سینماسینما، عباس اقلامی
نور الحلی، زن خبرنگار عراقی، در اوج جنگ با داعش به خط مقدم جنگ در مناطقی که نبرد برای بازپس گیری شهرهای اشغالی عراق از این گروه به روزهای سخت و تعیینکننده اش رسیده می رود تا به تعبیر خودش شکست داعش را رسانه ای کند.
این شروعِ مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» ساخته رضا فرهمند است که در آن با نور به دل مناطق نبرد با داعش می زند تا روایت گر این نبردهای نهایی باشد. در این مسیر با گروهی از زنان مواجه می شوند که خانواده هایی با مردان داعشی کشتهشده یا فراری از جنگ هستند که شوهران داعشی، آن ها را به همراه کودکانشان جا گذاشته و گریخته اند.
فیلمساز دوربین خود را روی این زنان و کودکان می گیرد که وقتی پای حرفشان می نشینی، پی به عمق فاجعه می بری. در دو سوی میدان نبرد نخستین و بیشترین قربانیان از ظهور و حضور داعش، زنان و کودکان هستند. این رسمِ تمام جنگ هاست که زنان و کودکان به مثابه یک ابژه جنگی (و جنسی) مورد تهدید و تعرض قرار گیرند. فیلم با صحنه های تعقیب و گریز در خرابه های جنگزده و با دوربین در حرکت تلاش دارد التهاب جنگ و درگیری را به تماشاگر منتقل کند و وقتی تماشاگر آماده رفتن به لایه های زیرینِ واقعیتِ جنگ شد، همراه با نور که ترسی از حضور در خط مقدم نبرد با داعش ندارد، به گفت وگو با زنان و کودکان بازمانده از سلطه داعش می رود؛ زنانی که تجربه زیسته آنها زیر سایه وحشت و قوانین ایدئولوژیک داعش از آنان افرادی هویتباخته ساخته که به دنبال سراب زندگی بهتر و مطابق با شریعتِ به قرائت داعش، راهی سرزمین های خلافت داعش شدند و چیزی جز کشتار و خشونت عریان ندیدند. و دیگر نه آن هستند که بودند و نه می دانند که هستند.
در تاریخ مدرن، حاکمیت دموکراتیک تلاش برای اومانیزه کردن جامعه و به فعلیت رساندن ظرفیت های انسانی در شهروندان دارد، درحالیکه حکومت داعش با از کار انداختن تمام ظرفیت های سیاسی و اخلاقیِ انسان ها در مناطق تحت سیطره اش، تلاش خود را برای ساختن وضعیتی جدید، با انیمالیزه کردن فضای اجتماعی– سیاسی مناطق تحت تسلط خود به کار می گیرد؛ ساختاری که در آن انسان از ظرفیت ها و خصوصیات انسانی تهی میشود و خوی حیوانی پیدا می کند.
زیر سایه همین خوی حیوانی اتفاق هایی که زنان بازمانده از خلافت داعش در فیلم بازگو می کنند، رخ داده است. کشتن با وحشیانه ترین شکل، تجاوز، برده داری و خشونت عریان در مواجهه با انسان هایی که داعش در اولین گام تلاش می کرد ارزش زندگی را از آنان بگیرد و عرصه را بر آن ها چنان تنگ کند که مرگ را بر زندگی ترجیح دهند. «زنانی با گوشواره های باروتی» راوی زنانی ا ست با آرزوهایی بربادرفته و زندگی هایی هویتباخته. دختران نوجوانی که دیگر مادر خود را زنده ندیدند و آنقدر گریسته اند که خنده را فراموش کرده اند، حتی حالا که داعش رفته است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار اولین تصاویر و لوگوموشن «لولی»
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- «در همسایگی ماه» آماده نمایش شد
- مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» در برنامه «به اضافه مستند» روی آنتن میرود
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ