هیات مدیره ایسفا در بیانیهای به رفتار جشنواره ملی فیلم فجر ۳۹ و سخنان دبیرش درباره مشارکت صنف فیلم کوتاه واکنش نشان داد.
به گزارش سینماسینما، انجمن فیلم کوتاه ایران در بیانیه ای به رفتار جشنواره ملی فیلم فجر ۳۹ و دبیر آن با فیلمسازان کوتاه و سینمای کوتاه واکنش نشان داد.
در بیانیه انجمن آمده است: «با عرض تبریک به تمامی اعضای انجمن فیلم کوتاه ایران که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، در بخش های مختلف خوش درخشیدند و باعث افتخار این انجمن شدند، به استحضار می رساند که هیات مدیره ی جشنواره ملی فیلم فجر ۳۹ (ایسفا) مطابق سال های گذشته از نزدیک فعالیت های آن جشنواره را در بخش مسابقه ی فیلم کوتاه دنبال کرده و تحلیل و بررسی سیاست های اتخاذ شده را در دستور کار خود قرار داده است.
هیات مدیره ایسفا طی دو سال گذشته در رابطه با شیوه و ساختار اجرایی بخش مسابقه فیلم های کوتاه در جشنواره فیلم فجر، در فواصل مختلف با برگزاری جلسات با دبیر محترم جشنواره و به شکل مکتوب و شفاهی به نواقص و اشکالات این شیوه برگزاری تأکید داشته و امسال هم ایسفا این اطمینان خاطر را به دبیر محترم جشنواره داده بود که می تواند در بخش های انتخاب آثار، برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم ها و همچنین برگزاری فضای رونمایی از فیلم ها و حضور اهالی فیلم کوتاه آنچنان که شایسته آنهاست، با جشنواره مشارکت جدی داشته باشد لذا انتظار می رفت برگزارکنندگان این دوره با در نظر گرفتن تجربه های پیشین و نگاه کارشناسانه انجمن فیلم کوتاه ایران، نسبت به رفع دغدغه های به حق جامعه ی فیلم کوتاه تدابیر موثرتر و کارآمدی بیندیشند و از ظرفیت های ایسفا در این زمینه بهره بگیرند اما پس از انتشار فراخوان این رویداد و در طول برگزاری این جشنواره شاهد بودیم که امسال نیز ایرادات به شکل نامناسب تری وجود داشتند. بنابراین بر خود واجب می دانیم که به منظور رشد و اعتلای هر چه بیشتر فیلم کوتاه و سرمایه های انسانی این حوزه، این پرسش ها را از برگزارکنندگان جشنواره فجر مطرح کنیم.
۱. انجمن فیلم کوتاه ایران بر این باور است که فیلم کوتاه باید به عنوان یک مدیوم مستقل و خلاقانه در جشنواره ملی فجر حضوری موثر و مقتدرانه داشته باشد. به این معنی که فرآیند انتخاب، معرفی و تقدیر از این آثار به شکل کاملاً حرفه ای و استاندارد صورت بپذیرد اما متاسفانه در این دوره نیز با محدود کردن شکل دریافت آثار و انحصاری کردن آن به فیلم های حاضر در بخش مسابقه ی جشنواره فیلم کوتاه تهران، بار دیگر بخش بزرگی از جامعه ی مستعد و جوان فیلم کوتاه کشور نادیده گرفته شد.
چرا جشنواره فیلم فجر که دارای ردیف بودجه و امکانات است این زحمت را به خود نمی دهد که طبق یک شیوه استاندارد و یک آیین نامه مشخص نسبت به انتخاب فیلم های کوتاه اقدام کند؟ چرا در شرایط امروز که فیلم های کوتاه با هزینه و زحمات زیادی ساخته می شوند، جشنواره فیلم فجر بستر تازه ای برای معرفی و کشف استعدادهای این عرصه نمی شود؟
۲. چرا مسئولین برگزاری جشنواره به بخش مسابقه فیلم کوتاه به عنوان بخشی حاشیه ای و از سر رفع تکلیف نگاه می کنند و در هر دوره از اختصاص دادن سالن و سئانس مناسب برای فیلم های کوتاه، نشست های نقد و بررسی آثار و معرفی فیلمسازان جوان با حضور منتقدان و صاحب نظران عرصه فیلم کوتاه طفره میروند؟ و اینکه امسال طبق کدام آیین نامه با این استدلال که فیلم های بخش مسابقه، پیش از این در جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایش داشته اند از نمایش آنها خودداری شده است؟
۳. ضمن احترام به داوران محترم امسال بخش فیلم کوتاه، از طریق مجراهای مختلف شنیده شده که دبیر محترم به دفعات اعلام کرده اند که در انتخاب اعضای داوری با انجمن فیلم کوتاه ایران مشورت و همکاری داشته اند. این در حالی است که هیات مدیره ایسفا هیچ نامه رسمی و حتی درخواست شفاهی از سوی دبیرخانه جشنواره فجر دریافت نکرده است. این صحیح نیست که از اعتبار صنف بهره برده شود و متاسفانه در عمل به هیچ درخواست مشروعی که صنف برای احقاق حقوق خانواده فیلم کوتاه داشته توجهی نشود. ما از دبیر محترم در این رابطه خواستار شفاف سازی هستیم.
۴. در میان هیات داوران امسال بخش کوتاه متاسفانه هیچ خانمی حضور ندارد. آیا این روش درستی است که در جشنواره ای که عنوان ملی بر خود نهاده است نگاه نیمی از جامعه حذف شود؟
تقاضا داریم پرسش های مطروحه، از جانب دبیر محترم و دست اندرکاران برگزاری سی و نهمین جشنواره فجر به منظور شفافیت اذهان جامعه ی فیلم کوتاه ایران، پاسخهای درخور دریافت دارد. در پایان انجمن فیلم کوتاه ایران همچنان آمادگی هر نوع همکاری را برای سامان دهی این بخش اعلام می دارد. به امید رشد و بالندگی هر چه بیشتر فیلم کوتاه ایران.»
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- پس از ۶ ماه داوری آثار؛ ایسفا برگزیدگانش را شناخت
- نامزدهای جوایز ایسفا اعلام شد
- اعلام اسامی فیلمهای مرحله نهایی داوری جایزه ایسفا
- درخواست ایسفا از خانه سینما درباره پیگیری علت فوت بهاره للهی، فیلمساز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد