میشد و احتمالا زمان عرضه در نمایش خانگی که سطح گستردهتری را شامل میشود؛ اصلاحاتی را مدنظر خواهد داشت. این فیلم جزو یکی از پرفروشترین فیلمهای سینمای ما بوده که البته هر پرفروشی لزوما بهترین فیلم هم نیست.
معاون پارلمانی و حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گسترش تبلیغ آثار هنری در شبکههای ماهوارهای خارج از کشور که از فیلم سینمایی به تئاتر نیز رسیده است، گفت: اختیار شبکههای ماهوارهای خارجی دست ما نیست و طبعا کنترل و نظارتی هم بر آنها نداریم. طبیعی است همین عدم امکان کنترل باعث میشود بسیاری از کسانی که دوست دارند محصولات فرهنگی و هنریشان در رسانههایی غیر از رسانههای داخلی تبلیغ شود نیز آگاهانه یا ناآگاهانه و حتی به صورت غیرمستقیم اقدام به برقراری رابطه با این شبکهها میکنند. در هر صورت بطور کلی هر نوع ارتباط مستقیم و تعمدانه با شبکههای خارج کشور ممنوع است و با متخلفان این حوزه برخورد میشود.
سخنگوی وزارت ارشاد البته افزایش تمایل خالقان آثار فرهنگی و هنری کشور به تبلیغ در شبکههای ماهوارهای خارجی را ناشی از یک نارسایی رسانهای داخل کشور دانست و یادآور شد: البته کنترل این مسئله تنها با توبیخ و تهدید میسر نمیشود و باید آسیبشناسیهای لازم را انجام دهیم. افزایش تمایل به تبلیغ در شبکههای خارجی هشداری از نارسایی در فضای تبلیغی رسانههای داخلی است. اگر فضایی عادلانه و سالم فراهم شود تا هر آن کس که اثری هنری و قابل عرضه کرده بتواند به تبلیغ اثر خود بپردازد طبعا نیاز به تبلیغ در رسانههای خارجی از بین میرود. در واقع این نشاندهنده یک معضل و خلأ در امکان استفاده کامل و عادلانه از فرصتهای تبلیغی رسانههای داخل کشور است. هرچند این مسئله توجیهی برای حضور در این رسانهها نیست.
نوشآبادی اضافه کرد: باید با برنامهریزی درست امکانی فراهم کنیم تا پدیدآوردندگان محصولات هنری دیگر نیازی نداشته باشند دست به دامن شبکههای ماهوارهای شوند. اگر رسانه ملی یا هر رسانه دیگری امکان تبلیغ برای آثار هنری دارد باید این امکان بطور مساوی در اختیار همه تولیدات قرار بگیرد و حتی در زمینه قیمت، تخفیف و قراردادها نیز باید با همه یکسان برخورد شود. در این شرایط است که میتوان به کاهش حضور در شبکههای ماهوارهای امیدوار بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





